Vi ska lägga klart vårt golv i den öppna hallen och fortsätta ut i vardagsrummet. Då man i princip kommer in i vardagsrummet till vänster direkt med några steg från ytterdörren vill jag få till någon form av en luftig avskärmning mellan hallen och vardagsrummet. Bifogar två bilder för att visualisera problemet/möjligheten. Inomhusvy av en hall med vitt golv och en antik skänk vid en dubbel ytterdörr, avgränsande mot ett vardagsrum till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen hall som leder till vardagsrum med soffa, bord och växt, söker avskärmningslösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har tips på en snygg lösning ? ☺️
 
Det där träskåpet är ju väldigt fint men en idé är att istället ha en liten spaljé och kanske något litet avlastningsbord framför.
Eller kanske hänga nån sorts lamellgardin i taket.
 
Tack för bra förslag ! Ska titta vidare på spaljé alternativet.
 
Måste det vara sådär öppet? Jag skulle nog byggt en vägg, ca 50-60cm lång vid frisen i golvet. Då slipper man se ytterdörren och rummet flyter inte ut i hallen lika mycket. På sidan mot hallen kan du ha lite förvaring för vantar och nycklar och dylikt, och så kan du passa på att bygga in ett fack för den där sladdhärvan under tv:n.

jag förstår att det kanske stökar till er möblering, men det är ju ingen poäng att ha öppet om det ändå ska stå en fåtölj där? Går det att möblera om?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Korvgubbe
En låg vägg en bit ut som gör att man inte kan "gena" in i vardagsrummet kanske?
 
Hej, ja och nej på frågan om öppenhet. En luftighet och någon form av halvvägg, spaljé etc som delar och inte hänger ihop som nu.jag tror man åtminstone isåfall behöver 80 cm. Detta är bara en ingång med glasveranda utanför som används av gäster. Det är svårt att få till möbleringen,

J Grisbacka skrev:
Måste det vara sådär öppet? Jag skulle nog byggt en vägg, ca 50-60cm lång vid frisen i golvet. Då slipper man se ytterdörren och rummet flyter inte ut i hallen lika mycket. På sidan mot hallen kan du ha lite förvaring för vantar och nycklar och dylikt, och så kan du passa på att bygga in ett fack för den där sladdhärvan under tv:n.

jag förstår att det kanske stökar till er möblering, men det är ju ingen poäng att ha öppet om det ändå ska stå en fåtölj där? Går det att möblera om?
 
Tack, ja kan man få till proportionerna så kanske detta kan vara en lösning

Korvgubbe Korvgubbe skrev:
En låg vägg en bit ut som gör att man inte kan "gena" in i vardagsrummet kanske?
 
Förslaget om kort vägg på frisbrädan/generalskarven kan kompletteras med smal stående glasruta eller överljus. Med stående glasruta får ni flukt ut genom pardörrens rutor och då känns det inte lika instängt.
 
Tack, det är ett bra alternativ förvar behålla luftighet och ljuset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.