S Stuff skrev:
Nu pratar du fortfarande om semester. Då har du vanligtvis betald ledighet och ja, då är varenda insatt timme i huset en investering.
Tar vi längre, obetald ledighet så är det inte samma sak. Tar vi ett par med hyfsad lön. Hon hade iaf ledande roll på ett konsultföretag. Men säg två vuxna så går utan lön ett år så kan det ändå handla om kring en miljon i förlorad inkomst.
Väljer man istället att jobba på som vanligt på sitt jobb med betalar en miljon till en byggare så skulle kanske i slutändan mån få samma ekonomiska slutresultat. Ett färdigt hus. Lika mycket kvar i plånboken och lika mycket lån men det blir ytterligare en miljon som SYNS i husbudgeten.
Att ta ledigt och jobba själv är alltså inte gratis
om du tjänar en miljon så ska snickaren ha två för samma tid, men nu talar jag inte enbart om pengar som investering det finns faktiskt annat att investera i ex kunskap, de behöver nu förmodligen aldrig mer i sitt liv anlita en en hantverkare utom vid mycket speciella tillfällen o absolut ingen snickare, och så nöjet att fö göra det själv med vad den tillfredsställelsen innebär, min vän allt är inte pengar men räkna på du
 
  • Gilla
Trokadero och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag har bara haft några få hantverkare hos mig och jag har varit 100% nöjd med dem. Så där har du mitt statistiska underlag.
Sen har vi såklart forum som detta som inte alls ger någon representativ bild av hantverkare. Det startas en ny tråd varje gång någon är missnöjd med en hantverkare, men hur ofta startas det en ny tråd för att någon är supernöjd med sin hantverkare? I princip aldrig och så är det såklart hela tiden. Det är den lilla klick missnöjda människor som höjer rösten mest i forum, tidningar etc, som hörs mest. Men de är inte en majoritet för det.
jag startar ingen tråd, jag talar om 50 år erfarenhet, om du haft enbart två snickare och de varit perfekta så får jag gratulera till ditt livs vinst, eller så är du blind
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
K kortis skrev:
om du tjänar en miljon så ska snickaren ha två för samma tid, men nu talar jag inte enbart om pengar som investering det finns faktiskt annat att investera i ex kunskap, de behöver nu förmodligen aldrig mer i sitt liv anlita en en hantverkare utom vid mycket speciella tillfällen o absolut ingen snickare, och så nöjet att fö göra det själv med vad den tillfredsställelsen innebär, min vän allt är inte pengar men räkna på du
Men det var ju just pengar som denna diskussion började. Hur vida deras budget var korrekt eller ej. De själva nämnde till och med i programmet att de kört över budgeten med 150 000 men sa också i samma mening att de inte räknad in bortfall av inkomst. Verklig kostnad är nog snarare dryg 5 miljoner.
Sen är det du som flummar iväg i annat, investering i kunskap etc
 
  • Gilla
Prins1 och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
jag startar ingen tråd, jag talar om 50 år erfarenhet, om du haft enbart två snickare och de varit perfekta så får jag gratulera till ditt livs vinst, eller så är du blind
Jag har nyss kollat mig syn och den är perfekt tack.
Jag blir mest mörkrädd om du säger att de flesta hantverkare gör ett dåligt jobb.
Är det hela branschen det är fel på? Eller är det så att det är dina förväntningar som ligger på en nivå som är mycket högre än gemene man?
 
  • Gilla
Prins1 och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Eller så var snickarna inte seriösa vilket verkar vara vanligast nu för tiden, har de sågat fel eller satt dit något så aldrig att de tar bort o gör rätt, på med plast. Sätta det dit någon som inte ska synas så gör man inte något som är rätt o bra utan så enkelt för sig själv som möjligt. Fast när man kommer hem till dom då är det jävlar i mig perfekt
Måste nog säga att nästan alla snickare jag träffar på är bra, men finns självklart variationer. Hittar du någon på FB eller blocket så är risken mycket större för problem. Duktiga småfirmor är ofta bokade långt i förväg.

I det här fallet så behöver du inte tveka om att byggherrarna inte var så smidiga
 
  • Gilla
Chrille_B och 1 till
  • Laddar…
P
T test1 skrev:
Exteriört snyggt och även invändiga trädetaljer såg fina ut med hög finish. Däremot tyckte jag mig se att de "putsade" väggarna så väldigt dåligt spacklade ut? Väldigt ojämna.

Även anslutning mellan betonggolv och gipsskivor såg inte bra ut, av de lilla man han se. Kanske bara jag som är skadad ?
Såg inte den delen av programmet men gipsskivor ska inte stå direkt på ett betonggolv, det ska vara ett mellanrum. Gipsskivor tål inte kontinuerlig fuktighet som ett betonggolv kan ge.
 
K kortis skrev:
om du tjänar en miljon så ska snickaren ha två för samma tid
Med ROT stämmer det, men utan ROT är det snarare 3-4 miljoner snickaren tar för varje miljon du tjänar.
En månadslön på 40000kr ger runt 180:-/h efter skatt. Tar hantverkaren 450:-/h + moms behöver man jobba över 3h för varje timme man har råd att köpa hantverkare för, eller omvänt, om inte hantverkaren gör jobbet tre gånger snabbare än man själv hade gjort det själv, så är det ekonomiskt bättre att ta tjänstledigt och göra jobbet själv (förutsatt det blir jämförbar kvalitet förstås).
 
