Sommartorparn skrev:
Det är inget problem alls med att måla sista lagret nästa år. (Förutom att ni måste tvätta av ytan innan ni målar). Hellre det än riskera att mögel får fäste i färgen! Har dessutom för mig att det står i Ottossons broschyr att det är en fördel att vänta ett år mellan lager två och lager tre.
Så pass till och med? Det har jag inte sett men det skulle ju göra beslutet lättare. Det känns lite "slappt" att vänta till i vår, men vi vill ju inte ha ett dåligt resultat med påväxt heller...
 
Tack Ivenblixt för så många uppdateringar om hur era tankar gick och hur ni sen gjorde. Sitter och planlägger sommarens målning och det här var supervärdefulla tips!
 
  • Gilla
Ivenblixt
  • Laddar…
Kul att blicka tillbaka, vad oerfarna vi var! :)
Kan inte tänka mig något annat än linoljefärg nu. Och tydligt är att man lär sig efter resans gång. Husets tredje sida är helt fantastiskt fin och har en annan "kvalitet" än första gaveln. Det skiljer ca 5 år mellan målningarna så det spelar såklart roll, men första sidan kritar lite och har så gjort i ganska många år medan sista gaveln som vi gjorde sommar/höst 2018 är glansig och hård. Kanske för att vi råkade använda kokt linolja till spädning på första gaveln och rå till den som blev bättre.
Ska bli kul att måla om första gaveln snart och förhoppningsvis få samma resultat, och med lite mer guldockra som vi landat i till slut :)
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
I Ivenblixt skrev:
Kul att blicka tillbaka, vad oerfarna vi var! :)
Kan inte tänka mig något annat än linoljefärg nu. Och tydligt är att man lär sig efter resans gång. Husets tredje sida är helt fantastiskt fin och har en annan "kvalitet" än första gaveln. Det skiljer ca 5 år mellan målningarna så det spelar såklart roll, men första sidan kritar lite och har så gjort i ganska många år medan sista gaveln som vi gjorde sommar/höst 2018 är glansig och hård. Kanske för att vi råkade använda kokt linolja till spädning på första gaveln och rå till den som blev bättre.
Ska bli kul att måla om första gaveln snart och förhoppningsvis få samma resultat, och med lite mer guldockra som vi landat i till slut :)
Roligt att höra att du fortfarande är nöjd med valet - linoljefärg! Det blir det här också, en successiv övergång frpn alkydoljefärg, blir spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.