B b8q skrev:
Tyckte det såg ut som shingel (asfaltspapp alltså) i slutet, så jag undrade också om det där med läkt???
Instämmer
 
Jag tycker detta var ett av de bättre avsnitten, roligt med folk som gör saker själva. Det krävs betydligt mer än att köra totalentreprenad.
Skulle vara intressant att se hur det hade gått för er som kritiserar deras bygge, hade ni löst uppgiften? Tveksamt va?
Vilka ytskikt är det som inte blev bra, ni som kommenterat det? Det enda jag la märke till var putsningen av vad jag uppfattade som gipsputs.

Det finns ju något mittemellan inkomstbortfall och betald ledighet, det kallas fritid. Så man kan ju bygga ett hus på fritiden också. De kanske tog ut föräldrapenning vilket minskade deras inkomstbortfall.

Jag bygger själv och är väldigt imponerad att det tog dom ett år att bygga klart det huset med alla strul de hade.
Starkt jobbat om ni läser detta, hoppas ni blev riktigt nöjda med huset.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
J jhenrikj skrev:
Det här är Gert Wingårdhs första skiss på vattentornet i Helsingborg, hörde jag barnteckning?

[länk]
Nu har jag svårt att tro att de använde den skissen som förfrågningsunderlag :)
 
  • Gilla
  • Haha
ami39 och 2 till
  • Laddar…
Ett av de trevligare husen i programserien. Ytskikt kan man fixa med tiden då ekonomin tillåter. Hellre det än de som i sluttampen vill ha extra allt för någon eller några miljoner. Läget är väldigt fint och de har fixat trädgården så det passar in på bästa sätt i miljön. Och inget sprängande för att få trädgården platt och tråkig. Fint att de sparade träden. Det måste varit en stöttesten med hantverkarna som brukar vilja göra kalhygge av tomter de skall arbeta på. Snyggt med spången över köket. Praktiskt med toaletten i hallen. Har sett åtskilliga hus med toaletten i vardagsrummet eller i köket vilket kan bli pinsamt när man har gäster..
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
jag startar ingen tråd, jag talar om 50 år erfarenhet, om du haft enbart två snickare och de varit perfekta så får jag gratulera till ditt livs vinst, eller så är du blind

Jag blir nyfiken, vilket område är det du har 50 års erfarenhet ifrån och som har gett dig din dåliga erfarenhet av hantverkare?
 
  • Gilla
Autodidak1 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att ta ställning till kostnaden, huset var ju inte klart varken inne eller ute vid sista besöket?

Spiraltrappan kändes riktigt B. Verkar också som man blocket-shoppat ihop mycket material.

Oerhört märkligt att HANDSPIKA hela fasaden i stället för att fokusera på taket. Eller iaf köpa en spikpistol för 5000 spänn.

Imponerande att dom klarade förhållandet och inte brände ut sig.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Visst är det härligt att kunna tycka :) , det får dem tåla om de väljer vara med på tv. Men det är ju så sjukt fin utsikt, varför köper man då ett av de billigaste badkaren? Hade ju kunnat bli så bra.
Utsikten påverkas väl inte av vilket badkar man sitter i? :thinking:
 
  • Gilla
Fiddelie_76 och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Utsikten påverkas väl inte av vilket badkar man sitter i? :thinking:
Utsikten är fantastisk. Badkaret ser ut som ett budgetalternativ i plast.
Det var nog mer att det hade varit magiskt att sitta i ett härligt gediget badkar och njuta av utsikten. Men självklart vill man hellre ha ett billigt badkar än inget alls :) Jag hade nog hellre byggt mindre och satsat på kvalitet, men jag ska inte bo där så det spelar egentligen ingen roll.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Utsikten är fantastisk. Badkaret ser ut som ett budgetalternativ i plast.
Det var nog mer att det hade varit magiskt att sitta i ett härligt gediget badkar och njuta av utsikten. Men självklart vill man hellre ha ett billigt badkar än inget alls :) Jag hade nog hellre byggt mindre och satsat på kvalitet, men jag ska inte bo där så det spelar egentligen ingen roll.
Hellre ett badkar i plast som går lätt att flytta/städa runt och under än ett tungt åbäke och 10000 kr mindre i fickan..
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
I sin helhet ett bra hus men inte klockren planlösning, inget helhetstänk vad gäller placering av badrum i förhållande till sovrummen urinvägar masterbedroom, köksplacering etc. sen kan jag tycka att de var väldigt nonchalanta till tips från en av sveriges bästa arkitekter, hade det varit jag hade jag sugit åt mig alla synpunkter som en svamp, man skall aldrig missa tipsfrågorna en duktig yrkesman, mycket stor miss.

Men ett fint hus till rimlig peng.
 
  • Gilla
Malarhojden och 6 till
  • Laddar…
H Heest skrev:
Undrar vem som var kvalitetsansvarig?
Inte ett ord om el, vatten, avlopp. gjorde dom det själva?
Undrar om grannarna godkände ett sånt jättehus utan att ha några invändningar?
Håller med din kommentar ang VVS etc, inte ens en kommentar om vilket värmesystem de hade tex,
 
  • Gilla
ami39
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Sen märktes det tydligt att bygget även påverkades av Coronaepidemin, då Gerts snaskiga kindpussande glädjande nog upphörde efter två tredjedelar av programmet.
Absolut en befrielse
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Fint hus tillslut! Bekräftade det jag alltid misstänkt - arkitekter är överflödiga! :geek: Måste varit lite jobbigt för Gert när det blev så tydligt att han t.o.m. sa det själv :D

Nej du, stort misstag att inte lyssna på en erfaren arkitekt, hade kunnat blivit så mycket bättre.
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Det är svårt att se på bilderna vad de har för takbeklädnad. Kan vara ett plåttak med ventilerad nock. Tur att taket blåste bort så tidigt i bygget så att läkten blev ordentligt monterad andra gången för det hade nog inte varit bra för huset att tappa mössan när allt var klart.
Taket såg ut som shingel tyckte jag
 
  • Gilla
Bullens Pilsnerkorv123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.