Håller på med kökskaklet (granitkeramik 300*600mm) och har nu kommit till några eldosor som jag måste försöka få upp hål för i plattorna....

Har dock ingen hålsåg som grejar jobbet utan måste göra en investering.

På Classe hittade jag detta setet:

307670_B_2006-06-30_102041_629.jpg

Clas Ohlson - Hålsågssats

Funkar detta eller är det bara skräp?

Det jag behöver är ju bara den som är 73mm så jag kan gärna lägga lika mycket pengar på 1 bra hålsåg som på ett helt kit med skräp....om det finns något vettigt här i Umeå där jag bor.
 
Tveksamt. Jag har en liknande sats inköpt på Jula. den klarade våra klinker med nöd och näppe. Samtidigt köpte jag Julas diamant hålsåg. Som bara har 20mm diameter, den skar som i smör. Så jag körde den dåliga på ett par hål i 40mm klassen, och diamant på ett par mindre (elrör upp till köksön).


Granitkeramik låter hårt.

Som sagt den är troligen inte skräp, min såg kom igenom på typ 15minuter i plattor som troligen var mjukare än dina. Diamantvarianten (som inte finns i stora diametrar, hos någon billig leverantör) skar igenom på typ en halv minut.

Jag körde dem i en pelarborrmaskin.
 
Den där kommer inte att bita på dina plattor.
Det finns sågar som gör det, men då kostar dom därefter; räkna med 2-2500:- för en hålsåg med centrumborr.
Märk på vart hålet ska vara och åk till en riktig kakelfirma som vänder sig till yrkesmän, så borde dom kunna hjälpa dig. (Konradssons/Kakelbolaget här i Sthlm har en riktig stenborr som man får låna på plats. Skären till den ska tydligen kosta ca 7000:-...)

Granitkeramik är en fet böld i ärschlet på oss yrkesmän, men kommer allt mer på marknaden så det är bara att gilla läget.
 
Ett tips: det går att hyra hålsågar. Eftersom du troligen bara ska använda den någon enstaka gång är det förmodligen ekonomiskt.
 
Det finns en tråd i badrumsforumet som berör detta med håltagning i stenhårda saker.

Kakelbolaget i Bromma har ett set hålsågar som enligt uppgift ska fungera bra, tror att det kostade drygt tusingen (och den säljer som i "proffsbutiken" en trappa ned).
 
man kan om man är duktig med vinkelslip såga några snitt på baksidan där hålet ska vara och sen annvända en kakel tång för att "fintrimma" kanterna
 
Tack för tipsen så långt.

Funkar det med en kakelsåg tro, en sån där som ser ut som en ståltråd ungefär?
 
Jesca_j skrev:
Funkar det med en kakelsåg tro, en sån där som ser ut som en ståltråd ungefär?
Inte en chans. Inte med en kakelborr heller, de röda trekantiga. Det ska till coromantbelagda saker för att klara granitkeramik.
 
Jo men det är ungefär coromant både på de sågar som finns på bilden och på en kakelsåg. Coromant är ett varunamn på hårdmetall. Och det är just hårdmetall på i princip alla verktyg för kakel o liknande.

Däremot så kan dessa verktyg vara av mer eller mindre god kvalitet (kan inga detaljer om det). De diamantförsedda verktygen ligger in en annan klass. Och jag gissar att det skall till diamant för granitkeramiken.
 
Vänta nu, då har jag helt missförstått. Om det är coromant på kakelverktygen så är det inte alls det som behövs. Det behövs diamantbelagda klingor (jag trodde coromant var en form av industridiamant..).

Inga hålsågar som ser ut ens något liknande de som finns på bilden klarar av att avverka granitkeramik. Det behövs diamantsågar.
 
Jag har använt den hålsågen för att ta hål på 10mm tjocka granitskivor, det fungerar men tar lite tid. Se till att ha en kraftig och relativt lågvarvig maskin och glöm inte att kyla snittet med vatten.

/Håkan
 
Håkan, menar du den där uppe på bilden? Och du menar granitkeramik nu och inte klinkers?
 
Jon_h, ja jag syftar på hålsågen på bilden men det jag har sågat med den är "riktig" granit (natursten), jag behövde aldrig göra några runda hål i mina granitkeramikplattor. Vet inte hur naturstenens hårdhet är i jämförelse med granitkeramiken.
 
Aha. Granitkeramik har ingenting att göra med granit egentligen (fast det visste du kanske) och jag tror att riktig granit är betydligt mjukare. Den borde i alla fall vara det, för annars begriper jag inte hur du kunde få hål i den med den typen av såg.
 
Nu har jag fått hål i mina plattor!

Jag åkte över till firman där jag köpte plattorna för att höra om jag kunde få låna eller hyra en hålsåg av dem, men det ville de inte gå med på. Däremot så kunde en av deras anställda fixa hålen till det facila priset av 500:- :O
(De hade också ett set med hålsågar som jag kunde få köpa för 3500:- )

Då åkte jag till en konkurerande butik som håller till i kvarteret bredvid och där var det inga problem alls att få LÅNA en hålsåg, fast jag inte ens köpt plattorna hos dem! Ett stort tack till Kakel och Badrumscenter i Umeå!
Jag vet vart jag kommer att handla allt mitt kakel hädanefter!

Kakel & Badrumscenter AB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.