A AndersS skrev:
Var tvungen att kolla mef en bekant i helgen om detta med begränsning för pensionär, jobbar på bank.
Allt bedöms individuellt utifrån ekonomisk situation. Problem uppstår med låga pensioner och litet sparat kapital.
Vi gick inte djupare i analysen, mera än att konstatera att jag inte har några problem att få låna på fastigheter.
Pensionslån på bostad skulle jag vara försiktig med men passar väl ganska bra för de som inte vill lämna något arv efter sig och bo kvar i bostaden.
Låter bra. Så om man har bra pension, sparande och ordnad ekonomi, så är det lika "lätt" att låna som pensionär som en förvärvarbetande medelålders med motsvarande ekonomi?
 
K Kane skrev:
Låter bra. Så om man har bra pension, sparande och ordnad ekonomi, så är det lika "lätt" att låna som pensionär som en förvärvarbetande medelålders med motsvarande ekonomi?
I den bank jag har så ska det vara det man tar hänsyn.
 
Av flera anledningar anledningar bytte jag i våras från Swedbank.

Inga problem att med huset som säkerhet låna hos Handelsbanken, som pensionär.
Blev då två Hypotekslån.

Ett dedikerat huslån på dryga, 200 000 låg amortering och hyfsad ränta.

Ett lån till, för att ha som typ reserv på 150 000.
Amorteringsfritt, låg ränta.

Huset nu värderat till dryga, 1.3 Mkr.

Kan låna upp till 80 % av värdet.

Nåt liknande erbjöds på Nordea, om jag flyttade över dit.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Idag är alla bostadslån baserat på kalkylen, dvs din inkomst, antal barn, övriga lån etc etc. Borta är dagarna då övervärde i fastigheter kunde användas som säkerhet (med visst förbehåll). Pensionärer har sämre inkomst, därför sämre affär för banken (eller de tar en högre risk i onödan). Punkt slut. Sluta tro att banker och lån är någon typ av rättighet, det är en affärsverksamhet som alla andra.

Med andra ord, står du i begrepp att bli pensionär, låna upp ordentligt INNAN du går i pension. För efter det så blir det betydligt svårare.
 
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
S Skaerby skrev:
Idag är alla bostadslån baserat på kalkylen, dvs din inkomst, antal barn, övriga lån etc etc. Borta är dagarna då övervärde i fastigheter kunde användas som säkerhet (med visst förbehåll). Pensionärer har sämre inkomst, därför sämre affär för banken (eller de tar en högre risk i onödan). Punkt slut. Sluta tro att banker och lån är någon typ av rättighet, det är en affärsverksamhet som alla andra.

Med andra ord, står du i begrepp att bli pensionär, låna upp ordentligt INNAN du går i pension. För efter det så blir det betydligt svårare.
Det är försent när tanta är pensionär.

Det bästa är att det finns många banker och man kan byta fritt. Speciellt med 0 kr i lån och 1.8 mille i värde.

Att det är värderat till kalkyl är att den som räknar är lat. De kan justera och sätta därefter.
 
Många intressante inlägg. Jag kan lika gärna gå in i borgen. Jag kan också upplysa om att morsans bank är Swedbank.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är försent när tanta är pensionär.

Det bästa är att det finns många banker och man kan byta fritt. Speciellt med 0 kr i lån och 1.8 mille i värde.

Att det är värderat till kalkyl är att den som räknar är lat. De kan justera och sätta därefter.
Jag förstår att det är sent nu. Men som du är inne på, kolla runt med fler banker. Generellt så struntar banken i vad du har för övervärde oavsett om det är 0kr lån på 15mkr hus, bara vad du får in i månaden minus dina utgifter för att se ifall du kan betala ränta/amortering även ifall de höjer med 7%. Har du 10.000kr netto efter skatt men tex ett billån eller dylikt på 5000kr och sen övriga utgifter (mat, el, sophämtning etc) på 5000kr och sen vill du låna av banken med en ränta på 1000kr så fattar ju banken att du inte kommer ha stålar för att betala tillbaka dem. Därför är det ett högrisk lån och något banken gärna undviker.

Har hon en ok pension så bör det inte vara några problem, op kanske kan stå med som medlåntagare? (Ej borgenär, för det kommer banken inte gå med på).
 
