Tjena!

Jag bor i en nybyggd villa på 200m2, med golvvärme, där värmepannan är en luft/luft, Nibe 640p fighter.

Nu när det är kallt ute (utetempen har legat på - 10) så har jag runt 18 grader i huset. Vilket är för kallt.

Den beräknade framledningstemparaturen ligger på ca 35C men framledningstemparaturen ligger konstant på 28C.

Elpatronen jobbar (lampan lyser) kanske 10% av tiden vilket jag tycker är lite, den ska väl jobba tills värmen är uppe i beräknad temperatur?

Jag har pillat lite med överhettningskyddet, skruvat på en justerskruv så flärpen hoppade över en bricka och har kontakt med en bit längre in, men det hjälpte inte...... Ska justera tillbaka senare.... Fick en stöt på köpet då jag glömde dra säkringarna innan

Vad jag minns så har panntempen varit väldigt varm på somrarna (säkert över 50C).

Några idéer?

Tur att jag har ved och en kamin i huset......
 
Varför pratar du inte med installatören av värmepumpen?
(Nibe Fighter 640P är för övrigt ingen luft/luft-värmepump.)
 
T T.Gustafsson skrev:
Varför pratar du inte med installatören av värmepumpen?
(Nibe Fighter 640P är för övrigt ingen luft/luft-värmepump.)
Men nybyggt menade jag nyare hus, inte något gammalt. Huset är 7år gammalt.
 
T
Skulle kunna vara shunten som inte öppnar som den ska.

Prova att öppna den manuellt :thinking:
 
  • Schematisk illustration av en värmepump med komponenter och etiketter, fokus på eventuell shuntmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobbetk skrev:
Skulle kunna vara shunten som inte öppnar som den ska.

Prova att öppna den manuellt :thinking:
Den var helt stängd, nu har jag öppnat den (manuellt).

Jag provade att köra utan elpatron (sommarläge). Tempen förblev 28C...... Kan det vara något med styrningen?
 
T
P Penningpolitik skrev:
Den var helt stängd, nu har jag öppnat den (manuellt).

Jag provade att köra utan elpatron (sommarläge). Tempen förblev 28C...... Kan det vara något med styrningen?
Vad har du för temp på kanal 1, 4 och 5 ?
 
T tobbetk skrev:
Vad har du för temp på kanal 1, 4 och 5 ?
1: 28C (panntemp)
4:4C (förångningstemp)
5:5C (avluftstemp)
 
Vad är blockeringstemperaturen kanal 09 inställd på?
 
J Josth skrev:
Vad är blockeringstemperaturen kanal 09 inställd på?
20C, ute är det - 10
 
Ok, ja då är det inget problem med den parametern om den först blockerar över +20°C.
 
T
Om du låter elpatronen gå in, får du upp tempen på kanal 1 då?
 
T tobbetk skrev:
Om du låter elpatronen gå in, får du upp tempen på kanal 1 då?
Går det köra den manuellt?
Jag har stängt av elpatronen och tempen på kanal 1 och 2 ändrade sig inte..... Den verkar inte göra någon nytta.....
 
El-patronen ska inte vara blockerad på vintern. Driftläge ska vara både cirkulationspump och el-patron så kanal 14 visar "01". Vad säger kanal 15, 19 och 21?
 
J Josth skrev:
El-patronen ska inte vara blockerad på vintern. Driftläge ska vara både cirkulationspump och el-patron så kanal 14 visar "01". Vad säger kanal 15, 19 och 21?
Jag blockerade bara för att testa vad som händer, inget hände! Tempen fortsatte vara 28C

15=06
19=11
21=01
 
Ok, kanal 15 säger att kompressor plus el-patron steg 3 (9 kW) är inkopplade och 19 att periodisk värmeproduktion pågår. Enligt 21 så kopplades ett steg in under senaste fyraminutersperiod. Hmm, kompressor samt 9 kW el-patron måste märkas även när det är kallt om inte huset är väldigt stort. Mätning av el-patronen behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.