Jag har haft ett hyresrum till uthyrning. Har enbart positiva erfarenheter av dem. De sköter annonsering, hyresinkassering och har juridisk kompetens
om det skulle bli nödvändigt. (Vilket jag sluppit nyttja tack och lov.)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E Ekonomen2 skrev:
Sälj är mitt tips. Hade en bekant som hyrde ut sin fastighet/villa till en familj som var jätte trevliga och hade goda referenser. Efter ca 12månader slutade de betala hyran, vatten och sophämtningen. Kommunen ställde då kravet till henne som fastighetsägare att betala för vatten/avlopp och sophämtning. Hon begärde så att de skulle stänga av vattnet från kommunen men det gick inte för då skulle hela gatan bli utan vatten. Så istället för en intäkt fick hon betala alla avgifter. Hyresgästerna hävdade besittningsrätt och eftersom det var en barnfamilj så hade domare och rätten väldigt stor förståelse. Så det tog nästan 20 månader att få dom utkastad utan en krona i hyresintäkt utan bara avgifter till kommunen.

När de väll hade lämnat huset hade de tagit med sig allt av värde, värmepanna, tvättmaskin, hela köket mer eller mindre osv. Hon gjorde naturligtvis polisanmälan direkt, men förundersökningen lades ner då brott inte kunde styrkas eftersom hyresgästen påstod att allt varit kvar när de lämnade mitt i natten, så ord stod mot ord....

Fruktansvärd situation så efter det skulle jag aldrig hyra ut ngt till någon jag inte är mkt god vän med då lagarna är till för att skydda ”konsumenten” och inte den som hyr ut ngt...
Instämmer av egen erfarenhet. Funkar inte att hyra ut.
 
Hejsan, jag hyr ut flera bostäder som jag äger och det är gå in på qasa.se och lägg upp huset så får du välja ut de du tycker passar dig bra. Besittningsrätt upphör så fort du vill flytta tillbaka till din bostad så det är inga problem om du verkligen vill ha bort någon som ej sköter sig gör du det med andra ord enkelt genom att bokföra dig på din adress.
 
S Samir_88 skrev:
Besittningsrätt upphör så fort du vill flytta tillbaka till din bostad så det är inga problem om du verkligen vill ha bort någon som ej sköter sig
Så funkar det inte om man hyr ut flera bostäder. Med en enstaka gör det förvisso det (strängt taget behöver du inget skäl alls enligt privatuthyrningslagen), men inte för alla bostäder i ett större bestånd.
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
Jag pratar i hans fall där han äger sin villa som han vill hyra ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Jag pratar i hans fall där han äger sin villa som han vill hyra ut.
Hyr man inte ut mer än en lägenhet/villa enligt privatuthyrningslagen så är det ok. Mer än en så blir det besittningsrätt och näringsverksamhet på följande. Undantag är tillfälliga kontrakt under 1 år.
Viktigt vid uthyrning är att skriva ett gemensamt papper där alla fel tas upp typ sovrum 1, 3 spikål i väggen, skada på dörr etc. Är allt dokumenterat så är det svårt för en hyresgäst att skada lägenheten.
 
Tyvärr håller jag inte riktigt med där, mer än 1 uthyrningsobjekt behöver inte betyda näringsverksamhet om man har för avsikt att inom snar framtid flytta tillbaka.
 
S Samir_88 skrev:
Tyvärr håller jag inte riktigt med där, mer än 1 uthyrningsobjekt behöver inte betyda näringsverksamhet om man har för avsikt att inom snar framtid flytta tillbaka.
Ja, en sådan sak kan vara undantaget; kan man visa att närstående ska flytta in inom rimlig tid i nästa bostad man har som uthyrs, så kan det räknas som privatuthyrning även för denna bostad. Vad som då gäller är att man exv. endast hyr ut bostad 2 under en del av året. Inte helt klargjort exakt hur lång tid som gäller i sådant fall. Men det verkar som det allmänt rekommenderas två månader; gäller det fritidsbostad så finns tydligen visst prejudikat på 2 veckor för eget bruk (reserverar mig mot att detta är vad jag minns från läsning).
 