Barnen/arvingarna kan köpa huset av mamman och sedan ta lån med huset som säkerhet. Det täcker renovering och ger ett kapital så att hon kan leva lite bättre. Lånar de sedan under 50% så blir det inte någon amortering.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
georgsilber georgsilber skrev:
Barnen/arvingarna kan köpa huset av mamman och sedan ta lån med huset som säkerhet. Det täcker renovering och ger ett kapital så att hon kan leva lite bättre. Lånar de sedan under 50% så blir det inte någon amortering.
Kan man ärva i förtid?
 
A Adamski74 skrev:
Kan man ärva i förtid?
Förskott på arv är ju helt OK, men hur tänker du i detta fallet?


georgsilber georgsilber skrev:
Barnen/arvingarna kan köpa huset av mamman och sedan ta lån med huset som säkerhet. Det täcker renovering och ger ett kapital så att hon kan leva lite bättre. Lånar de sedan under 50% så blir det inte någon amortering.

Ja, barnen kan köpa huset (förutsatt att deras kalkyl klarar en 50% belåning) och låta mamman stå kvar som ägare.
 
  • Gilla
traditionalisten
  • Laddar…
A Adamski74 skrev:
Många intressante inlägg. Jag kan lika gärna gå in i borgen. Jag kan också upplysa om att morsans bank är Swedbank.
Medlånare är det. Du står typ med på lånet endast. Klarar hon inte av att betala så lär det inte bli många hundralappar du får gå in med på den summan.
 
  • Gilla
Skaerby
  • Laddar…
S Skaerby skrev:
Jag förstår att det är sent nu. Men som du är inne på, kolla runt med fler banker. Generellt så struntar banken i vad du har för övervärde oavsett om det är 0kr lån på 15mkr hus, bara vad du får in i månaden minus dina utgifter för att se ifall du kan betala ränta/amortering även ifall de höjer med 7%. Har du 10.000kr netto efter skatt men tex ett billån eller dylikt på 5000kr och sen övriga utgifter (mat, el, sophämtning etc) på 5000kr och sen vill du låna av banken med en ränta på 1000kr så fattar ju banken att du inte kommer ha stålar för att betala tillbaka dem. Därför är det ett högrisk lån och något banken gärna undviker.

Har hon en ok pension så bör det inte vara några problem, op kanske kan stå med som medlåntagare? (Ej borgenär, för det kommer banken inte gå med på).
Där min bankman bra. Hon går på husvärdet och din personliga ekonomi.

Om tanta inte har ett enda lån utan endast drift och lite mat så bör inte ens en låg pension hindra det. Räntan på 100-150 tusen är ganska löjligt låg i med hon lär inte behöva amortera.

Men om hon bara hittar banker som trilskas så bör son gå in och sätta sin kråka på lånet.
 
  • Gilla
Skaerby
  • Laddar…
Fairlane
Swedbank och Nordea har flyttat in alla bolån till en särskild avdelning centralt, dessutom i princip styrd av datorprogram.
Handläggaren på kontoret knappar in siffrorna och kan inte påverka lånen.
På Handelsbanken så har varje kontor ett eget ansvar vilket gör de flexiblare.
Flexiblare ska inte ses som mer risktagande, tvärtom, det är Swedbank och Nordea som behövt bankstöd av staten (och inte bara för att de spekulerar och hanterar svarta pengar). Flexiblare innebär att de har större möjlighet att ge ett lån i det specifika fallet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Min bror har lånat ut pengar till mamma. Vi har skrivit papper med jurist så han får motsvarande från arvet. Hon har en lägenhet värd runt 6 milj idag, så vi andra överlever ändå.

Kollega på 61 år med fru där båda jobbar 2 år till fick nobben av banken, med åldern som anledning. De har ägor för 11-12 milj belånat till 15% och tjänar 70" i månaden före skatt nu.
 
Mitt inlägg 18 ovan.

Inga problem att låna som pensionär, med Allmän pension att leva på.
Har en liten tjänstepension också.
Det är allt.

Ingen förfrågan om sambons inkomst
e t c.

Dessutom äger jag huset helt själv.

Banker är oftare villiga att låna, om man byter. Men då ska man ordna ev lån redan i början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.