Utsidan blev riktigt snygg! Planlösningen kändes inte så bra på många ställen. Sedan tyckte jag det stora rummet nere gav känslan av ett kontor och inte ett hem. Men jäklar vilket läge! Säkert bra vinst om de tröttnar. Som många ovanför är jag ändå imponerad att dom kämpade på och höll ut. Snyggt att klara budgeten också, men det är väl mycket tack vare de billiga lösningar dom gjort inomhus.
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Köksö i massiv plyfa, en befrielse!
Tröttsamt med all sten..
Pengarna tog slut där av den lösningen.
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
Flipbed Flipbed skrev:
Utsidan blev riktigt snygg! Planlösningen kändes inte så bra på många ställen. Sedan tyckte jag det stora rummet nere gav känslan av ett kontor och inte ett hem. Men jäklar vilket läge! Säkert bra vinst om de tröttnar. Som många ovanför är jag ändå imponerad att dom kämpade på och höll ut. Snyggt att klara budgeten också, men det är väl mycket tack vare de billiga lösningar dom gjort inomhus.
Dom klarade inte budgeten på långa vägar
 
Som tekniknörd stör jag mig på att dom, som vanligt, inte pratar det minsta om uppvärmning, ventilation m.m
Just det här avsnittet visar ju också att man ska vara extremt noga när man diskuterar med tilltänkt byggfirma vad dom förväntas göra! "Bygg en väder tät stomme" borde väl vara rätt enkelt att få till på papper?!
Nu är ju inte jag snickare/byggare, men varför stoppa in fönster innan man fått till ett tätt tak?
 
  • Gilla
Sjöolsa och 5 till
  • Laddar…
Tycker det här var ett av de bättre avsnitten. Fint hus med fint läge till en normal budget. Något som kan inspirera oss ”vanliga dödliga” som aldrig skulle kunna bygga för 10 - 20 miljoner.

Och vilket härligt par sedan! En kreativ idéspruta som kompletterad av en händig partner. Genuint lyckliga vare sig det är på 18 kvm utan rinnande vatten eller sitt nybyggda fina hus.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 8 till
  • Laddar…
Ett charmigt avsnitt. Läget är väldigt fint, men jag hade nog låtit nån arkitektstudent eller pensionerad ditto kolla över min ritning innan jag skrider till verket. Att få ordning på siktlinjer etc kan lyfta ett hus väldigt mycket, det vet alla som har varit inne i ett sådant välplanerat hus. Med en budget på 4 mille hade jag nog hittat en arkitekt jag hade kunnat samarbeta med. Men strongt att våga köra helt eget race själv. Och att låta toan vara kvar, även när det är sååå fel att inte ha fri sikt mot vattnet från entren, det var väldigt busigt. Speciellt när hon erkände att placeringen av den inte var medvetet utan att det "bara blev så". Men man bygger ju hus till sig själv, inte till någon annan.

Som vanligt dåligt med detaljer, vad hade huset för typ av uppvärmningssystem? Kommunalt vatten/avlopp? Hur löser man temperaturväxlingarna med dessa enorma fönster? Det var inte mycket möbler/textilier inne i den stora salen, hur löser man problemet med att det kommer att eka något enormt?

Läget var ju helt toppen, och bara en halvtimme från Göteborg, Kul dessutom att inga byråkrater satte sig emot att man rev det gamla kyffet och smällde upp detta lyxhuset, där verkar man ju få bygga vad som helst, annars brukar man ju vara väldigt kinkiga med sånt som taklutningar, färgval och annat, på "landet". 1 1/2 plansvillor med 45 i lutning är ju helt bannlysta i vissa kommuner. Huset låg ju inte ensamt heller, utan det verkade ju vara en gata med många andra hus.


Om programmet hade avsatt en minut eller två till att gå igenom planlösning, uppvärmning hade det blivit full poäng.

