Vi har blivit med nytt hus, ett modulenthus från -83.

Vi har ytrenoverat och bytt värmepump (frånluftsvp) så här långt.

När man börjar känna ett hus så finner man alltid på några underligheter. Så också i detta hus...

Jag tänker främst på ventilationslösning i tvättstugan och skafferiet...

Tvättstugan har idag ingen frånluft, dock är ventilationen lätt tillgänglig ovanför värmepumpen så där tänker jag att koppla på ventilationen från torkskåpet via slang och dragavbrott...

Är det lämpligt att göra det eller kommer jag att sätta igen filtret på vp?

Nu till det egentligt underliga, hörnet mot köket i tvättstugan hyser ett skafferi som har en ventil ner i krypgrunden och även frånluft, se bilder.

Är det verkligen en vettig lösning? Känns ju inte som att man vill ha krypgrundsluft bland sina livsmedel? Dessutom försöker väl frånluften suga som bara den med stängd dörr och ventil och bygger ett jäkla undertryck och suger varm och fuktig luft från tvättstugan?

Ska jag plugga ventilen ner till grunden och stänga frånluften? Eller tänker jag fel?
 
  • Skafferi med ventilgaller i golvet och hylla ovanför i ett modulenthus från 1983.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt skafferi med trähyllor, en ventil i taket, och en elcentral på väggen i ett renoverat hus från -83.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det verkar som en märklig lösning.
Kan det vara något tidigare ägare efterkonstruerat för något specialändamål?
Hur använder ni "skafferiet"?
 
A
Vad är det för kopplingsskåp,larm? ser ut som att själva skåpet också är larmat:)
 
Handyman 1 skrev:
Vad är det för kopplingsskåp,larm? ser ut som att själva skåpet också är larmat:)

Ja, det är till ett gammalt larm som jag håller på att riva ut...

Vällarmat var det, för att komma in till skåpet skulle man in genom larmad ytterdörr, rörelsedetektor, larmad skafferidörr och larmat larmskåp....
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, det verkar som en märklig lösning.
Kan det vara något tidigare ägare efterkonstruerat för något specialändamål?
Hur använder ni "skafferiet"?
Vi har ännu inte flyttat in men jag tänker att vi vill använda det som ett skafferi, konserver, frukt, dricka, vin, bunkervaror och köksmaskiner man använder sällan...

De vi köpte av tyckte det var jättebra att ha ett utrymme kylt från grunden, jag är lite mer tveksam...
 
Kan ni inte isolera och förlänga ventilationen från grunden ut till det fria?
 
Stäng båda ventilerna i skafferiet, behövs inga där.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stäng båda ventilerna i skafferiet, behövs inga där.

Det var min ursprungliga tanke...

Får nog bli så
 
Ventilen som sitter högt ser ut som original. Då är den en del av frånluftventilationen. (Skafferiet liknar min klädkammare; ett annat Modulenthus från -82) Tröskeln kan vara ditsatt i efterhand. Antar att schaktet går ner till en ventil i krypgrunden? Hur ser planlösningen ut?
 
svartöra svartöra skrev:
Ventilen som sitter högt ser ut som original. Då är den en del av frånluftventilationen. (Skafferiet liknar min klädkammare; ett annat Modulenthus från -82) Tröskeln kan vara ditsatt i efterhand. Antar att schaktet går ner till en ventil i krypgrunden? Hur ser planlösningen ut?
DTF_SlVG1ZQ2NPB5wvEBaOxhE08tyI1yEHM_bPcNKE3Goty162nGNSTb2aIluh6C9DjWUiJ0iyfZhuwhbLCXiE_5tMNJL_oWnA8z0RwDukelJcxOb9hFrebMKAFlaP-TJktDIQtR

Lite dålig bild men man ser ju principen, mitt skafferi är det som kallas förråd från tvättstugan...

Har inte kollat hur det ser ut under schaktet, men inte suger det frånluft från grunden?
 
P PurreP skrev:
mitt skafferi är det som kallas förråd från tvättstugan...
Jaha, men då är det säkert där de tänkt sig att tvättstugan ska ha sitt frånluftsutsug. I original var det säkert en tröskelplatta och ett mellanrum mellan dörrblad och platta.

Däremot är ventilen till krypgrunden säkert förra ägarens kreativa lösning på skafferikylningen.

Jo, schaktet slutar nog, som hos mig, med en tallriksventil i krypgrunden. Men den har jag stängt eftersom jag tätat resten av ventilerna i grunden och installerat en avfuktare.

Om du gör som du tänkt, alltså tar bort båda ventilerna i förrådet och tar upp en ny för torkskåpet, med dragavbrott som väl är det vanliga, så blir det nog bra frånsett att förrådet blir oventilerat, men det är väl ingen stor nackdel.
 
L Lassebo skrev:
Kan ni inte isolera och förlänga ventilationen från grunden ut till det fria?
Detta låter som den bästa lösningen. och sen skruva ner frånluftventilationen till ett minimum, passar ju bra också när du sätter in en ny frånluftskanal till tvättstugan utanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.