Hej, alla ni som bytt ut ett uppreglat golv på oisolerad platta mot ventgolv (Granab, Nivell etc.) med fläkt!

Jag undrar om ni fått någon märkbar påverkan på uppvärmningsbehovet på grund av att varm inomhusluft ventileras ut? Vilket flöde har ni inställt på frånluftsfläkten?

Har ni kombinerat med vattenburen golvvärme också och blev det bra?

Tack för er input!
 
P Pellevin skrev:
Hej, alla ni som bytt ut ett uppreglat golv på oisolerad platta mot ventgolv (Granab, Nivell etc.) med fläkt!

Jag undrar om ni fått någon märkbar påverkan på uppvärmningsbehovet på grund av att varm inomhusluft ventileras ut? Vilket flöde har ni inställt på frånluftsfläkten?

Har ni kombinerat med vattenburen golvvärme också och blev det bra?

Tack för er input!
Jag renoverade huset för något år sedan. 80 m2 nedervåning där befintligt golv var ett "flytande golv" uppbyggt av cellplast, spånskiva och ytskikt. Allt detta på isolerad platta.

Bytte ut detta mot uppreglat, ventilerat golv av typ Subfloor. Träreglar med 45 mm isolerskivor, spårade spånskivor med vattenburen golvvärme och ytskikt. Bilade ej upp och isolerade platta. Bedömde vinsten som relativt liten då huset är i krokarna kring Växjö.

Kör fläkten på läge 3 av 5, har inte mätt vad flöde detta motsvarar dock. Har dock inte haft uppseendeväckande siffror avseende uppvärmningen som skulle kunna härledas till detta.
 
Tack för svar, Oskar! Hade du problem med fukt underifrån eller varför blev det ventgolv?
 
P Pellevin skrev:
Tack för svar, Oskar! Hade du problem med fukt underifrån eller varför blev det ventgolv?
Såg nu att autocorrecten hade spökat. Oisolerad platta var det och oisolerad platta är det fortfarande.

Men ja, fukt underifrån var skälet. Vi bytte ut fuktiga syllar som låg direkt mot platta mot nya och satte in ventilerat golv för att transportera bort fukt som kommer in.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Såg nu att autocorrecten hade spökat. Oisolerad platta var det och oisolerad platta är det fortfarande.

Men ja, fukt underifrån var skälet. Vi bytte ut fuktiga syllar som låg direkt mot platta mot nya och satte in ventilerat golv för att transportera bort fukt som kommer in.
Låter snarlikt vår situation!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.