E elmont skrev:
Ibland får man bita i det sura äpplet, men bägge är marknadsledande. Trixet att undvika heta element är att välja nog stor effekt på elementen, då får man korta gångtider och elementen blir bara lite varma. Effekten att sikta på (i normalabostäder) är ca 70 Watt/m2. Hög effekt innebär ju inte att energiåtgången blir större den är princip rätt exakt lika oberoende av effekt på elementen, små element långa gångtider och heta ytor, stor effekt korta gångtider och svala ytor.
Hade totalt missat den här posten.... :oops:

Kollade på ett Adax-element på Hornbach, och de angav en ännu högre watt/kvm, det tyckte att 1000w element räckte till 12 kvm... :thinking:
 
Nybyggda hus har vanligen ett behov av ca 40 W/m2
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
1991 monterade jag nya Asea Scandia Roundline med elektronisk termostat i ett helt hus från 60 talet.
De kallades då för pulsvärmande, de slår av/på kontinuerligt helt utan knäppande och ger en riktigt bra värmekomfort utan att lukta bränt damm (mer än när man slår värmen på hösten)
Provade även nattsänkning, det gav bara sämre komfort, men sänkte inte värme kostnaden.
Bodde där till 2009, och måste säga att vi var nöjda med elementen, förutom elkostnaden då, men den sänktes 2001 med en LVP.
I klartext, så hade dessa element ingen likhet alls med gamla, på/av KLICK, bränt damm element.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag tror att nästan alla element med elektroniska termostater fungerar så sedan många år.
Som kuriosa så kan jag nämna att Aseas Skandias Roundline tillverkades under flera namn av TEGO som än i dag levererar element. Dom tidiga Tego/Roundline hade rätt stora problem med "termostaterna" och eftersom dom var rätt poppis så blev det många resor för att byta termostater som Tego skickade i lite större paket. Efter nått år så modifierades termostaterna och efter det så håller dom ungefär somma nivå som alla andra.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tror att nästan alla element med elektroniska termostater fungerar så sedan många år.
Som kuriosa så kan jag nämna att Aseas Skandias Roundline tillverkades under flera namn av TEGO som än i dag levererar element. Dom tidiga Tego/Roundline hade rätt stora problem med "termostaterna" och eftersom dom var rätt poppis så blev det många resor för att byta termostater som Tego skickade i lite större paket. Efter nått år så modifierades termostaterna och efter det så håller dom ungefär somma nivå som alla andra.
För oss gav bara badrums elementet upp efter några år (som inte hade elektronisk termostat)
Vi fick ett nytt av vår leverantör som vi hade god hand med.
 
Hej!
Jag är på jakt efter en fjärrkontroll just en som visades på denna sida, min fjärrkontroll har slutat fungera.
Det är IQ therm elektroniska temperaturstyrning.
Hälsningar Thomas Robertsson
 
R Robban01 skrev:
Hej!
Jag är på jakt efter en fjärrkontroll just en som visades på denna sida, min fjärrkontroll har slutat fungera.
Det är IQ therm elektroniska temperaturstyrning.
Hälsningar Thomas Robertsson
Jag ska ha dig i bakhuvudet om jag bestämmer mig för att byta element... (y)
 
R Robban01 skrev:
Hej!
Jag är på jakt efter en fjärrkontroll just en som visades på denna sida, min fjärrkontroll har slutat fungera.
Det är IQ therm elektroniska temperaturstyrning.
Hälsningar Thomas Robertsson
Du kanske kan kontakta och be om hjälp.
http://uppfinnare.se/uppfinnare-i-sverige/kenneth-palmestål
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.