Tjena!
Ny på forumet och nybliven husägare!

Har lite funderingar på bygga om våran carport till garage, carporten är nybyggd, och i bakkant av carporten är det ett förråd med gjuten platta då dom tänkte som ett ungdomsrum framöver. men i övriga carporten är det grus.
El är draget och sitter jordfelsbrytare,

Är det bara att plocka ner carporten i sektioner eller kan man göra en lösning med den på plats ?

tips och tankar på lösningar mottages mer än gärna.
 
Mats-S
Om du är nöjd med måtten på carporten, och den har ett vettigt tak och vettig höjd, så ska du inte behöva riva den.
Bara att fixa en betongplatta enligt konstens regler, sedan upp med väggar/fönster/dörrar/innertak/isolering, också det enligt konstens regler.
"Konstens regler" hittar du enkelt på nätet, finns drivor av beskrivningar hur man bygger betongplattor och garage :) Bla bygghandlarna brukar ha bra instruktionsvideor på deras hemsidor.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Om du är nöjd med måtten på carporten, och den har ett vettigt tak och vettig höjd, så ska du inte behöva riva den.
Bara att fixa en betongplatta enligt konstens regler, sedan upp med väggar/fönster/dörrar/innertak/isolering, också det enligt konstens regler.
"Konstens regler" hittar du enkelt på nätet, finns drivor av beskrivningar hur man bygger betongplattor och garage :) Bla bygghandlarna brukar ha bra instruktionsvideor på deras hemsidor.
Tanken är att ta bort väggen mot förrådet, då får jag dörr och fönster där, måtten är bra, men takhöjd i förrådet ligger på 2,3 om jag kommer ihåg rätt från när jag mätte
 
Mats-S
2300 mm är väl helt ok i ett garage, jag har 2200 och det har funkat bra.
Inga problem att öppna upp en vägg eftersom takstolarna ligger väl parallellt med den, dvs takstolarna vilar på sidoväggarna, inte den som du ska ta bort (?)
 
Mats-S Mats-S skrev:
2300 mm är väl helt ok i ett garage, jag har 2200 och det har funkat bra.
Inga problem att öppna upp en vägg eftersom takstolarna ligger väl parallellt med den, dvs takstolarna vilar på sidoväggarna, inte den som du ska ta bort (?)
Ja takstolarna vilar på sidoväggen
 
  • Två bilar parkerade under en carport med synlig takkonstruktion och sidoväggar på natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en carport som jag gjorde om till varmgarage med gjuten bottenplatta. Ordnade stämp och tog ner de partier som höll uppe taket. Grävde ur lite av gruset för att gjuta en ordinär platta med golvvärme (400mm kantelement och 300mm cellplast) Reglade upp ytterväggarna och sänkte ned taket igen.

Vad står väggarna på idag?
 
J Jimkih81 skrev:
Jag hade en carport som jag gjorde om till varmgarage med gjuten bottenplatta. Ordnade stämp och tog ner de partier som höll uppe taket. Grävde ur lite av gruset för att gjuta en ordinär platta med golvvärme (400mm kantelement och 300mm cellplast) Reglade upp ytterväggarna och sänkte ned taket igen.
Vad står väggarna på idag?
3 st sånna per sida samt på den gjutna plattan i förrådet
 
  • Del av byggställning med isolering och reglar på en grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som plintar, jag hade gjort som jag beskrev. Stämpa utanför din vägg upp mot takstolarna, gräv ut lite och bygg plattan.

I förhållande till att ta ner taket är det lite jobb som krävs för att göra arbetet med taket kvar. Så kommer du i samma höjd som den befintliga plattan.
 
J Jimkih81 skrev:
Ser ut som plintar, jag hade gjort som jag beskrev. Stämpa utanför din vägg upp mot takstolarna, gräv ut lite och bygg plattan.

I förhållande till att ta ner taket är det lite jobb som krävs för att göra arbetet med taket kvar. Så kommer du i samma höjd som den befintliga plattan.
ajjemen!
 
Är jättenyfiken på hur ditt projekt gick med din carport->garage-omvandling, då jag är i samma eller liknande tankar.
 
Hej, det har inte hänt nånting ännu, började räkna lite å höra runt om platta och port i våras så man visste vad man skulle hamna på på ett ungefär, sen skickades bygglovsansökan in och då drog tiden iväg, semestern gick åt å priserna drog iväg innan jag fick svar,
Så planen är då att komma igång nu under april/maj om allt går vägen
 
Leo1 Leo1 skrev:
Hej, det har inte hänt nånting ännu, började räkna lite å höra runt om platta och port i våras så man visste vad man skulle hamna på på ett ungefär, sen skickades bygglovsansökan in och då drog tiden iväg, semestern gick åt å priserna drog iväg innan jag fick svar,
Så planen är då att komma igång nu under april/maj om allt går vägen
Behövde du bygglov för att göra om carport till garage utan att ändra ytan?
 
rampante rampante skrev:
Behövde du bygglov för att göra om carport till garage utan att ändra ytan?
Ja, det är ändring både fasad och biyta.
 
  • Gilla
LisaLisa
  • Laddar…
Följer detta jag med då vi är i samma tankar. Om någon av er gjort detta eller påbörjat bygget så tar jag gärna tips så man inte går i några eventuella fällor.
 
Nu är snart plattan gjuten , fått tag på en port som är 5x2m som då behöver ha 2200mm frihöjd golv till tak.
Men har ett litet bekymmer, jag ha 2215mm upp till takstolens nederkant
Och tanken är ju att ha innertak läkt och gips å då är jag under 2200mm,
Någon som fällt in läkt mellan takstolar och har tips på hur man gör det smidigast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.