I detta fall så finns det en adekvat säkerhet i fastigheten, och med de pantbrev som just nu vilar får banken en fullgod säkerhet. Inkomst (ett positivt kassaflöde) behövs också. Banker räknar dessutom med en stor räntemarginal (ofta upp till c:a 7%) som driver upp behovet av "extra" pengar över varje månad. Mamman "pensionären" (71 år är verkligen ingen ålder att tala om) behöver kunna visa upp ett tillräckligt överskott för att täcka ränta och amortering, men:

Problemet med ett banklån är att det är för litet för att vara lönsamt för banken. Banken har helt enkelt för höga administrationskostnader internt för att intressera sig för den lilla ränta de kommer att tjäna.

Förutom övriga tips i tråden så kan det vara värt att ta reda på vilken ränta hon kan få på ett vanligt blancolån, alltså ett lån utan säkerhet. Detta blir mycket enklare, och tar bara ett par dagar att söka och få.
Många långivare lånar ut upp till c:a 300,000 kr utan säkerhet till personer med god kreditvärdighet, som jag hoppas din mamma har. Räntan kan vara neråt 4-6 % (med mycket god kreditvärdighet) och det blir inte en hög kostnad per månad. Hon kan välja återbetalningstid, vanligtvis 3-12 år. Dessa lån går nästan alltid att betala av i förtid om man vill slippa att betala ränta varje månad.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Lyssna med en annan bank...

De är alltid villiga att få en ny kund. Lovar!
 
L Lysmask88 skrev:
Hypotekspension är ett exempel som lånar ut till pensionärer. Man slipper betala ränta och amorteringar men räntan är hög. Räntan och avgifter läggs hela tiden till skulden som rätt snabbt ökar. Efter femton år kommer din mammas skuld att vara mer än dubbelt mot de hon lånade.
Det verkar som att man får amortera på Hypotekspension i förtid om man vill. I så fall är 4,5% ränta i alla fall något bättre än ett blancolån. Men bäst är det förstås att få in en medlåntagare för att få ett riktigt bolån. Om banken tycker lånet är för litet så är det bättre att låna upp till 3 ggr mer än ni egentligen behöver bara på grund av den lägre räntan, och antingen sätta resten på ett sparkonto eller betala av en stor bit av bolånet i efterhand :)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
I åtanke på att barnen ska var med och hjälpa till, det är bra då föräldrarna har dragit ett tungt lass att föda upp dem. Men att barn ska köpa en fastighet av föräldrar i dagens läge är förkastligt. Det innebär direkt att föräldrarna ska betala en reavinst och där försvann ett stort kapital till staten. Det går utmärkt att skriva över egendomen som gåva och då blir det ingen skatt, gåva är i dag skattefri. Bara stämpelavgift för lagfarten. I samband med gåvan skrivs ett avtal om att föräldrarna har nyttjanderätt i livstid av fastigheten. All driftkostnad faller då på barnen men betalas av föräldrarna. Då kan även barnen låna på fastigheten med sina ekonomiska förutsättningar. Detta är nog den enklaste och mest kapitalsparande vägen, men tänk på att det kan komma något om skatt på gåva i framtiden.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jämförde Hypotekspension med de två lån jag fixade via banken.

Det senare alternativet var klart fördelsaktigast för mig.
 
Vill bara redogöra för min erfarenhet vid ansökan om höjning av bolån. Nordea, ca 2 miljoner och husvärdering av Nordea till drygt dubbla värdet. Pantbrev på 2,3 milj. önskemål - 136 000. Pensionär, jobbar 60% och tar ut pension fullt (inga frågor på det, tack ;)
Internetbanken har en funktion där man kan ansöka direkt, det skulle medföra en ökad månadskostnad på <70kr/mån. Men icke, det blev nobben. Ringde upp en allmän tjänst och fick förklaring som flera angivit; pensionär, ringa inkomst mm. Bokade tid med personlig bankman som vi träffat en gång vid flytt från Swedbank till Nordea. Fick telefonmötet tre veckor senare. Tog en halvtimma för honom att titta igenom alla siffror och sen var lånet klart, visserligen nytt lån men samma ränta som övriga och en fråga om vi ville amortera. Valde 250kr/mån till de tidigare 1750kr, mest som ett sätt att spara ”för ni måste inte amortera med tanke värdet på huset”.

Mvh
en som gärna talar med människor, inte robotar på en skärm
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Vill bara redogöra för min erfarenhet vid ansökan om höjning av bolån. Nordea, ca 2 miljoner och husvärdering av Nordea till drygt dubbla värdet. Pantbrev på 2,3 milj. önskemål - 136 000. Pensionär, jobbar 60% och tar ut pension fullt (inga frågor på det, tack ;)
Internetbanken har en funktion där man kan ansöka direkt, det skulle medföra en ökad månadskostnad på <70kr/mån. Men icke, det blev nobben. Ringde upp en allmän tjänst och fick förklaring som flera angivit; pensionär, ringa inkomst mm. Bokade tid med personlig bankman som vi träffat en gång vid flytt från Swedbank till Nordea. Fick telefonmötet tre veckor senare. Tog en halvtimma för honom att titta igenom alla siffror och sen var lånet klart, visserligen nytt lån men samma ränta som övriga och en fråga om vi ville amortera. Valde 250kr/mån till de tidigare 1750kr, mest som ett sätt att spara ”för ni måste inte amortera med tanke värdet på huset”.

Mvh
en som gärna talar med människor, inte robotar på en skärm
Ja det är mycket bättre att prata med de. Dator är skit om man ska ansöka via deras skittjänster. Fyllt i något sådant formulär nån gång men det slutar alltid dåligt. Sen har man ringt och det var helt tvärtom.

Själv skickade jag ett mail och specade vad jag ville, Skrev i slutet - Ring mig när du räknat färdigt.
Igår ringde hon och sa att hon skickar över papperna för att bekräfta det.

Mycket smidigt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag blev lite chockad över hur banken resonerade när vi skulle köpa fritidshus. Eftersom jag är över 60 år. Dög inte nuvarande inkomst. Banken ville se en pensionsprognos. De såg då att när jag blir 85 eller så om 15 år. Så sjunker pensionen. Kalkylen skulle hålla ändå, men skuldkvoten om 15 år skulle bli högre och innebära högre amorteringskrav. Kalkylen håller ändå. Men blev lite mer på marginalen än jag väntade mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.