Administrator
· Skåne
· 7 774 inlägg
Vore utmärkt med ett test som tog med hastighet för alla slungor också. Gärna ett långtest så ex tendens till fastfrusna vajrar och annat rappel kunde upptäckas.
Hastighet verkar vara en lurig uppgift att få tag på men högst intressant om man ska köra den från ena sidan gården till den andra, till grannen eller dylikt.
Vissa verkar ha en toppfart på 3-4 km/h medan en del kan gå 7km/h.
I mitt fall vill jag ha en ca 10+ hk med toppfart omkring 7km/h så jag kan gå till mina föräldrars hus 300m bort och hjälpa dem utan att det tar hela dagen. Någon som vet av en snabb snöslunga?
Hastighet verkar vara en lurig uppgift att få tag på men högst intressant om man ska köra den från ena sidan gården till den andra, till grannen eller dylikt.
Vissa verkar ha en toppfart på 3-4 km/h medan en del kan gå 7km/h.
I mitt fall vill jag ha en ca 10+ hk med toppfart omkring 7km/h så jag kan gå till mina föräldrars hus 300m bort och hjälpa dem utan att det tar hela dagen. Någon som vet av en snabb snöslunga?
Jag har en Toro 826: https://www.toro.com/sv-se/homeowner/snow-blowers/powermax-ce-826-oxe-38817
Den har hängt med sedan 2012. Aldrig haft något problem med den. Startar alltid på första rycket. Går att koppla in sladd och köra elstart om man vill. Enkel att styra utkast på. Orkar allt den råkat på hittills. Jag har bytt olja och tändstift 2 ggr under åren. VI har ca 200kvm som ska snöröjas varje gång. Varav 40 meter väg. Tar inte lång tid.
Hastigheten är inte imponerande om det är en faktor. Jag kör nästan alltid på högsta växeln och varvtal men har inte direkt problem att hänga med.
Enda två nackdelarna jag kan komma på är att motorn är högljudd samt att den kan vara svår att få runt 180 grader runt egen axel.
Den har hängt med sedan 2012. Aldrig haft något problem med den. Startar alltid på första rycket. Går att koppla in sladd och köra elstart om man vill. Enkel att styra utkast på. Orkar allt den råkat på hittills. Jag har bytt olja och tändstift 2 ggr under åren. VI har ca 200kvm som ska snöröjas varje gång. Varav 40 meter väg. Tar inte lång tid.
Hastigheten är inte imponerande om det är en faktor. Jag kör nästan alltid på högsta växeln och varvtal men har inte direkt problem att hänga med.
Enda två nackdelarna jag kan komma på är att motorn är högljudd samt att den kan vara svår att få runt 180 grader runt egen axel.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Även jag har en toro, 828 oxe tror jag, som jag är mycket nöjd med, har haft sedan 2011 och det enda jag gjort utöver några oljebyten är att byta en brytpinne när jag hade missat en regelstump i snön som kilade fast sig ordentligt i skruven.
Sen tror jag det såhär 10 år senare börjar bli dags att göra lite service på remmarna, i år har det ibland kommit lite missljud som inte verkar hänga ihop med belastning utan kommer och går ibland. Den funkar dock fortfarande så tar det till våren och känns helt ok att det behövs efter ett decennium...
appropå eldkastare så förekommer ju bilden ovan i många flöden men än roligare tycker jag denna gamla goding är
https://alum.mit.edu/slice/1948-mayor-mit-use-flamethrowers-melt-snow
brevet (bild längst ner) är så härligt formellt och samtidigt galet...
/U
Sen tror jag det såhär 10 år senare börjar bli dags att göra lite service på remmarna, i år har det ibland kommit lite missljud som inte verkar hänga ihop med belastning utan kommer och går ibland. Den funkar dock fortfarande så tar det till våren och känns helt ok att det behövs efter ett decennium...
appropå eldkastare så förekommer ju bilden ovan i många flöden men än roligare tycker jag denna gamla goding är
https://alum.mit.edu/slice/1948-mayor-mit-use-flamethrowers-melt-snow
brevet (bild längst ner) är så härligt formellt och samtidigt galet...
/U
Ang eldkastare röstar jag mer på återbruk av gamla flygplan
https://www.popularmechanics.com/te...a19051/jet-engine-snow-blowers-demolish-snow/
https://www.popularmechanics.com/te...a19051/jet-engine-snow-blowers-demolish-snow/
Det där med eldkastare är inte så tokigt egentligen... I fysiken på gymnasiet gjorde vi en uppgift som gick ut på att jämföra bränsleåtgången (möjligen var det kostnaden) för att smälta bort snön med gasol jämfört med att köra bort den med en traktor. Det var en relativt avancerad beräkning där vi inte bara skulle ta hänsyn till smältentalpin, utan också energin för att värma den underliggande marken till plusgrader utifrån nån värmekapacitivitet och lambdavärde. Däremot räknade vi på 100% verkningsgrad på brännaren, dvs all värme hamnade där den gjorde nytta. Dessutom togs ingen hänsyn till att smältvattnet skulle behöva någon speciell tid att rinna undan innan det återfrös, så det verkliga resultatet utifrån den teoretiska modellen kan ha blivit en bra skridskois...
Slutsatsen var iallafall att det gick åt en aning mer energi att smälta snön enligt våran något förenklade modell, men det var inte någon stor skillnad.
Slutsatsen var iallafall att det gick åt en aning mer energi att smälta snön enligt våran något förenklade modell, men det var inte någon stor skillnad.