Det är nu 2 å sedan rörmokaren hjälpte oss öka trycket men jag var tyvärr ej hemma och kunde få visat hur man gör.

Bifogar några bilder.
Någon som vet hur och var jag ökar vattentrycket?

Varför sjunker trycket? Något som bör åtgärdas?

Värmesystem med mätare, rör, expansionskärl och reglage i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med expansionskärl, mätare och pump, relaterat till vattentrycksfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en värmepannas kontrollpanel och kopplingar, inklusive tryckmätare och termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckmätare på en varmvattenberedare med kopparledningar och etiketten "FÖRTRYCK BAR: 1,5".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var och hur släpper jag på vatten och luft?

vad är de olika delarna för något?
 
Det kommer endast luft ur ventilen på expansionskärlet
 
S shutuplegs skrev:
Var och hur släpper jag på vatten och luft?

vad är de olika delarna för något?
Du ska inte släppa in någon luft men ur. Det kallas att man då luftar systemet.

Den lilla vita saken med en svart hatt på , urtappningsventilen tror jag dom har använt för att fylla på systemet ditt.
Koppla på en slang , öppna en kran dit slangen är kopplad emot och sen får du öppna den vita ventilen på hatten där du har en fyrkantig skalle.

Om du menar att det kommer luft ur ventilen som sitter på expansionskärlets undersida, så är det ett bra tecken. Hade det kommit vatten så kan det vara tecken på att ballong inuti är sönder och dess funktion inte fungerar längre. Men håll inte på att trycka på den för ofta för det ska vara ett förtryck på den.
 
S shutuplegs skrev:
Det är nu 2 å sedan rörmokaren hjälpte oss öka trycket men jag var tyvärr ej hemma och kunde få visat hur man gör.

Bifogar några bilder.
Någon som vet hur och var jag ökar vattentrycket?

Varför sjunker trycket? Något som bör åtgärdas?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Om trycket sjunker så kan det tyda på ett läckage nånstans. Är du säker på att den bara sjunker, den är inte högre ena dan och lägre andra och det infaller typ liknande med vädertempen ute?
 
Tusen tack!

okej så man tappar ur vatten där, kommer detta då leda till att trycket ändras?

slutar tappa ur vatten/luft tills trycket ligger på 1 bar?


Trycket sjunker sakta ca 2 år från ca 1 ,3 bar till 0,3 bar .

Har kontrollerat då och då och sett att det sjunker .
 
Så för att fylla på med vatten får jag koppla en slang till den ( röret med hatt ) ?

när slangen är tillkopplad öppnar jag ventilen bredvid och sprutar in vatten?

Tar jag bort hatten och öppnar ventilen lite så kommer det vatten ur

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Du ska inte släppa in någon luft men ur. Det kallas att man då luftar systemet.

Den lilla vita saken med en svart hatt på , urtappningsventilen tror jag dom har använt för att fylla på systemet ditt.
Koppla på en slang , öppna en kran dit slangen är kopplad emot och sen får du öppna den vita ventilen på hatten där du har en fyrkantig skalle.

Om du menar att det kommer luft ur ventilen som sitter på expansionskärlets undersida, så är det ett bra tecken. Hade det kommit vatten så kan det vara tecken på att ballong inuti är sönder och dess funktion inte fungerar längre. Men håll inte på att trycka på den för ofta för det ska vara ett förtryck på den.
 
Ja ursamma ställe där du kan få ut vattnet kan du också koppla på en slang från en kran så du får in vattnet.

Om det ska vara helt korrekt utfört så måste det på det tillförda vattnet finnas en backventil nånstans oftast då på tappkranen man hämtar vattnet ifrån för att det inte ska komma något "golvvärme" vatten tillbaka in i ditt dricksvatten.
 
S shutuplegs skrev:
Tusen tack!

okej så man tappar ur vatten där, kommer detta då leda till att trycket ändras?

slutar tappa ur vatten/luft tills trycket ligger på 1 bar?
Vart tappar du ut vatten/luft nånstans? Inte på bilventilen på expansionskärlet, hoppas jag?
 
Finns det ingen påfyllningsventil någon stans utanför skåpet?
 
Det är en minipanna för små utrymmen och brukar i bland placeras på de mest olämpliga ställen, för att fylla si skissen
 
  • Anslutning av en vattenslang till en minipanna, anvisningar med pilar och text för rätt trycksättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda stället som det ska komma ur luft är ur avluftaren. Den runda metallbollen längst upp men den sköter sig oftast själv. Den tömmer ur luften som finns i rören.

I expansionkärlet finns det också luft men den ska du inte röra om du inte vet vad du håller på med.
Läs då gärna på innan så du vet vad dens uppgift är och för.

Är du något osäker ring ut en rörmokare istället som går igenom det på plats, lite svårt att sitta här och förklara med ett par bilder.
 
useless useless skrev:
Finns det ingen påfyllningsventil någon stans utanför skåpet?
Brukar inte finnas på minigrejerna, finns flera fabrikat om dom är lika, skit att behöva vattna med slang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.