J justusandersson skrev:
Ja i princip.
Och du tänker fortfarande att bjälklaget skall vara frihängande då utan att vara ihopbyggt med väggarna?
Stolparna till balkarna skall stå inne i garaget med då eller kan dessa fällas in i väggarna?
 
Nej, den idén har jag övergivit eftersom du inte ska ha någon hall och bygget på så sätt har blivit mindre.
 
Fast bärlinorna av limträ bör helst vila på "egna" pelare, som kan byggas in i väggarna. Observera att bärlinornas c/c-avstånd i mitt senaste exempel kommer att vara 2 meter. Då måste du kanske ha dina garageportar på gaveln?
 
J justusandersson skrev:
Fast bärlinorna av limträ bör helst vila på "egna" pelare, som kan byggas in i väggarna. Observera att bärlinornas c/c-avstånd i mitt senaste exempel kommer att vara 2 meter. Då måste du kanske ha dina garageportar på gaveln?
Mjaa en verkstadshall blir det fortfarande som grundtanken var, men man kan väl säga att garaget är ju en "egen" del. På andra sidan väggen kommer ju verkstaden, som nu kanske blir djupare när garagedelen inte blir så djup.

Att bärlinorna ska stå på egna pelare är jag med på.
Dock skrev du tidigare att jag skulle använda 3 bärlinor, men du tänker att från de yttre balkarna så väfter man bjälklaget direkt i väggarna då? Då stämmer det ju med tre stycken på cc 2000.

Ja det blir ju lite klurigt med garageportar på långsidan på detta vis.. blir inget bra det heller
 
Ja, man använder också ytterväggarna för infästning av golvbjälkarna.

Det är det som är det svåra, att passa in alla funktionsmått med olika stomsystem. 3 meter stämmer dåligt med de flesta måttsystem. Det mesta utgår från 0,3 meter, sedan dubblerar man, 0,6, 1,2, 2,4 osv. Är man van vid att rita hus har man det i bakhuvudet hela tiden.
 
Rooth07 Rooth07 skrev:
Ena tanken är som på bilden "typ". "Öppen för förslag" då jag ännu är inne i drömfasen..

Bygget på bilden är 8,4 x 16,8 m. 4 m i vägghöjd.

Till höger är då tanken ett dubbelgarage 8x8m invändigt ca. 2,2-2,4m i takhöjd där alltså bjälklaget för övervåningen skall ta över. Limträbalken är då tänkt mellan portarna. Men går att lägga i längsled mitt i också för den delen. Skall man ha en mittstolpe så hamnar den ju mitt i hur eller hur.
Dubbla balkar som du nämnde kan bli lite dumt för takskjutsportarna tänker jag.
Så en balk i mitten vore bra, men frågan i sig var ju om det finns någon balk som klarar bjälklaget utan mittstolpe. Det blir ju 64 m2 golvyta som skall bäras upp av ytterväggen (höger gavel), limträbalk 4 meter in och sedan en innervägg som då blir 8 meter från höger gavel .

Efter denna innervägg så kommer man in i verkstadsdelen.
Innanför porten till vänster så vill jag ha 4m i takhöjd för en billyft. Så från vänster gavel och kanske 3,6-4,8 m in så skulle man kunna använda sig av vanliga takstolar för att få ett slätt innertak. Därefter funderar jag på att få till någon form av loft även där fram till mittväggen mot garagedelen för förvaring av diverse verkstadsprylar/bildelar mm. Dvsa där kör man typ saxtakstolar som i det andra loftet.

Kör jag med 4m vägghöjd så får jag i loften runt 1,3 meter i lägsta vägghöjd vilket är rätt nice tycker jag. Men det allt hänger på är hur stor den där limträbalken blir och om man ska lägga bjälklaget PÅ balken eller om man kan hänga bjälklaget i typ balkskor i balken för att på så sätt få ner golvhöjden ca 25 cm.

Jisses vad mycket det blev att läsa men hoppas du förstår hur jag tänker.

Under loftet i verkstadsdelen får man ju också gott om plats för att få till toalett, omklädningsrum, och massa annat man vill ha
Kan du inte ha en vägg mellan de båda delarna exempelvis på 8 meter?
Då får du ett spann på 8 meter per sida och växlar du sedan av dessa med limträbalk på 220 eller 3 ST ihop monterade 45x220 på 4 meter.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kan du inte ha en vägg mellan de båda delarna exempelvis på 8 meter?
Då får du ett spann på 8 meter per sida och växlar du sedan av dessa med limträbalk på 220 eller 3 ST ihop monterade 45x220 på 4 meter.
Jo det är ju så som tanken varit hela tiden. Garage 8 meter. - vägg - verkstad :thinking:
 
J justusandersson skrev:
Ja, man använder också ytterväggarna för infästning av golvbjälkarna.

