Är det någon som har tips på någon bra byggsats för basustuga. Vi ser för oss en stuga som vi kan använda som kombinerad bastu och som gäststuga med ett sovrum. Då behövs ca 15-20 m2 och vi har varken ström eller vatten så det får bli vedeldad bastu (dessutom 3 km från väg så det får bli vintertransport med skoter). Jag vet att det finns några företag som säljer färdiga byggsatser men är det någon som har erfarenhet av dessa?
 
Hej.
Jag är i precis samma läge. Jag har inte en aning som vilka som är bra eller dåliga. Visserligen kan man nog räkna med att man får vad man betalar för men det känns inte bra att chansa.

En firma som ger mig en bra magkänsla är Bottnia bygg och bastu men de är ju å andra sidan lite dyrare.
 
Jag har byggt en Sorselestuga på 10+6 kvm. Den finns i olika storlekar och olika kombinationer.
Relax och dusch i 10 kvm och bastu i 6 kvm. Jag blev mycket nöjd. Jag har isolerat hela bygget p g a att jag har dragit ut vatten till stugan.

Om jag kan ska jag försöka bifoga några bilder på bastun.

Byggsatsen var lätt att resa och bra passform. Bara att gjuta plintar och bygga på höjden.
 
Jag har tittat på sorselestugan också men jag var lite tveksam när det gällde kvaliteten. Men det låter ju bra att du är nöjd eftersom det är ganska billigt jämfört med andra.
Däremot tyckte jag att det såg ut som att deras bastustuga hade lavar i furuvirke som dessutom var fullt med kvist. Det är ju inget vidare i så fall, men då får man väl köpa lavar från någon annan då...
 
"Däremot tyckte jag att det såg ut som att deras bastustuga hade lavar i furuvirke som dessutom var fullt med kvist. Det är ju inget vidare i så fall" Vad är problemet, jag har haft sådana i tre år utan bekymmer.
 
Min stuga var inte alls förberedd som bastu utan det var en "tom" stuga som jag reste och inredde själv. Jag beställde en stuga med lillrummet längst in och deras byggsatser kan man kombinera hur som helst. Panelen i bastun är alpanel klass 2 med kvistar kvar, ville ha lite "liv" i panelen. Lavarna är av asp.
Jag har isolerat och panelat i bastun. I relaxen har jag isolerat och satt gips och våtrumsväv som jag målat. Det är bara väggen in mot bastun som har kvar timmerkänslan, den är dessutom oisolerad.

Sedan har jag kaklat ett hörn och monterat en dusch. Största kostnaden blev ju naturligtvis allt runtomkring, isolering, reglar, takpapp mm.
Jag har byggt en diodbelysning i några lister som sitter i bastutaket, sedan har jag en ljusslinga bakom översta laven.



060920003.jpg
060920004.jpg
DSCN0616.jpg
 
Trevligt !
Har planerat något liknande inkl duschen.
Är den där till vänster innanför dörren med brunn och draperi bara ?

Mysigt :)
 
Hej,

är ute i samma ärende; en liten bastustuga i byggsats. Men det jaqg har tittat på ser alla rätt lika ut till "arkitekturen", alltså spröjsade föster, sadeltak osv. Jag är ute efter något modernare typ stugan/bastun Koya som säljs av Bygg-Ole. Den är dessvärre på hela 10 kvm och jag har helt enkelt inte utrymme för en så stor, mer i stil med 4-6 kvm. Nån som har nåt tips kring detta?

/Måns
 
Sheriffen, vet inte riktigt vilken sorselestuga du syftar på men om du tänker på den dom kallar lill-bastun så tycker jag den faller in i samma möster som det jag försöker undvika dessvärre; "spröjsade fönster & sadeltak-stuket".
Den andra är mer i stil med det jag tänkt mig, men den är då på 10m2 vilket inte får plats. Kanske inte heller i budgeten, men schysst är den ju...

/Manlan
 
sheriffen skrev:
manlan, sorselestugan har en liten bastustuga som borde passa dig! Friggebod friggebodar lusthus lekstugor bastu grillkåta är på 6 el. 7 kvm tror jag.

om du inte har några ekonomiska bekymmer och det är bra utsikt där du ska placera bastun så rekommenderar jag:

En snygg bastu stuga. Skaffa dig ett eget lyxigt spa
En liten undran... Det lyxiga ...Är det med dusch eller måste man fixa det själv? Någon som vet?
 
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Jodå duschen är till vä innanför dörren. Kaklat hörn och sedan ett draperi. Golvbrunn och indraget vatten. Vattenvärmare i anslutning till aggregatet i bastun. Avloppet har jag löst på ett "praktiskt" sätt ut i naturen. Är någon intresserad kan jag ta mer bilder. Skorsten byggde jag själv. Allt har fungerat perfekt i 1,5 år. Inte ens panelen närmast aggregatet har blivit bränt trots bad minst två ggr per vecka.

Allan
 
Vi har ritat ett eget bastuhus där bastun ligger i ett högre etage längst bak i huset. Längst fram har vi skjutdörrar i glas och inne i bastun har vi också satt ett stort fönster så att man kan sitta i bastun och titta ut. Det blev jättebra!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.