K kortis skrev:
Hur tänker du då 150000 är väl int mycket i sammanhanget, det var starkt gjort
Hon nämnde ju själv i programmet att de inte hade räknat in inkomstbortfall i den summan.
När de blev utan byggare fick de troligtvis ta rätt mycket ledigt från jobbet för att göra klart.
Och förlorade säkert en hel del lön. Sånt bör jag också läggas in på minuskontot
 
T
Exteriört snyggt och även invändiga trädetaljer såg fina ut med hög finish. Däremot tyckte jag mig se att de "putsade" väggarna så väldigt dåligt spacklade ut? Väldigt ojämna.

Även anslutning mellan betonggolv och gipsskivor såg inte bra ut, av de lilla man han se. Kanske bara jag som är skadad ?
 
  • Gilla
perolito och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag vet inte vad SD, hoc, är men jag förstod att hantverkarna skulle bli ilskna och som vanligt säga att nu är dom där jävla kunderna igång igen helt dumma i huvudet
Jag vet inte heller vad SD hoc är.

Men jag ser hela tiden skillnaden på välplanerade projekt och ad hoc.

En annan sak är att det finns "jävla kunder" som är helt dumma i huvudet, men även snickare o hantverkare. I det här fallet tror jag att dom bara var naiva (inte dumma i huvudet) och trodde allt ändå skulle lösa sig enkelt.
 
Känner att jag måste utveckla mitt tidigare gnäll lite grann för att få sinnesfrid.

Dramaturgin för hela programmet, vilket antyds av avsnittets namn "Hur svårt kan det va?" är såklart att vem som helst kan rita ett hus, alltså göra arkitektens jobb. Visst, det går att rita ett hus, det ser ut som ett hus med fönster och tak när det är byggt. Men går det att rita ett BRA hus utan förkunskaper? Det är frågan man måste få fördjupa sig i.

Är ägarna lyckliga och nöjda med sitt hus? Sannolikt, och inget ont om dem som personer men det är inte det jag vill diskutera. Tankarna går mer åt var det är rimligt och göra egna insatser och på vad det är rimligt att försöka spara pengar.

-Fick de bra värde för pengarna? Jag kan inte tycka att över 4 miljoner (plus tomt antar jag) är spektakulärt billigt för knappt 200 m2 lösvirkesbygge där man dessutom satt in mängder av egentid. Om man gör en sak av att eget arbete ska driva ner totalkostnaden, men till priset av att man blir av med två byggare, låter huset stå utan tak en hel vinter och blir ett år försenade så kan jag tycka det känns som en liten felräkning, eller? Hur mycket tid/pengar/möda hade sparats på att låta byggaren göra tätt hus utan egen inblandning?

-Är planlösningen bra? Att ha en toalettdörr rakt innanför entrén när man har möjlighet till genomsikt till vatten är inget annat än ett nybörjarfel. Är det rimligt att gå diagonalt genom hela huset på övervåningen för att komma från sovrum till toalett? Är det bra att ha vatten/avlopp spritt på tre av husets fyra hörn? Är huset säljbart? (Det här ÄR en faktor, hur mycket man än bygger för sig själv) Hur mycket hade kunnat sparas genom att göra en mer rationell lösning? Jämför punkt ovan.

-Vilken sorts fuktskador kommer uppdagas inom en snar framtid? Det kan ha varit hur programmet var klippt men det verkade iallafall som de i princip målat färdigt insidan medan taket bara var täckt med presenning. Huset stod definitivt med väggar och fönster fast utan tak rätt länge.
 
  • Gilla
mellansorken och 19 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tyckte det såg ut som shingel (asfaltspapp alltså) i slutet, så jag undrade också om det där med läkt???

Såg det också, det var där jag funderade om de varit för snåla, jag skulle åtminstone satt plåttak.
Varit med om en kompis som lade shingel, men ändå fick efter 15 år satte på plåt för att få mer långlivat skydd.

Men det är väl något de kan byta ut senare till bättre de med.

(Personligen hade jag nog funderat på skiffertak, sett så bra installationer av det i Skottland, samt bor nära Grythyttan, men i Göteborg med sina dyrare hantverkspriser hade jag nog inte ens tänkt tanken...)
 
