Hej!
Tänkte koppla in en diskmaskin i köket på vår kolonistuga och behöver lite hjälp. Innan ni kommenterar så är där bara draget kallvatten in, därav slangen som inte är kopplad till något.

Jag tycker det ser ut som att det borde gå att koppla på avlopp på tappen på den vita delen ovanför den grå, stämmer det? Hörde från någon polare att man "skar av" änden och trädde på avloppsslangen.

När det gäller vatten in till diskmaskinen tycker jag det ser ut som det finns diskmaskinsavstängning på blandaren/vasken men om man tittar undertill går den svarta slangen/kabeln tillbaka in i avloppet. Fattar inte riktigt vad detta är för slang/kabel, är det vatten som kan tas därifrån? (den ser väldigt tunn ut nämligen, men vad vet jag). Och om det är den man tar vatten från, hur kopplar man den?

Försöker bilda mig en uppfattning av hur mycket jobb det är att koppla in en diskmaskin och om jag behöver ta dit nån som kan det här med vatten eller om jag löser det själv. Har dålig koll på vatten men har inte tummen mitt i handen;)

Tack på förhand!

/Krille
 
  • Dubbelho i rostfritt stål med blandare och lösgjord avloppsslang i kolonistuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksvask med synliga rör och avstängningskran för diskmaskin under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av diskho med avloppsrör och osäkert anslutna sladdar eller slangar, diskussionsämne för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underdel av köksho med synliga avloppsrör, vattenlås och en outnyttjad tapp för avloppskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du ant
K Knes skrev:
Hej!
Tänkte koppla in en diskmaskin i köket på vår kolonistuga och behöver lite hjälp. Innan ni kommenterar så är där bara draget kallvatten in, därav slangen som inte är kopplad till något.

Jag tycker det ser ut som att det borde gå att koppla på avlopp på tappen på den vita delen ovanför den grå, stämmer det? Hörde från någon polare att man "skar av" änden och trädde på avloppsslangen.

När det gäller vatten in till diskmaskinen tycker jag det ser ut som det finns diskmaskinsavstängning på blandaren/vasken men om man tittar undertill går den svarta slangen/kabeln tillbaka in i avloppet. Fattar inte riktigt vad detta är för slang/kabel, är det vatten som kan tas därifrån? (den ser väldigt tunn ut nämligen, men vad vet jag). Och om det är den man tar vatten från, hur kopplar man den?

Försöker bilda mig en uppfattning av hur mycket jobb det är att koppla in en diskmaskin och om jag behöver ta dit nån som kan det här med vatten eller om jag löser det själv. Har dålig koll på vatten men har inte tummen mitt i handen;)

Tack på förhand!

/Krille
Det du antar för diskmaskins vatten av stängning går till proppen i vasken. Ser ingen avstängning på kallvatten till blandaren eller av/på för diskmaskinen (om den inte sitter på baksidan av blandaren). Så då skall vatten fram till blandaren stängas av, koppla in ett T-stycke så du får vatten till diskmaskinen gärna med avstängning för maskinen. Kapa ändan på anslutning för avlopp under vasken sätta dit avlopp från maskin med en lämplig slangklämma och hänga upp avloppsslang från maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.