Hej,

Bor i en lägenhet där väggarna är av lättbetong och förra året lagade jag två sprickor som gick från golvet till taket i sovrummet. Väggen är av lättbetong men en liten del av väggen är gips, det har gjort renoveringar tidigare innan jag flyttade in. När jag lagade sprickorna som var i skarven mellan gips och lättbetong körde jag med armeringstejp och spacklade över. Nu ca 6-8 månader senare ser jag att en liiiten spricka har uppkommit på samma ställe.
Hur ska jag göra för att slippa dessa sprickor? Ska jag köra med pappremsa istället?

I vardagsrummet har jag även en tunn spricka (från golv till tak, dock en krokig spricka), lättbetong där också. Vad är bäst för att laga den så att den inte återuppstår?

Huset är byggt på 70-talet men det verkar ändå röra sig, mest under vintern verkar det som. Flera av mina grannar har också sprickor i väggarna.

Tacksam för svar :)
 
Mats-S
Enda sättet (?) om du ska vara 100% säker att du inte får dessa minisprickor, är att lägga på ytterligare ett lager renoveringsgips på väggarna, och se till att skarvarna på renoveringsgipsen inte sammanfaller med utsatta ställen.

Någon målare kanske har något bättre förslag ... men som du säger ... hus rör sig på vintern, speciellt när det blir ordentligt kallt som nu.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Enda sättet (?) om du ska vara 100% säker att du inte får dessa minisprickor, är att lägga på ytterligare ett lager renoveringsgips på väggarna, och se till att skarvarna på renoveringsgipsen inte sammanfaller med utsatta ställen.

Någon målare kanske har något bättre förslag ... men som du säger ... hus rör sig på vintern, speciellt när det blir ordentligt kallt som nu.
Okej, ja jag tänkte om pappremsa kanske hjälper? När det gäller lättbetong med tunna sprickor, det borde gå med pappremsa på det också kanske?

Trodde verkligen att glasfiber tejpen skulle hjälpa men det verkar inte så.
 
Pappersremsa följer ju bättre med i rörelserna, så den kan mycket väl vara bättre, men samtidigt så spacklar du väl upp med ett nytt "hårt" lager utanpå den, så om du har årstidsbaserade rörelser så kommer det ju att återkomma.
Själv har jag ett par extrema hörn mellan ytter och innervägg som rör sig rejält under året. Där har jag pappersremsa bakom tapet. I och med att jag tapetserade under höst (eller vår?) så ser det rätt okej ut då. Men nu på vintern har jag diagonala linjer i hörnen. I sommar har jag diagonala linjer åt andra hållet. Men pappersremsan och tapeten är tillsammans starka och flexibla nog för att röra sig utan att gå sönder. Motsvarande ställen där jag först körde med glasfiber-remsor klarade sig inte lika länge.

Om du vill ha en ren målad yta så skulle jag nog rekommendera en renoveringstapet som första alternativ, men ska du vara helt säker är det nog @Mats-S tips som gäller.
 
  • Gilla
Peshmerga
  • Laddar…
Okej, ja jag får kolla upp det med en målare vad som blir bäst. Sprickorna är ganska tunna men jag stör mig på dem och tycker att det sticker ut väldigt mycket fast det inte gör det i andras ögon :p
 
Är det bara tunna sprickor så kan det enklaste vara att bara smeta i lite mjukfog och se hur bra det håller till nästa år. Förhoppningsvis bra nog för att du inte ska störa dig på dem. :)
 
  • Gilla
Peshmerga
  • Laddar…
Jag har lagat dylikt genom att lägga på microlit (EasyCover körde jag) och det har suttit fint sedan dess och inga nya sprickor har dykt upp...
 
Är det som renoveringstapet? Då måste man väl köra hela väggen för att det ska bli jämnt på ytan?
 
P Peshmerga skrev:
Är det som renoveringstapet? Då måste man väl köra hela väggen för att det ska bli jämnt på ytan?
Ja, hela väggen... Efter att ha lagat samma spricka tre gånger tröttnade jag...
 
N
Allting spricker, låt det bara vara.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.