S Stuff skrev:
Hon nämnde ju själv i programmet att de inte hade räknat in inkomstbortfall i den summan.
När de blev utan byggare fick de troligtvis ta rätt mycket ledigt från jobbet för att göra klart.
Och förlorade säkert en hel del lön. Ja man kan ju räkna på olika sätt, jag har aldrig räknat att jag förlorat när jag tagit ledigt för att göra åt mig själv, det har ju blivit ren vinst,
 
A Autodidak1 skrev:
Så var det inte riktigt, hantverkarna gav nog snarare upp pga att det är omöjligt att jobba seriöst helt utan underlag och med beställare som kör enligt ad hoc enligt folk i närheten.
Eller så var snickarna inte seriösa vilket verkar vara vanligast nu för tiden, har de sågat fel eller satt dit något så aldrig att de tar bort o gör rätt, på med plast. Sätta det dit någon som inte ska synas så gör man inte något som är rätt o bra utan så enkelt för sig själv som möjligt. Fast när man kommer hem till dom då är det jävlar i mig perfekt
 
  • Gilla
Trokadero
  • Laddar…
Då räknar du lite knasigt (enligt mig). Ren vinst kan det ju inte bli om man är ledig så pass mycket så att man är ledig utan inkomst. Skillnad om det är något man gör på sin semester, dvs betald ledighet.

I det här fallet fanns ju en plan där byggare skulle göre en större del. De fick revidera planen och ta mer ledigt från bygget än de från början hade tänkt. Skillnaden i deras plånböcker påverkas betydligt mer än 150000:-

Tolka mig inte fel. Jag tycker att det är jättebra jobb av dem att ro i land så mycket med egen insats men när man pratar ekonomi så bör man hålla ihop äpplen och päron.

Om jag tar ledigt ett år och bygger ett hus själv så har det ju kostat mig en årsinkomst. Jag har inte fått hur gratis. (exkl material)
 
A Autodidak1 skrev:
Jag vet inte heller vad SD hoc är.

Men jag ser hela tiden skillnaden på välplanerade projekt och ad hoc.

En annan sak är att det finns "jävla kunder" som är helt dumma i huvudet, men även snickare o hantverkare. I det här fallet tror jag att dom bara var naiva (inte dumma i huvudet) och trodde allt ändå skulle lösa sig enkelt.
jo naiva är nog rätt för de förväntade sig nog att man inte ska behöva peka på varenda detalj, som proffs så är det deras jobb att tala om hur det ska se ut och göra rätt och inte gör allt så billigt o dåligt det bara går
 
K kortis skrev:
Eller så var snickarna inte seriösa vilket verkar vara vanligast nu för tiden, har de sågat fel eller satt dit något så aldrig att de tar bort o gör rätt, på med plast. Sätta det dit någon som inte ska synas så gör man inte något som är rätt o bra utan så enkelt för sig själv som möjligt. Fast när man kommer hem till dom då är det jävlar i mig perfekt
Har du något som styrker det påståendet? Det finns säkert många sådana fall men att påstå att det är vanligast är lite väl magstarkt. Det är en hel yrkesgrupp du talar om. Jag tror att de flesta hantverkare gör ett bra jobb. Sen finns det en liten del som är oseriösa och ger hela branschen dåligt rykt
 
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Då räknar du lite knasigt (enligt mig). Ren vinst kan det ju inte bli om man är ledig så pass mycket så att man är ledig utan inkomst. Skillnad om det är något man gör på sin semester, dvs betald ledighet.

I det här fallet fanns ju en plan där byggare skulle göre en större del. De fick revidera planen och ta mer ledigt från bygget än de från början hade tänkt. Skillnaden i deras plånböcker påverkas betydligt mer än 150000:-

Tolka mig inte fel. Jag tycker att det är jättebra jobb av dem att ro i land så mycket med egen insats men när man pratar ekonomi så bör man hålla ihop äpplen och päron.

Om jag tar ledigt ett år och bygger ett hus själv så har det ju kostat mig en årsinkomst. Jag har inte fått hur gratis. (exkl material)
ledigheten när man arbetar åt sig själv är ju en investering på många sätt så länge man inte behöver låna till livets nödtorft, en semester med utgifter både hit i dit är ju bara en stor kostnad om man inte bara tar igen sig i hängmattan
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Har du något som styrker det påståendet? Det finns säkert många sådana fall men att påstå att det är vanligast är lite väl magstarkt. Det är en hel yrkesgrupp du talar om. Jag tror att de flesta hantverkare gör ett bra jobb. Sen finns det en liten del som är oseriösa och ger hela branschen dåligt rykt
Det är mycket sällan jag ser ett bra utfört arbete, jag skulle vilja säga att en liten del är noggranna när de arbetar åt andra, försök o beställ en som du vet är bra o noggran så får du SU hur lång väntetid det är på han
 
