Behöver laga spånskiva för att kunna fästa skruvar på nytt. Vad ger bäst resultat? Lim&sågspån, woodfiller, lim och träplugg?

Kom gärna med tips hur jag ska göra.
 
  • Skadad spånskiva med urdragna skruvhål som behöver lagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad spånskiva med ett utslitet skruvhål som behöver repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste det fästas i exakt samma hål? Skulle tro att något slags skruv som fäster på baksidan av plattan är det bästa - såna man använder på gipsskivor. En annan modell är att fästa en planka längs hålraden och sen skruva i den. Tror inte någon lagningsmodell håller om det är någon tyngd i det som ska belasta.
 
Nu vet jag inte vad som blir bäst men har sett DIY hacks med riskorn, superlim, sandpappra och lite målarfärg för liknande skador.

Rent spontant kanske det blir för hårt om det ska skruvas i samma men det går ju å förborra i så fall.

Finns säkert någon annan med bättre tips.
 
E Eklunda skrev:
Måste det fästas i exakt samma hål? Skulle tro att något slags skruv som fäster på baksidan av plattan är det bästa - såna man använder på gipsskivor. En annan modell är att fästa en planka längs hålraden och sen skruva i den. Tror inte någon lagningsmodell håller om det är någon tyngd i det som ska belasta.
Jo det måste fästa i samma hål tyvärr. då det är en hänganordning som ser likadan ut på andra sidan, som sen fästs på ett golvstativ.. Hela skivan väger ganska mycket..

Jag skulle iochförsig kunna flytta allt ca 5 cm till vänster, skulle det kanske vara det bästa för att det ska hålla?
 
Jag har lagat motsvarande skador med Plastic Padding Kemiskt Trä med gott resultat. Men går det att göra nya hål vid sidan av så är det kanske det bästa.
 
Jag hade borrat upp till lämplig dimension och sen limmat träpluggar i hålen för att i nästa steg förborra och skruva i pluggen.
 
  • Gilla
Jog Got
  • Laddar…
J jonko skrev:
Jag hade borrat upp till lämplig dimension och sen limmat träpluggar i hålen för att i nästa steg förborra och skruva i pluggen.
Håller det bra för tunga grejer?
 
Råkade ut för liknande för ett antal år sedan. Jag gjorde hålet större - fyrkantigt, sköt i en bräda jag smetat lim på, smalare än hålet men en bit längre. Skruvade fast brädan genom att dra i skruv genom skivan som när den nådde brädan drog fast den mot skivan. Sen sågade jag till en bit som passade i hålet och limmade den. Spackla o måla.
Det var ett jäkligt meckigt äventyr men det höll bra. Att jag inte hade nåt att förlora hjälpte till, var beredd att riva hela väggen... slapp detta vilket jag var glad över.

Mitt problem var en vägg, tittade på bilderna och blev osäker på om det var samma problem för dig, lite svårt att se...
 
Jag skulle tagit cirkelsåg och sågat upp en ruta, sett vart reglarna är och såga till dem och sedan regla upp mer och ny skiva på.
 
Hej! Ifall någon är intresserad kan jag meddela resultatet.

Ett år har gått sedan jag postade min fråga. Pga flytt, operation etc har allt tagit lite tid. Men nu är det klart.

Jag borrade i hålen med 10mm borr. Och sedan fyllde hålen med 10mm rundstav och trälim.
Sedan förborrade jag rundstaven för att undvika att trät skulle spricka. Har stått uppe nu i 2 veckor och sitter som berg. Hela skivan väger runt 80 kg.
 
  • Vägg med borrade hål redo för att fyllas med rundstavar och trälim som beskrivet i projektuppdateringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rundstav i tak förstärker hålrum för fastsättning av tung skiva, med förborrade stavar och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En persons hand som håller i en vit träskiva med förborrade hål och rundstavar som förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor vit ritbord monterad på väggen, stabiliserad med rundstav och trälim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jog Got och 1 till
  • Laddar…
Bra där!
Sjysst att du skrev ner lösningen, jag fattade ju i det tidigare inlägget som att det var en väggskiva som var trasig, men det ser man ju nu att det inte är.

Och det blev ju en bra lösning på det, men vad är det för nåt? Ser ut som en plotter eller nåt...
 
Det är en passepartoutskärare för konstinramning
 
  • Gilla
fredman68
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag har lagat motsvarande skador med Plastic Padding Kemiskt Trä med gott resultat. Men går det att göra nya hål vid sidan av så är det kanske det bästa.
Går det att borra i Plastic Padding Kemiskt Trä?
 
PP är en plast, jo den är borrbar.
Protte
 
A Anelfa skrev:
Går det att borra i Plastic Padding Kemiskt Trä?
Det funkar bra att borra, slipa, fräsa mm i Plastic Padding.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.