Sydgaveln på mitt ca 60-åriga 1½-plans trähus börjar se rätt medfaren ut. Kåken är inte rödfärgad på säkert minst 25 år och jag skulle gärna vilja försöka visa med en bild nedan hur väggen ser ut där det ser som värst ut. Men det går visst inte att ladda upp bilder hit?

Räcker det med att rödfärga frikostigt, där bräderna inte är spruckna rätt igenom?

Vad gör man där det är sprucket så att man kan skymta isoleringen innanför?

(Inkomsterna är små.)
 
Jag vet ungefär vad du menar.. Om virket är mycket medfaret skulle jag nog byta det värsta, sedan rödmylla på.
 
AndersG skrev:
Jag vet ungefär vad du menar.. Om virket är mycket medfaret skulle jag nog byta det värsta, sedan rödmylla på.
Jag har laddat upp en bild på ett annat ställe nu, och hoppas den ska synas nedan. Bilden visar ett av de fulare partierna, men kan nog samtidigt tjäna som en "provkarta" på brädornas varierande skick.

viewpic.asp

 
Japp, det är så där de brukar se ut. Är det luftspalt+vindskiva bakom är det inte så farligt...
 
AndersG skrev:
Japp, det är så där de brukar se ut. Är det luftspalt+vindskiva bakom är det inte så farligt...
Som sagt går det att skymta isoleringen innanför panelbrädorna... om man lyser i de genomgående sprickorna. Så tyvärr verkar det varken finnas någon skiva eller nämnvärd spalt innanför panelbrädorna.

För att utröna mer hur väggen är konstruerad har jag kikat inne på den oinredda vinden. Där taket möter väggen på långsidan verkar man kunna se panelbrädornas övre ändar. De är vad jag förstår ca en tum tjocka och spontade.

Innanför dem - vilket syns i springor vid en fönsterkarm på gaveln - finns det ca 50-60 mm glasfiber. Och på andra sidan isoleringen är det stående, spontade 2-tumsplankor.

Det måste väl vara knepigt att kunna byta smärre bitar av panelbrädorna, eftersom de verkar vara spontade?

Jag är mycket tacksam för alla synpunkter, tips och goda råd om hur jag ska göra med väggen! ???
 
Det är en underbar vägg !

MEn den har gjort sitt !


Byt ut panelen till nya grovsågade bärdor och rödmåla !

 
:-[ Jag kom på att jag skrev fel om isoleringsmaterialet: glasull kallas det väl .

Skulle vara mycket tacksam om ni kunde ge adresser (URL) till eventuella sidor på webben som pedagogiskt och detaljerat skildrar olika sätt att renovera en medfaren träfasad som min. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.