Hej!
1) Varmvatten
Tvätt- och diskmaskiner kan anslutas till varmvattnet. För 20 år sedan sa en rörmokare hos mig att detta inte är att rekommendera, eftersom varmvattnet torkar ut plaströr, gummislang och plastkopplingar. Vilket leder till kortare livslängd och kanske vattenskador. Har vi rörmokare här med erfarenhet i frågan?

2) Packning
Min diskmaskin började läcka vatten - orsak är trasig gummipackning som sitter mellan maskin o lucka, i underkant. Jag var påhittig och lagade packningen - den höll i ett år. Huvudorsaken verkar nu inte vara att den sprack lite i kanten utan att packningen inte sitter tillräckligt bra på dess fäste- kanske för att jag gjorde den 0.3 mm tjockare.

Jag kan givetvis beställa en ny packning, vilket jag tänkte, men nu ser jag att plastläppen(ljusgrå i bild direkt under svarta gummipackningen) som sitter under packningen är uttöjd, alltså fått sig en svacka på mitten, och även buktar ut, som ett underbett. Någon som vet ifall denna form är original eller om den är uttöjd? (Ifs så är det inte på denna kant som packningen sitter dåligt på, men jag frågar ändå)

Visa bilaga 485452 Närbild på trasig gummipackning och uttöjd plastläpp på en diskmaskins underkant med gula pilar som markerar skadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på diskmaskins underkant med synlig gummipackning och uttöjd plastläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
vad är det här för en billig skitmaskin?
högst tveksamt att läppen skall se ut så där
borde ha slagit sig mha värme
 
electroluxaren skrev:
vad är det här för en billig skitmaskin?
högst tveksamt att läppen skall se ut så där
borde ha slagit sig mha värme
Trots att den var bland de billigare modellerna från Bosch, så har den fugerat i 21 år, även om jag använder den rätt sällan(2 ggr i månaden, handdiskar annars). Jag tror också den slagit sig av värmen. Jag ska testa värma den med värmepistol o med stöd under trycka tillbaka läppen :)

Jag kan köpa ny maskin, men vill slippa jobbet byta den - börjar med att fixa ny packning. Rasar något annat sen, pumpen t.ex, då slänger jag ut den :)
 
A
20-år!
ja då är det ingen skitmaskin , va rädd om den sådana görs inte längre.
jag tror dock att åldern har en avgörande betydelse i deformeringen oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.