Hej!

Vi köpte ett hus från 64 i höstas och har fått fylla på olja för första gången. Vi fyllde 1 kubik men förstår mig inte på angivaren i cisternen. När jag fyllt en kubik stod den på 93. Nu står den, som ni ser på 94. Nån som vet hur detta tolkas?

Mvh

/David
 
  • Gammaldags oljecisterngivare som visar siffran 94 i en källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Svårt att veta vad det är för enhet. Kanske procent? Vad stod den på innan du fyllde en kubik? Hur stor är tanken?

Att den har ökat sedan du fyllde på kan bero på att temperaturen på villaoljan har stigit sedan den pumpades in.
 
  • Gilla
Lingonett
  • Laddar…
På den mätaren vi hade till tanken i fritidshuset så angav den cm från botten och det är väl mer eller mindre standard. Är ju enkelt att räkna ut om du vet vad som stod innan du fyllde på och måtten på tanken.
 
  • Gilla
Lingonett och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis är din tank 1X1 meter och då är det 1 m3 med en meters nivå i den, eftersom du fyllt 1 m3 så stämmer det rätt bra med 93 - 94 cm höjd på flottören i tanken, Dom är inte så där exakta, kan skilja lite i värdet.
 
  • Gilla
Lingonett
  • Laddar…
Tack för svar alla! Tanken är 3 kubik och det konstiga är att trenden är stigande, dvs nu när jag kollade idag stod angivaren på 97 mkt konstigt. Så mkt borde inte tempskillnaden göra och vi bränner ju endel olja i detta väder
 
MultiMan
Den har väl omvänd visning då? Om den inte reagerade direkt kan det kanske bero på ren tröghet i mekanismen, t ex om den inte använts på länge och stått på ett ställe länge eller varit i luften pga låg nivå i tanken och kanske fått intorkade beläggningar.
 
  • Gilla
Lingonett
  • Laddar…
L Lingonett skrev:
Tack för svar alla! Tanken är 3 kubik
Visningen beror helt på dom fysiska måtten på tanken, om den är 1 m2 ( 1X1 m ) eller 2 m2 ( 2X1 m ) i botten och höjden. 0,5 m i tanken och 2 m2 i botten = 1 m3. Räkna då ut vad nivån då är. Vet inte riktigt den typ av mätare, finns med snöre i som vindar upp sig med fjäder när flottören lyfter, samt andra med ett rör som trycker upp luft mot något, blir då ett övertryck som mätaren reagerar på. Men skruva av den blå skallen med dom skruvarna som syns ( 4 st ) och det är nog bara ett lock, ska du se allt får du nog gänga bort den helt. Det med ökningen kan bero på att något kärvar.
 
  • Gilla
Lingonett
  • Laddar…
Staffans2000
Du har den i särklass vanligaste tanktypen på tre kubik. Har du en rörtång kan du skruva ut hela mätaren och istället använda en tumstock eller vilken pinne som helst, för att pejla djupet. Efter ett tag märker du på ett ungefär, hur mycket brännaren drar.
När oljan är nypåfylld, känner du av oljenivån medelst handpåläggning. Varmt = ingen olja. Kallt = olja. gör du det nu, kan du kanske förstå bättre, hur graderingen fungerar.

Staffan
 
  • Gilla
Lingonett och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mätaren är en enkel flottör med ett metallmåttband som visar avståndet ner till oljeytan. Jag gissar att tanken är runt 1,5 meter hög och bottenytan är ca 2 kvadrat. Då verkar det rimligt att den är fylld till ungefär en halvmeter (ca en meter från mäteren/toppen ner till ytan).
 
  • Gilla
Lingonett och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
metallmåttband som visar avståndet ner till oljeyta
Då blir det liksom hos TS en lite baklänges visning på nivån och matematiken får träda in för att se hur mycket olja det finns kvar. 2 m2 X 0,5 meter =1 m3
 
  • Gilla
Lingonett
  • Laddar…
Staffans2000
useless useless skrev:
Mätaren är en enkel flottör med ett metallmåttband som visar avståndet ner till oljeytan. Jag gissar att tanken är runt 1,5 meter hög och bottenytan är ca 2 kvadrat. Då verkar det rimligt att den är fylld till ungefär en halvmeter (ca en meter från mäteren/toppen ner till ytan).
Ts. Ge Useless utnämningen "Bästa svar". För han skrev det vi borde skrivit, men inte förmådde.

Staffan
 
  • Gilla
Lingonett och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mätaren är en enkel flottör med ett metallmåttband som visar avståndet ner till oljeytan. Jag gissar att tanken är runt 1,5 meter hög och bottenytan är ca 2 kvadrat. Då verkar det rimligt att den är fylld till ungefär en halvmeter (ca en meter från mäteren/toppen ner till ytan).
Låter klokt! Så måste det vara. Tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.