Hej!
Har en knapp, bara plasten, som gått sönder till vår fläkt. Har ringt till Electrolux och reservdelen har tyvärr utgått. Känns väldigt onödigt att byta ut hela fläkten för att en liten plastbit har gått sönder. Någon som har en aning om vart jag kan få tag i en ny knappsats när den inte finns på Electrolux. Har googlat runt med inte hittat något.

Mycket tacksam för hjälp!
Vänligen Carolina
 
  • Kontrollpanel på en fläkt med knappsats, där en knapp är av och det syns en grön lysdiod som är tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett typskylt för Electrolux köksfläkt med modell- och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
det är en fläkt från FABER och de gick väl i konkurs för många år sedan.

du får bygga dig en appstyrning
 
electroluxaren skrev:
det är en fläkt från FABER och de gick väl i konkurs för många år sedan.

du får bygga dig en appstyrning
Elektroniken fungerar, det är plasten som har gått sönder.
 
A
C Car78blo skrev:
Elektroniken fungerar, det är plasten som har gått sönder.
spelar ju ingen roll vad som gått sönder när inte det finns delar att uppbringa
 
Eftersom du ändå måste öppna fläkten för att byta ut knappen så kan du öppna och se hur den har gått sönder, troligtvis kan du laga det.

Knappar brukar vara gjorda med en tunn läpp/flärp som agerar fjäder från själva knappen till en ram som håller allt på plats. Jag epoxy-limmade en sån konstruktion till en diskmaskin jag hade där "fjädern" till knappen också gått av. Är det mer trasigt kan du limma dit lite extra plast från valfri plastförpackning.
 
3D-printa.
 
  • Gilla
Car78blo
  • Laddar…
A
K Kdog skrev:
Eftersom du ändå måste öppna fläkten för att byta ut knappen så kan du öppna och se hur den har gått sönder, troligtvis kan du laga det.

Knappar brukar vara gjorda med en tunn läpp/flärp som agerar fjäder från själva knappen till en ram som håller allt på plats. Jag epoxy-limmade en sån konstruktion till en diskmaskin jag hade där "fjädern" till knappen också gått av. Är det mer trasigt kan du limma dit lite extra plast från valfri plastförpackning.
tyvärr så gör fettet som kommer in där att plasten blir rutten lagningar håller inte många tryck
 
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
3D-printa.
självklart är detta en uppgift för en 3D-printer
 
  • Gilla
Car78blo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
självklart är detta en uppgift för en 3D-printer
Har också funderat på 3-D printer men vem kan hjälpa mig med sådant?
 
electroluxaren skrev:
tyvärr så gör fettet som kommer in där att plasten blir rutten lagningar håller inte många tryck
Sant! Tredje gånger knappen går sönder! Alltid samma knapp också, start och stopp.
 
C Car78blo skrev:
Har också funderat på 3-D printer men vem kan hjälpa mig med sådant?
Har du ingen bekant med 3D-skrivare?
 
  • Gilla
Car78blo
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du ingen bekant med 3D-skrivare?
Får kolla upp det! Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.