Googlade på kaminen nu och den verkar ju vara i originalutförande och inte en ändring som jag trodde. Någon skrev om sekundärluft men det verkar ju bara finnas vridspjället på luckan, eller? Spaken t.h. om luckan ser inte ut att ha någon spjällfunktion. Kaminer av liknande typ som är tänkta att kunna elda ved i har anslutningen i toppen av bakstycket och ett spjäll i stosen precis innan rökrörsanslutningen för att förhindra att temperaturen blir för hög.
 
Håller med! Men hur tusan kommer det in syre till övre delen av kaminen när det ligger 50 cm koks mellan ventilen och övre delen av kaminen. Har hitta någon som skriver att det funkar med ved om man har små bitar antagligen också med förbränning ovanifrån. Ska bli intressant att höra vad sotaren säger om det hela.
 
Har nu satt igen det undre rökröret med eldfast tegel och då fungerar kaminen utmärkt. Röken går nu via det övre hålet och ner i rökröret till skorstenen. Trots den långa vägen för rökgaserna är det relativ enkelt att tända kaminen. Får se vad sotaren säger om arrangemanget.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!
Sotarn godkände min "kokskamin" och skortsensbygge utan problem. Nu skall bara kommunen godkänna min anmälan innan användning får starta - kostnad 995 kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.