Hur skulle ni göra om det här badrummet?
Som det är idag sitter toalett och tvättställ på samma vägg och badkaret står också väldigt nära. I andra änden av badrummet är det gott om yta men vi har inga bra idéer om vad den skulle kunna användas till. Det som gör det lite halvsvårt är att ena långsidan är snedtak (rak vägg ca 1 m innan snedtaket börjar). När vi ska renovera badrummet, bör vi tänka helt om och flytta runt vatten och avlopp och hela faderullan?

Idéer någon?
 
  • bad.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill ni vinna genom att flytta runt? Vet ej era planer ...
Ser att under snedtak finns det plats för mycket badrumsförvaring så slipper ni köpa dyra kommoder till vasken som kan stå på en snygg pelare i stället? Kanske plats för ett litet sminkbord så man kan sitta ner framför spegeln i stället för att stå och hänga över vasken och blockera platsen för andra som står i kö?
gaia
 
Jag vet inte om vi behöver flytta runt något, men i dagsläget känns det som om man inte utnyttjar den stora ytan som finns. Det finns egentligen plats för en stor fåtölj t ex, men vem sitter i en fåtölj i badrummet? :D

Sminkar mig gör jag inte, så ett sminkbord skulle nog vara rätt bortkastat.
Kan tänka mig ett större badkar i framtiden, men då krävs nog en omplacering eftersom utrymmet där badkaret står nu är ganska anpassat för en normalstort badkar.
 
Snigel skrev:
Jag vet inte om vi behöver flytta runt något, men i dagsläget känns det som om man inte utnyttjar den stora ytan som finns. Det finns egentligen plats för en stor fåtölj t ex, men vem sitter i en fåtölj i badrummet? :D
ja, kanske inte en fåtölj men kanske en pal att kunna sitta och klippa tånaglar? En bänk att lägga av kläder, handdukar? En platsbyggd skåp under snetaket för förvaring av all det som man ska ha i ett badrummet fex toapapper, rengöringsmedel, och liknande. Du har i alla fall gott om plats :)
Att flytta vatten och avlopp är dyrt så gör det inte i onödan bara för omväxlingens slull. Det blir säkert lika omväxlande om man byter färg och tillför några nya spännande detaljer ... :)
gaia
 
gaia skrev:
Att flytta vatten och avlopp är dyrt så gör det inte i onödan bara för omväxlingens slull.
gaia
Håller med gaia där, att flytta runt avlopp och vatten för omväxlingen är inte värt pengarna, det kostar en hel del.

Dessutom är det svårt för oss andra (eller åtminstonde för mig) när jag inte vet vad du behöver för funktioner och få plats med i badrummet?

Hur många är ni som ska nyttja badrummet varje dag, finns det fler badrum i bostaden?
Barn - Hur gamla, hur många?
Förvaring - vad ska du förvara i badrummet?

Jag är ingen älskare av badkar, så om ni duschar i badkaret skulle jag kasta ut det och istället satsa på en duschhörna. Vill ni ha kvar badkaret, bör det finnas plats för både och om du ställer badkaret utefter snedtaket och duschen i hörnet innanför wc + tvättfat. Kan bli trångt, men det är svårt att avgöra utifrån skissen.

En bänk/stol som är någorlunda skön att sitta på bakom badkaret för att klippa tånaglar eller hålla koll på barn som badar. En bänk rymmer du förvaring under, och kan lägga en dyna på i någon rolig färg.

På väggen direkt till höger skulle jag satsa på någon vägghängd förvaring. Kanske köksöverskåp från Ikea.
 
jag vet inte vad du har för möjligheter att flytta dörren.

så här rita jag lite snabbt. men jag vet inte om det blir för trånkt att komma in i durchsn då du har snetak.
bad.gif

utrymmer i hörnet mellan tvättställ & durch går ju att göra till en infälld hylla.
tvättstälet tar man en variant som är smal i kanterna & har ett överhäng på själva tvätthon.
 
utrymmer i hörnet mellan tvättställ & durch går ju att göra till en infälld hylla.
tvättstälet tar man en variant som är smal i kanterna & har ett överhäng på själva tvätthon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.