N
Kanske en elektriker kan flika in? Gärna en från stockholm =)
 
E
N neo11 skrev:
Kanske en elektriker kan flika in? Gärna en från stockholm =)
Har för mig @tommib är från Stockholm.
 
Tror att ljuskällan heter QRB111. Googlar du på det kan du se både ljuskälla i halogen och LED men även armaturer. QRB111 är en modell av dessa ljuskällor så din kanske heter något liknande.
 
J jonaserik skrev:
Kolla om det är den här [länk]
Det verkar vara vanliga GU10 i armaturerna på den sidan. Du har en proffsljuskälla.
 
Säkraste är att ta med hela armaturen till en lampaffär så fixar dom det lätt.
 
tommib
E El-Löken66 skrev:
Har för mig @tommib är från Stockholm.
Det är jag förvisso men jag är inte elektriker.

Jag noterade tråden och konstaterade att de där måste man antingen veta hur man gör med eller pilla på plats. Självklart går ljuskällan att byta, det är bara en fråga om hur. Gissar att de silvriga skruvarna som man ser på en av bilderna håller fast själva insatsen i den träfärgade lådan. Koppla loss (och isolera färg för färg) ledarna och lägg innerlådan på en bänk där du kan jobba enklare med den. Du lossar på ledarna genom att trycka ner flärpen med märkningen (N, L, jord). Wago 221 är utmärkt för att isolera och koppla ihop ledarna parvis.

Antingen tar du mer bilder när du har innerlådan på bänken eller så tar du med hela grejen till en lampbutik när du har tid.
 
GU 10 har bajonetfattning
 
Ser nästan ut som att det bara är den lilla lampan i mitten som ska bytas?

Eller?

Tycker man kan se små slitsar med hållare som håller fast reflektorn?

Edit: Nevermind, såg helt annorlunda ut när man tittar på bild med tänd lampa i..
 
A
N neo11 skrev:
Kanske en elektriker kan flika in? Gärna en från stockholm =)
Rasist:crysmile:
 
  • Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
N neo11 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Hej.

Visar bilder på 2 lampor, 1 som fungerar bra och en som har haft en trasig lampa i över ett år.
Jag har 3 likadana i köket.
Lampan verkar inte gå att byta ut, vilket jag tycker är konstigt.
Köket gjordes om 2012, jag flytta in 2014, och sen dess har dom fungerat, någon glappa för 3 år sen.
Men petade då bara lite på lampan så lös den igen.
Men nu har denna varit död i ett år, vad göra?
Byta ut all takbelysning i köket för en trasig lampa?
Frugan vill byta då hon tycker dom är fula, jag vill behålla pga av jobb att byta,
och tycker inte dom är fula.
https://www.lampgallerian.se/lampor/taklampor/spotlights/artemis-2/

Sån?
 
Redigerat:
5 50procent skrev:
[länk]
Denna typ är av en sorts baem men kanske det är en sådan, då det syns en svart del i TS lampa.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
J jonaserik skrev:
Denna typ är av en sorts baem men kanske det är en sådan, då det syns en svart del i TS lampa.
Ingen aning själv, gick på det som du säger är en svart del, dvs tvärs över reflektorn.
har aldrig monterat en sådan men det ser ut som att det bara är att dra/vicka ut den i sådana fall?
Stod att den där är en 12v, men det kanske sitter en trafo i TS armatur
 
Redigerat:
Jepp den typen brukar sitta med stift som abikonodell inkörd i motsvarande som sitter i en porslinmodul för att tåla värmen, och dom kan vara riktigt tröga att få ut, samt att det kan vara brändsår/varmgåmg och då kan dom verkligen sitta fast
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.