Håller på med en tillbyggnad och tänkte försöka ljuddämpa hyffsat mellan angränsande sovrum.
Två av rummen gränsar till varandra med den 95mm reglad bärande vägg mellan. Här tänkte jag komplettera en 45mm ´vägg med luftspalt.
Det ena rummet gränsar även mot ett rum, där jag inte satt vägg alls ännu. Här tänkte jag göra en dubbelvägg 2x70mm med luftspalt, alternativt 70 + 45 mm. Gör det stor skillnad om jag nöjer mig med en 45mm på ena delen?. Jag har tänkt använda 70mm på ena oavsett, då jag skall fälla in ett Golvvärmeskåp i väggen, och vill ha lite mer att skruva i.

Väggarna kommer kläs med OSB och ett lager gips. Frågan är bör jag gipsbeklä även inre delen. Går ju bara att komma åt ena väggen för detta. Eller är en inre gips onödig eller rent av fel??
Jag tänker då Gips-OSB-95mm-gips??-Luft-45mm-OSB-GIPS
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Håller på med en tillbyggnad och tänkte försöka ljuddämpa hyffsat mellan angränsande sovrum.
Två av rummen gränsar till varandra med den 95mm reglad bärande vägg mellan. Här tänkte jag komplettera en 45mm ´vägg med luftspalt.
Det ena rummet gränsar även mot ett rum, där jag inte satt vägg alls ännu. Här tänkte jag göra en dubbelvägg 2x70mm med luftspalt, alternativt 70 + 45 mm. Gör det stor skillnad om jag nöjer mig med en 45mm på ena delen?. Jag har tänkt använda 70mm på ena oavsett, då jag skall fälla in ett Golvvärmeskåp i väggen, och vill ha lite mer att skruva i.

Väggarna kommer kläs med OSB och ett lager gips. Frågan är bör jag gipsbeklä även inre delen. Går ju bara att komma åt ena väggen för detta. Eller är en inre gips onödig eller rent av fel??
Jag tänker då Gips-OSB-95mm-gips??-Luft-45mm-OSB-GIPS
Ojoj det var seriöst. Har du ljudklassade dörrar då? Mina innerväggar är 45x45 :rofl: Jag har faktiskt tagit ner gipset och isolerat och sedan satt osb+gips på den sidan jag rev.
 
T Tompafix skrev:
Ojoj det var seriöst. Har du ljudklassade dörrar då? Mina innerväggar är 45x45 :rofl: Jag har faktiskt tagit ner gipset och isolerat och sedan satt osb+gips på den sidan jag rev.
Inte ljudklassade men jag köper massiva eller semimassiva. Har båda i huset och båda verkar dämpa bra. Köper alltid ljuddämpade karmar med gummilist. Tonårsdottern börjar väl snart släpa hem pojkvänner, då kan det vara bra för vår sinnesro at slippa höra mer än nödvändigt:whistle:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Haha. Ja det gäller att vara förutseende :crysmile: Vi har placerat dottern längst bort i huset på vån 2 :rofl:
Bl.a. Träguiden har info om det du söker [länk]
Nu under byggtiden har hon fått ett rum i källaren. Får väl se om hon går med på att flytta upp sen.....
 
M mojjen skrev:
Nu under byggtiden har hon fått ett rum i källaren. Får väl se om hon går med på att flytta upp sen.....
(y)
Isover har mer om detta. Du får väl välja den ljudklass du vill åstadkomma :)
 
T Tompafix skrev:
(y)
Isover har mer om detta. Du får väl välja den ljudklass du vill åstadkomma :)
Isover sida var riktigt bra, tack. Klarlagt att det inte skall monteras några gipsskivor inne i väggen...

Skall försöka utreda hur mycket man förlorar på att dra ner ena regeln till 45mm. Det är ju trots allt inte hotell vi bygger.
 
Räcker verkligen en 70 regel om du ska in med ett skåp?
 
nino nino skrev:
Räcker verkligen en 70 regel om du ska in med ett skåp?
Dubbel reglad vägg, så det är 2x70mm alternativt 70mm + 45mm, plus luftspalt 10mm och skivor.
 
70+45 blir utmärkt om du har t.ex. 10mm luftspalt mellan. Kör du osb+ gips på båda sidor och undviker hål så blir det en ganska tyst vägg.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Dubbla lager gips har bättre ljuddämpning än osb+gips
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Dubbla lager gips har bättre ljuddämpning än osb+gips
Medveten om det, däremot ingen aning hur mycket det gör i praktiken. Föredrar att ha OSB skivor bakom..
 
M mojjen skrev:
Dubbel reglad vägg, så det är 2x70mm alternativt 70mm + 45mm, plus luftspalt 10mm och skivor.
Skåpen är väl 90 djupa? Så du får ju mindre isolering/dämpning genom skåpet men det kanske inte spelar så stor roll
 
nino nino skrev:
Skåpen är väl 90 djupa? Så du får ju mindre isolering/dämpning genom skåpet men det kanske inte spelar så stor roll
Det lär påverka. Men man får väl dra gränsen någonstans. Talar ju för att försöka få till 2x70 hellre än 70 +45...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.