D doddo skrev:
Finns nog en förbannad massa fiber, sista biten ut till vissa småställen är det nog värre med.
Fast det är inget jag vet med säkerhet.
Vi här har ingen aning om tillgång på fiber i enskilda områden eller i stamnät. En dimensioneringsfaktor vissa tillämpat har varit 10 % överkapacitet, men ingen garanti för att det är så. Vissa har byggt med många fiberskåp och mera fiber i en stam, andra har byggt med flera stammar och mindre fiber i en stam, det finns mängder med olika design av fibernät.
 
Redigerat:
Jag tror dig Anders S, du verkar kunna din sak baserat på hur du uttrycker dig.
A AndersS skrev:
Vi här har ingen aning om tillgång på fiber i enskilda områden eller i stamnät.
Nej jag tror inte heller att någon forumist har insyn i fiber i enskilda områden.
Det vet nog för det mesta nätbolagen men ibland blir det fel, och som jag uppfattat det är felet i storleksordningen att Vikingline tappat bort en hel finlandsfärja och därför inte bokar in några gäster på den.
Men likförbannat ligger den i hamnen oavsett vad datorerna påstår.

TS kanske kan undersöka nära tomtgränsen o se om hon/han hittar några centimeterstora slangar, då är det sannolikt en duct som är tänkt att blåsa fiber i någon gång i framtiden.
Så tar man då ny kontakt med IP-only och berättar att det verkar finnas duct dragen redan.
 
A AndersS skrev:
De som påstår att det 5G ska vara allena rådande lösning på landsbygden har inte så bra koll, men om det kommer något så kanske du har svarat om 4-5 år vad det blir. 4G och 5G kommer att ersätta först 3G och även 2G/GSM men blir det inte många flera master och samma frekvensband används, tja de som gör dessa påstående får då väl visa på hur det ska gå till, gärna tekniskt vad som gör det till en fiberersättare :cool:
Att notera så bygger man ju nät där det är ekonomiskt försvarbart. Om man bygger ett 5G nät med avsikt att förse en massa hushåll med snabb uppkoppling så är det nog rimligt att det finns en kundgrupp som är mottagliga för tjänsten. I detta fall med grannar i närhet som redan har fått fiber så är nog huvudgruppen av intresserade redan anslutna varvid jag skulle anta att mobilnätsutbyggnaden som är aktuell kommer inrikta sig mot täckning snarare än kapacitet. Dvs lägre mobilfrekvenser och färre master.

Om man då skall ge TS något råd så tror jag enda chansen att få fiber är att hoppas att IP Only inte vet om de exakta förutsättningarna ute i fält. Dvs följa tidigare givna råd, prata med grannar och utförande underentreprenör för att på så sätt få konkret information gällande förutsättningarna. Oavsett utfallet så är det nog rimligt att anta att det kommer ta ett tag. Medans så vill man nog ha någon form av anslutning och just här tror jag att "Fast bredband via mobilnätet" är ett bra alternativ från Telia. Som jag förstått det så blir man lite prioriterad av den 4G-mast man ansluter mot och då man använder riktantenner så får man så bra förutsättningar som är möjligt. Då området har fiberanslutningar så är det rimligt att anta att 4G-masten har god kapacitet via fiber samt att det finns ledig kapacitet mot masten.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.