K kortis skrev:
ledigheten när man arbetar åt sig själv är ju en investering på många sätt så länge man inte behöver låna till livets nödtorft, en semester med utgifter både hit i dit är ju bara en stor kostnad om man inte bara tar igen sig i hängmattan
Nu pratar du fortfarande om semester. Då har du vanligtvis betald ledighet och ja, då är varenda insatt timme i huset en investering.
Tar vi längre, obetald ledighet så är det inte samma sak. Tar vi ett par med hyfsad lön. Hon hade iaf ledande roll på ett konsultföretag. Men säg två vuxna så går utan lön ett år så kan det ändå handla om kring en miljon i förlorad inkomst.
Väljer man istället att jobba på som vanligt på sitt jobb med betalar en miljon till en byggare så skulle kanske i slutändan mån få samma ekonomiska slutresultat. Ett färdigt hus. Lika mycket kvar i plånboken och lika mycket lån men det blir ytterligare en miljon som SYNS i husbudgeten.
Att ta ledigt och jobba själv är alltså inte gratis
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är mycket sällan jag ser ett bra utfört arbete, jag skulle vilja säga att en liten del är noggranna när de arbetar åt andra, försök o beställ en som du vet är bra o noggran så får du SU hur lång väntetid det är på han
Jag har bara haft några få hantverkare hos mig och jag har varit 100% nöjd med dem. Så där har du mitt statistiska underlag.
Sen har vi såklart forum som detta som inte alls ger någon representativ bild av hantverkare. Det startas en ny tråd varje gång någon är missnöjd med en hantverkare, men hur ofta startas det en ny tråd för att någon är supernöjd med sin hantverkare? I princip aldrig och så är det såklart hela tiden. Det är den lilla klick missnöjda människor som höjer rösten mest i forum, tidningar etc, som hörs mest. Men de är inte en majoritet för det.
 
  • Gilla
onaka och 7 till
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Känner att jag måste utveckla mitt tidigare gnäll lite grann för att få sinnesfrid.

Dramaturgin för hela programmet, vilket antyds av avsnittets namn "Hur svårt kan det va?" är såklart att vem som helst kan rita ett hus, alltså göra arkitektens jobb. Visst, det går att rita ett hus, det ser ut som ett hus med fönster och tak när det är byggt. Men går det att rita ett BRA hus utan förkunskaper? Det är frågan man måste få fördjupa sig i.

Är ägarna lyckliga och nöjda med sitt hus? Sannolikt, och inget ont om dem som personer men det är inte det jag vill diskutera. Tankarna går mer åt var det är rimligt och göra egna insatser och på vad det är rimligt att försöka spara pengar.

-Fick de bra värde för pengarna? Jag kan inte tycka att över 4 miljoner (plus tomt antar jag) är spektakulärt billigt för knappt 200 m2 lösvirkesbygge där man dessutom satt in mängder av egentid. Om man gör en sak av att eget arbete ska driva ner totalkostnaden, men till priset av att man blir av med två byggare, låter huset stå utan tak en hel vinter och blir ett år försenade så kan jag tycka det känns som en liten felräkning, eller? Hur mycket tid/pengar/möda hade sparats på att låta byggaren göra tätt hus utan egen inblandning?

-Är planlösningen bra? Att ha en toalettdörr rakt innanför entrén när man har möjlighet till genomsikt till vatten är inget annat än ett nybörjarfel. Är det rimligt att gå diagonalt genom hela huset på övervåningen för att komma från sovrum till toalett? Är det bra att ha vatten/avlopp spritt på tre av husets fyra hörn? Är huset säljbart? (Det här ÄR en faktor, hur mycket man än bygger för sig själv) Hur mycket hade kunnat sparas genom att göra en mer rationell lösning? Jämför punkt ovan.

-Vilken sorts fuktskador kommer uppdagas inom en snar framtid? Det kan ha varit hur programmet var klippt men det verkade iallafall som de i princip målat färdigt insidan medan taket bara var täckt med presenning. Huset stod definitivt med väggar och fönster fast utan tak rätt länge.
Vill bara förtydliga att det var jag som satte rubriken "Hur svårt kan det vara?" i artikeln om programmet här på Byggahus.se. Jenny säger "Hur svårt kan det vara" flera gånger under programmets gång, så jag tyckte det var passande. SVT har döpt avsnittet till "Med ren vilja i Häcken".
 
  • Gilla
Fiddelie_76 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.