  • Gilla
Trokadero och 4 till
  • Laddar…
T
P Peter787 skrev:
Såg inte den delen av programmet men gipsskivor ska inte stå direkt på ett betonggolv, det ska vara ett mellanrum. Gipsskivor tål inte kontinuerlig fuktighet som ett betonggolv kan ge.
Detta är en isolerad och dessutom uppvärmd platta ? Iallafall, övergången mellan golvet och gipset såg riktigt illa ut. Alltså inte bara en glipa utan "hackig" nederkant på gipset.
 
Såg programmet och instämmer nog till kören som tycker det var ett av de sämre projekten.

Mestadels då det blev väldigt mycket fokus på deras livssituation (typ 70% av avsnittet) och väldigt lite fokus på huset.
Blev lite svårt att få grepp om huset.

Men de saker jag noterade var dels det Gert lyfte med planlösningen, tex wcn. Hade man bara flyttat dörren till väggen mot barnrum/tvätt så hade det blivit trevligare, då hade man dessutom fått avhängning innanför dörren.

Spiraltrappa är i min mening en nödlösning, i synnerhet i ett hus på nästan 200m². Ett sattyg att gå i, bära saker i och framförallt allt annat än barnvänligt.

Det sista jag reagerade på byggordningen. Man fick upp väggar med gips och satte sedan fönstren, medan taket kom på flera månader senare. Stommen stog alltså helt blottad I månader, rentav ett år innan det faktiskt var vädertätt. Tyckte även det såg ut som om man börja spika panel istället för att få ett funderande tak?


Läget höjer dock hela huset och är nog det som tilltalade mig mest! I övrigt uppskattar jag inte riktigt det murriga.. Men det är ju min egna personliga smak :crysmile:


Kudos ska de iaf ha som faktiskt orkade slutföra och bo på 18m² under byggtiden!
Sen om jag tycker det är starkt eller hål i huvudet att bo så låter jag vara osagt :crysmile:
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Snyggt hus med otroligt läge, fasaden är häftig med färgskiftningarna.
Budgeten är ju helt missvisande då tid är pengar.
Sen är det lite för dålig resultat på vissa detaljer inomhus, pengar och orken tröt väl på slutet.
Och underbart att träden får stå kvar framför huset.
Hakade också upp mig på lite smådetaljer (som kanske kan fixas vart efter) b.l.a alla synliga spikhuvuden i den mörka ytterfasaden.
 
Undrar vem som var kvalitetsansvarig?
Inte ett ord om el, vatten, avlopp. gjorde dom det själva?
Undrar om grannarna godkände ett sånt jättehus utan att ha några invändningar?
 
  • Gilla
steve5432 och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat efter egen förmåga.
Den som byggt (med egna händer, hela vägen) vet att det är oerhört många delar i ett bygge som väldigt många inte ens är medvetna om, och än mindre har kunskap om.
Att bygga allt detta mer eller mindre från scratch själv kräver något extra för att både gå fort, följa budget samt hålla en vettig kvalité.

Att rita sitt hus är inte speciellt svårt så man själv blir nöjd, däremot är projekteringen väldigt svår om man inte gjort det tidigare, dessutom är den oerhört viktig för ett smidigt bygge som håller tidsplan och budget.

Det är i stort sett omöjligt att komma överens med en byggare utan ett verkligen tydligt underlag, in i minsta detalj, övertydligt är ingen underdrift då även de minsta detaljer kan lösas på många sätt och till olika kostnader.

Som setts i tidigare projekt i dessa bygg program, har man trots "proffessionella" projekteringar totalt missat viktiga delar, som att tex veta hur massor transporteras från bygget, där det dessutom en verkligt stor detalj i projektet.

Jag tycker paret gjort riktigt bra ifrån sig däremot är byggets ordning (tätt hus) märkligt men där har nog de flesta som skriver här ingen aning om varför det blev så.
 
  • Gilla
Björn 77 och 2 till
  • Laddar…
T
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
SVT har döpt avsnittet till "Med ren vilja i Häcken".
Vill gratulera SVT till den titeln..

Men det var snällt att dom bjöd på sig själva personligen hade jag hellre byggt inkognito än att få besök av Gert i Häcken. Sen hade jag nog också valt att avsluta själv än betala för en snickare i Häcken och visst är huset fint men vet inte om jag hade valt ett sånt blåsigt läge i Häcken.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Snyggt hus med otroligt läge, fasaden är häftig med färgskiftningarna.
Budgeten är ju helt missvisande då tid är pengar.
Sen är det lite för dålig resultat på vissa detaljer inomhus, pengar och orken tröt väl på slutet.
Och underbart att träden får stå kvar framför huset.
Många räknar inte in sin egen tid alls. Inte heller markpriset, anslutningsavgifter och bygglovsavgifter. Det gör att det är svårt att jämföra olika objekt. Man borde redovisa iaf. 3 olika poster: Antal produktionstimmar, materialkostnader och övriga kostnader (mark- och anslutningskostnader). Detta hus skulle kostat ca 21 400 kr/m², men vad hela projektet kostade med alla kostnader för hela projektet vet vi inte. Huset är snygg och fint placerat !
 
H Heest skrev:
Undrar vem som var kvalitetsansvarig?
Inte ett ord om el, vatten, avlopp. gjorde dom det själva?
Undrar om grannarna godkände ett sånt jättehus utan att ha några invändningar?
Det är det vanliga i detta program. Tekniska delar finns inte, bara "husdrömmar", lite arkitektursnack och mycket annat som inte berör bygget i sig. Men det verkar vara så man vill ha programmet. Det ger iaf. inga vettiga tips till de som vill bygga en egen kåk.
 
  • Gilla
ami39 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.