RACS RACS skrev:
Ja, en sådan sak kan vara undantaget; kan man visa att närstående ska flytta in inom rimlig tid i nästa bostad man har som uthyrs, så kan det räknas som privatuthyrning även för denna bostad. Vad som då gäller är att man exv. endast hyr ut bostad 2 under en del av året. Inte helt klargjort exakt hur lång tid som gäller i sådant fall. Men det verkar som det allmänt rekommenderas två månader; gäller det fritidsbostad så finns tydligen visst prejudikat på 2 veckor för eget bruk (reserverar mig mot att detta är vad jag minns från läsning).
Om jag minns rätt så tar det några år också innan det börjar klassas som närings om man börja hyra ut den andra bostaden men det går att flytta på det fram ytterligare genom att ha för avsikt att flytta tillbaka. Men detta kanske inte är relevant för ursprungsfrågan och tillbaka till den så kan jag av egen erfarenhet berätta att under mina 10 år har jag sammanfattningsvis bra erfarenheter och det gör väldigt gott för ekonomin. Qasa.se rekommenderar jag starkt.
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Om jag minns rätt så tar det några år också innan det börjar klassas som närings om man börja hyra ut den andra bostaden men det går att flytta på det fram ytterligare genom att ha för avsikt att flytta tillbaka. Men detta kanske inte är relevant för ursprungsfrågan och tillbaka till den så kan jag av egen erfarenhet berätta att under mina 10 år har jag sammanfattningsvis bra erfarenheter och det gör väldigt gott för ekonomin. Qasa.se rekommenderar jag starkt.
Ja, jag har samma bild där. Men om det av någon anledning kniper, så behöver man kunna bevisa att någon nära ska flytta in snart, givet att man inte haft vissa uppehåll för s.k. "eget bruk"..
Instämmer vidare; det finns en del bra verksamheter, exv. den du nämner, som kan gå emellan om man känner sig osäker. Själv har jag däremot valt att inte hyra genom någon förmedlingsverksamhet eller mellanhand: som kanske bekant, så vill ju skatteverket även i sådana fall ha sitt ord med i det hela, då man hyr ut genom förmedlingsföretag.
 
Har har tidigare annonserat via qasa och sedan efter sollning gott vidare privat absolut helt onödigt att gå hela vägen via dem..
 
L larka742 skrev:
Nog för att jag har viss negativ erfarenhet av att hyra ut men detta...känns som överdrivet och vinklat.

" Efter ca 12månader slutade de betala hyran, vatten och sophämtningen. Kommunen ställde då kravet till henne som fastighetsägare att betala för vatten/avlopp och sophämtning"
Hur gick detta till? Varför skulle de tvinga en hyresvärd? På vilken grund liksom... Sedan...

"eftersom det var en barnfamilj så hade domare och rätten väldigt stor förståelse."
Förståelse för vad? Så du antyder att det fanns anledningar att inte betala...?

"När de väll hade lämnat huset hade de tagit med sig allt av värde"
Och din kompis har inte gått via kronofogden? Allt släppte din vän - lät sig bli utnyttjad?
Japp låter konstigt för äger du ett hus har rätten att säga upp hyresgästen på ett helt annat sätt en om du äger en hyrsefastighet. bla om du ska sälja ut med dem på 3 månader
 
F fäboden skrev:
Japp låter konstigt för äger du ett hus har rätten att säga upp hyresgästen på ett helt annat sätt en om du äger en hyrsefastighet. bla om du ska sälja ut med dem på 3 månader
Jo, men är inte enkelt, om man inte ska sälja....vi sa upp våra hyresgäster - de betalade EN full månad sen var det strul hela tiden. Tog några månader sen sa vi upp dem, men de flyttade inte... så vi hade fogden där efter ytterligare 5-6 månader för att göra en fysisk vräkning. Med polis, låssmed och hela faderullan redo att hjälpa till.

Sjukt nog hade vi elen på oss, ingick i hyran. MEN... det har aldrig varit så låg förbrukning på gården som då. De hade gratis ved från släkten, så de eldade för värme och vatten.... trots de snyltade på så mycket annat knegade de på med det.:thinking:
 
R Reborn skrev:
Hej,

Vi fick bättre jobb i en annan kommun och kommer inte att bo kvar i huset men vi ville inte sälja det heller och den alternativ vi ser är att hyra ut det men hur går man tillväga för att hitta rätt familj och undvika huvudvärk?
.....
Om er villa finns nära en större stad med universitet/högskola kan jag rekommendera att kontakta dem då de ofta behöver boende till forskare etc från andra länder. Det blir då universitetet/högskolan som blir den som hyr.
Det blir då ytterst sällan några problem och betalningen kan bli extra bra.
Kan säkert även funka om det finns något större företag som brukar ta in "experter" utifrån.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
Samtrygg gör det du vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.