Det är det som är det svåra, att passa in alla funktionsmått med olika stomsystem. 3 meter stämmer dåligt med de flesta måttsystem. Det mesta utgår från 0,3 meter, sedan dubblerar man, 0,6, 1,2, 2,4 osv. Är man van vid att rita hus har man det i bakhuvudet hela tiden.
Jo så är det ju
 
Rooth07 Rooth07 skrev:
Ena tanken är som på bilden "typ". "Öppen för förslag" då jag ännu är inne i drömfasen..

Bygget på bilden är 8,4 x 16,8 m. 4 m i vägghöjd.

Till höger är då tanken ett dubbelgarage 8x8m invändigt ca. 2,2-2,4m i takhöjd där alltså bjälklaget för övervåningen skall ta över. Limträbalken är då tänkt mellan portarna. Men går att lägga i längsled mitt i också för den delen. Skall man ha en mittstolpe så hamnar den ju mitt i hur eller hur.
Dubbla balkar som du nämnde kan bli lite dumt för takskjutsportarna tänker jag.
Så en balk i mitten vore bra, men frågan i sig var ju om det finns någon balk som klarar bjälklaget utan mittstolpe. Det blir ju 64 m2 golvyta som skall bäras upp av ytterväggen (höger gavel), limträbalk 4 meter in och sedan en innervägg som då blir 8 meter från höger gavel .

Efter denna innervägg så kommer man in i verkstadsdelen.
Innanför porten till vänster så vill jag ha 4m i takhöjd för en billyft. Så från vänster gavel och kanske 3,6-4,8 m in så skulle man kunna använda sig av vanliga takstolar för att få ett slätt innertak. Därefter funderar jag på att få till någon form av loft även där fram till mittväggen mot garagedelen för förvaring av diverse verkstadsprylar/bildelar mm. Dvsa där kör man typ saxtakstolar som i det andra loftet.

Kör jag med 4m vägghöjd så får jag i loften runt 1,3 meter i lägsta vägghöjd vilket är rätt nice tycker jag. Men det allt hänger på är hur stor den där limträbalken blir och om man ska lägga bjälklaget PÅ balken eller om man kan hänga bjälklaget i typ balkskor i balken för att på så sätt få ner golvhöjden ca 25 cm.

Jisses vad mycket det blev att läsa men hoppas du förstår hur jag tänker.

Under loftet i verkstadsdelen får man ju också gott om plats för att få till toalett, omklädningsrum, och massa annat man vill ha
Lövångers bygg, hur har de gjort?
Kolla Mellby garage med
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lövångers bygg, hur har de gjort?
Kolla Mellby garage med
Lövångers så är det bara en stor öppen hall på 8,4x16,8 meter. Med ramverkstakstolar och 38gr taklut. "Tittar man in" i byggnaden så är den helt öppen utan några innerväggar alls :thinking:
Digital rendering av en stor öppen hall utan innerväggar med ramverkstakstolar och taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av stor öppen hall med ramverkstakstolar och sluttande tak utan innerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lövångers Byggs färdiga hallar har så vitt jag kan se takstolar av fackverk. Ramverkstakstolar funkar inte på sådana bredder utan stöd undertill på mitten. I så fall måste man använda saxtakstolar. Köper du en 8,4x16,8 m hall från Lövångers med saxtakstolar och placerar ett mellanbjälklag enligt vad jag tidigare skisserat i ena änden så kommer du ganska nära dina önskemål till ett mycket bra pris.
 
J justusandersson skrev:
Lövångers Byggs färdiga hallar har så vitt jag kan se takstolar av fackverk. Ramverkstakstolar funkar inte på sådana bredder utan stöd undertill på mitten. I så fall måste man använda saxtakstolar. Köper du en 8,4x16,8 m hall från Lövångers med saxtakstolar och placerar ett mellanbjälklag enligt vad jag tidigare skisserat i ena änden så kommer du ganska nära dina önskemål till ett mycket bra pris.
Jo när man går upp i 38 graders taklut blir det ramverk i deras skissprogram enligt bifogad bild :thinking: Skiss i program av takkonstruktion med ramverk och angiven takvinkel på 38 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo jag såg det när jag testade, men jag tror inte på det i verkligheten. Utan mittstöd måste underramen göras i limträ, t.ex. 42x540 mm om det ska bli en acceptabel svikt.
 
J justusandersson skrev:
Jo jag såg det när jag testade, men jag tror inte på det i verkligheten. Utan mittstöd måste underramen göras i limträ, t.ex. 42x540 mm om det ska bli en acceptabel svikt.
Jo jag håller med om att det låter lite bra för att vara sant :crysmile:

Men som du sa där med saxtakstolar och bjälklaget är väl lite så jag tänkt hela tiden. Men visst det blir ju lite knöligt med portar på långsidan då som sagt :sweat:
 
Principen som jag visade i inlägg #31 är kanske inte så dum ändå. Treledsramar på "fel" håll som ger större gavlar än långsidor. Du kan ha hur många portar som helst och du får ett väldigt billigt stomsystem, som är hur stabilt som helst. Du kan få in ljus från två håll till loftet. Den vanligate formen av treledsramar har skarpa hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.