Jag ska byta ut en gammal ~380V element (det står ~380V på den antar att det är en 400V element) mot en nyare 400V från Gnosjö.
Jag har 8 kablar som kommer ut ur väggen;
2 Gul/gröna
2 Svarta
2 Vita
2 Gröna

När jag mäter med multimeter, så har jag 230V mellan Gul/grön och övriga, men när jag mäter mellan grön och vit eller grön och svart så har jag noll! Borde inte det vara 400 mellan faserna (vilket jag antar att grön/vit/svart är?)
Jag har bytt dosa och kopplat in enligt nedan bild är eran bedömning att det är rätt kopplad för att koppla in en 400V Gnosjö variant (1490)?

Tack på förhand för svar
 
  • Elanslutningar i dosa för 400V värmeelement med gul/gröna, svarta, vita och gröna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du kan inte anta något baserat på färg. Det kan vara tråd för nattsänkning, det kan vara så att en säkring har gått, det kan vara massa andra saker.

Hur var det kopplat innan? Fungerade radiatorn?
 
Tidigare radiatorn fungerade inte, men den var väldigt gammal. Ingen säkring har löst ut. Eller du kanske menar att en säkring inte är rätt kopplad till enheten?
Eftersom det är två av varje kabel antar jag att det går vidare till nästa element osv. Men övriga elementen fungerar; också 400V dock i andra rum och delar av huset.
 
tommib
Hur är det kopplat i de andra rummen då? Hur ser det ut vid elcentralen?
 
Det är snabb säkringar i elcentralen, hur det är kopplad bakom vet jag inte:(. Mäter jag på övriga element i samma rum som inte heller fungerar, antagit av ålders skäl, men börjar nu omvärdera så visar de på samma sätt 230 mellan fas och jord men 0 mellan faserna! Är det troligt att det är fel kopplat i proppskåpet?
 
Det kan vara så enkelt som att en säkring har löst, och att elradiatorerna bakmatar den fasen. Det ger 230 V mot jord men 0 V mellan faserna. Du för utöka dina kontroller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.