/S
 
  • Gilla
Pergoteborg och 12 till
  • Laddar…
P
T twoody skrev:
Dom klarade inte budgeten på långa vägar
Enligt programmet var budgeten 4 miljoner, att dra över 150.000 är felräkningspengar i ett husbygge.
Har man inte den bufferten ska man inte bygga hus.
 
  • Gilla
remrag och 8 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Enligt programmet var budgeten 4 miljoner, att dra över 150.000 är felräkningspengar i ett husbygge.
Har man inte den bufferten ska man inte bygga hus.
Ja bara 150k men nästan 1 år extra tid och garanterat några hundra tusen i förlorad arbetstid. Och det var nog inte den standarden som visades upp i slutet på programmet som var tänkt från början.
Så nej jag tror nog att det är närmare 1000 000kr över budget om man räknar ihop allt.
 
  • Gilla
mellansorken och 4 till
  • Laddar…
L Love Magnusson skrev:
Som tekniknörd stör jag mig på att dom, som vanligt, inte pratar det minsta om uppvärmning, ventilation m.m
Just det här avsnittet visar ju också att man ska vara extremt noga när man diskuterar med tilltänkt byggfirma vad dom förväntas göra! "Bygg en väder tät stomme" borde väl vara rätt enkelt att få till på papper?!
Nu är ju inte jag snickare/byggare, men varför stoppa in fönster innan man fått till ett tätt tak?
Jag håller helt med dig om fönstren. Det var varken tak på eller fasadskivor på innan fönstren åkte i.

Sen la dom väldigt mycket tid på att lägga presenningar på taket för att det inte skulle bli blött. Sedan kunde man se att träsyllen verkligen badade i vatten. Sedan stod det stolpar rakt i vatten som sög fukt. Tror inte att dom fuktmätt den där stommen innan dom stängt in trästommen. Att dom satte all panel innan taket var färdigt är en gåta men kan kanske ha att göra med färsäkringsärendet dom pratade om.
 
Det är svårt att se på bilderna vad de har för takbeklädnad. Kan vara ett plåttak med ventilerad nock. Tur att taket blåste bort så tidigt i bygget så att läkten blev ordentligt monterad andra gången för det hade nog inte varit bra för huset att tappa mössan när allt var klart.
 
Ställer mig mkt tveksam till att amatörer bygger så mkt själv,hade det varit så enkelt så behöver man ju ingen byggnadsutbildning.Skulle aldrig köpa ett sådant hemmabygge med risk för ett vansinniga lösningar och fel
 
  • Gilla
rosen.johansson och 2 till
  • Laddar…
E
Toalett i hallen är ju precis vad en småbarnsfamilj behöver, gärna med oömt golv mellan entrédörr och toalett dessutom så att man kan gå rakt in utan att ta av skorna.

Hade nog också valt en annan planlösning men det är ju grejen med att bygga själv. Man väljer själv.
 
  • Gilla
Fiddelie_76 och 6 till
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Det är svårt att se på bilderna vad de har för takbeklädnad. Kan vara ett plåttak med ventilerad nock. Tur att taket blåste bort så tidigt i bygget så att läkten blev ordentligt monterad andra gången för det hade nog inte varit bra för huset att tappa mössan när allt var klart.
Tyckte det såg ut som shingel (asfaltspapp alltså) i slutet, så jag undrade också om det där med läkt???
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Så var det inte riktigt, hantverkarna gav nog snarare upp pga att det är omöjligt att jobba seriöst helt utan underlag och med beställare som kör enligt ad hoc enligt folk i närheten.
Jag vet inte vad SD, hoc, är men jag förstod att hantverkarna skulle bli ilskna och som vanligt säga att nu är dom där jävla kunderna igång igen helt dumma i huvudet
 
T twoody skrev:
Dom klarade inte budgeten på långa vägar
Hur tänker du då 150000 är väl int mycket i sammanhanget, det var starkt gjort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.