Total svetsnybörjare. Köpte en ytterst lätt begagnad ESAB Origo MIG C141 för enklare hemmabruk och vet inte om det är fel på svetsen eller mig?

Detta har hänt:

0. Plockade upp svetsen och kollade att alla sladdar och "rörliga delar" såg hela och fina ut. Allt OK.
1. Polvände svetspistol och klämma för att kunna köra flusstråd/rörtråd (0.8).
2. Kontrollerade att matarhjulet var vänt på rätt håll för 0.8mm tråd.
3. Lade på rullen med flusstråd, tog bort spännaren mot matarhjulet. Rätade ut trådens första 15cm och kollade att den inte var vass och "hakig" i spetsen.
4. Stoppade in tråden några centimeter i hålet vid matarhjulet.
5. Lade tillbaka spännaren mot matarhjulet och vred på det manuellt lite försiktigt någon cm för att kolla att det greppade tråden bra.
6. Kopplade in svetsen i väggen, drog upp matarhastigheten rejält och satte strömmen på lägsta styrkan.

7. Nu blev det mer spännande än jag hoppats på. Jag tryckte på pistolen och förväntade mig att tråden skulle matas fram en bit i slangen. Planen var att köra ut den någon decimeter för att kolla att det funkade. (jag vet att det är lämpligt att plocka av "pistolspetsen" innan man matar tråden ända ut för att få ut den lättare). Istället började svetsen direkt att spotta ut vit rök från fläkten. Isoleringen på den lilla tunna sladden från slangpaketet smälte direkt, därav röken. D.v.s. inte själva svetspistolströmmen utan en annan liten tunn rackare som jag inte riktigt förstår vad den gör för nytta.

Har jag gjort en tabbe? Hur skulle jag annars gjort för att mata fram tråden?
Manualen hittade jag på nätet men den innehåller inte något matnyttigt. Den är gjord för folk som redan vet hur man gör verkar det som... men det är en annan fråga.

Jag gissar att slangpaketet var skadat på någon vänster så att flusstråden kortslöt något på direkten men jag vet som sagt inte om jag gjort 100% rätt.

Snälla bullen, hjälp mig.
 
Den "lilla sladden" som smält är alltså sladden till avtryckaren förstår jag nu när jag hunnit ta en whiskey.

Tråden matar inte fram när strömstyrkan står på OFF/0. Förstår inte hur jag skulle kunna ha gjort fel. Den måste ju upp på ettan om den ska mata och då brann den direkt. Måste vara fel på den... eller?
 
Låter som fel på svetsen.
Kom röken när du tryckte på knappen eller redan innan dess?
Kan någon av de små sladdarna ligga emot den grova ledaren?
Finns det garanti kvar?
Annars är det bara att skruva isär och försöka hitta felet.
 
Tack för att du tog dig tid att svara.
Det rök när jag tryckte på avtryckaren, inte innan.
Dom små sladdarna (till avtryckaren) ligger mot de grövre (till klämman och tråden) men allt är isolerat och är monterat på ett sådant vis att det är oundvikligt så det är inte något fel i sig.
Svetsen är tillbakalämnad, inga problem att få pengarna tillbaka. Ska skaffa en annan när jag hinner ta tag i det.
 
Du polvände svetspistolen?
På min MIG tror jag svetsströmsledaren är ena polen till avtryckaren.....
Polvänder man då blir ju nånting galet.

Protte
 
Jag polvände för gaslöst helt enligt manualen.
Har idag kollat med ett företag som säljer maskinen i fråga och enligt dom har jag gjort helt rätt. Fel på slangpaket är det enda rimliga.
 
Avtryckaren har en egen slinga på denna maskinen, d.v.s. två sladdar ut till avtryckaren och en grov för svetströmmen i slangpaketet. Tre totalt alltså.
 
Och då har det blivit kortslutning i slangpaketet!

Svetsströmmen tog vägen via en av de tunna kablarna till "jord" i maskinen.
Helt fel.
 
Japp, det var min slutsats också. Tråkigt på en "ny" maskin men jag lärde mig läxan och köper inte dyrare grejor hos billigställena.
 
F
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Japp, det var min slutsats också. Tråkigt på en "ny" maskin men jag lärde mig läxan och köper inte dyrare grejor hos billigställena.
H Hybro skrev:
Och då har det blivit kortslutning i slangpaketet!

Svetsströmmen tog vägen via en av de tunna kablarna till "jord" i maskinen.
Helt fel.
Ja, det låter som en kortslutning mot svetskretsen. Har maskinen Euro-connector eller är det fast slangpaket? Är det Euro (och om du inte redan lämnat tillbaka den) så kan man ofta tvångsmata utan slangpaket med en kabelstump direkt i kopplingen.
 
F fsn skrev:
Ja, det låter som en kortslutning mot svetskretsen. Har maskinen Euro-connector eller är det fast slangpaket? Är det Euro (och om du inte redan lämnat tillbaka den) så kan man ofta tvångsmata utan slangpaket med en kabelstump direkt i kopplingen.
Det var ett fast slangpaket. Jag lämnade tillbaka svetsen omedelbart och nu är det lite drygt två år sedan.
 
F
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Det var ett fast slangpaket. Jag lämnade tillbaka svetsen omedelbart och nu är det lite drygt två år sedan.

:crysmile: Jag kollade bara datumen på de senaste inläggen. Vad har du för svets nu då och funkar den bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.