apotekarnes
Jaget Jaget skrev:
För att få brädorna att se gamla ut, om du inte ska måla med färg, är att måla med järnvitriol. Det får brädorna att se gråa ut.
Om man struntar helt i att måla kommer det gråna i alla fall, men det tar några år förstås.
 
apotekarnes
Mitt största tips är att få tag på gamla förster. Antingen vanliga kopplade 1900-talsfönster eller ännu hellre med lösa inner- och ytterbågar. Ett modernt fönster må vara överlägset på flera sätt men det kommer aldrig nånsin att se gammalt ut (inte förrän det blir gammalt på riktigt i alla fall).

Sen en snygg vattbräda i kärnfuru ovanför porten. Skippa plåt och byt ut var 20:e år istället.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Gamla saker ser ju ofta gamla ut inte bara för att de är gamla, utan för att de gjorts om och fått delvis nya användningsområden.

Tittar jag exempelvis på min egen 115 åriga gamla ladugård så ser man dels att fähusdelens liggande timmer skiljer från ladudelens luftgenomsläppande stående plank, dels att det finns igensatta dörrhål, fönstermängd efter en tid när det inte fanns elektriskt ljus, ett sentida vidbyggt traktorskjul, en övergiven gödselplatta osv., osv. Det är inte saker man enkelt kopierar utan att det ser ut som fusk.

Vad jag tror på att göra är att våga bjuda in lite asymmetri. Visst, man kan ha olika panelbredder, men jag tror på att gå längre än så. Finns det en nytta i att ha en hög garageport? Bygg då ena hög, men inte båda. Har marken en naturlig lutning? Följ då den istället för att platta till allt (betongplattan invändigt kan förstås vara plan även om man utvändigt försöker följa naturens konturer).

Att ha lite väl uttänkta fönsterfoder, knutbrädor eller vindskivor kan som andra skrivit vara ett annat sätt.

Ni kommer aldrig att få en ny byggnad att se ut som om den är gammal för vana ögon, men ni kan säkert få till något som inte sticker ut som helt nytt i kontrast till det gamla torpet heller.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
9 9999 skrev:
Tack! Vet du om dessa säljs som kommersiell produkt av något sågverk? Jag ska googla såklart. Måste ut med hunden först :). Men då behöver man bred lockläkt, eller så har man brädor under som täcker spalten, som ju kommer att variera rejält. Ska se om jag hittar någon bild. Strålande! Tack!
Jag tror nog att du kan beställa diverse specialare av ett mindre sågverk bara du är ute i tid.
Min morbrors gamla lada är byggd så att både lock och bottenbrädor utgörs av bakar, dvs brädor som inte sågats på de tunna kanterna. För utseendet räcker det ju om locken ser ut på det viset. Men jag har ingen aning om hur dom fått bort barken.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Hej, kul tråd att läsa.
Har själv fixat en mindre byggnad med liknande ambitioner.
Plattan avslutade jag med granit kantsten och en klurig lösning med bl.a. sulblock av Leca för att minimera köldbryggan. Ovanför granit stenarna en kraftig vattbräda av snedkluven 2"x4" med urfräsning på undersidan för att förhindra droppvattnet att rinna inåt. Ytbehandlade med rödtjära.
Stor slagport/garagedörr gjordes av golvbräder 34x145 som fogades ihop med infrästa kilformade tvärslåar som inte sitter vågrätt. (Se liknande bild nedan) Utanpå detta en horisontellt monterad specialbeställd enkelfasspont med "droppnäsform" i underkant. Panelen spikade med smidd spik som klinkades på insidan. Gångjärn, vanliga smidda från gammal lada men med gängstång som går genom väggen och bultats med taggbrickor. Två mindre portar/dörrar - en 80cm och en 70+40cm bred - med överljus skapar mer liv i fasaden.
En mindre del av långsida och ena gaveln är av slammad Leca som ska färgas med Hydraulit.
Taket är pannplåt från Ekonomistål i Kil men tillverkat i fulla taklängder med Domnarvets gamla maskin i Malung.
Plåten ligger på "läkt" av tryckimpregnerat 28x 120 = extra bred för att förhindra knäckmärken när man kliver omkring (tex skottar snö) på taket.
Undersida takfot pärlspont med sågad yta 22 x 120.
Takstolstassar och gaveltassar profilerade 90 x 170 som bultats i rafterna som vilar på hammarband och åsar av limträ.
Tyvärr blev det brädgåedens locklist - skulle varit 15x45 med sågad yta.
Hela byggnaden faluröd men vattbrädor o vindskivor rödtjära.
.
Träbräda med snedkluven ände och urfräsning, exempel på en vattbräda för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[länk]
Här är en bild på vårt torp med råsågad entumspanel i blandade bredder från 4 till 12 tum. Bytte panel själva för drygt femton år sedan och valde att blanda lika friskt som det hade varit på den panel vi rev ner. Ursprungligen från 1850-talet
Väldigt snyggt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Mitt största tips är att få tag på gamla förster. Antingen vanliga kopplade 1900-talsfönster eller ännu hellre med lösa inner- och ytterbågar. Ett modernt fönster må vara överlägset på flera sätt men det kommer aldrig nånsin att se gammalt ut (inte förrän det blir gammalt på riktigt i alla fall).

Sen en snygg vattbräda i kärnfuru ovanför porten. Skippa plåt och byt ut var 20:e år istället.
Fönster är nog det viktigaste av allt. Vo köper gamla med spröjs. Och inga floatglas!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gamla saker ser ju ofta gamla ut inte bara för att de är gamla, utan för att de gjorts om och fått delvis nya användningsområden.

Tittar jag exempelvis på min egen 115 åriga gamla ladugård så ser man dels att fähusdelens liggande timmer skiljer från ladudelens luftgenomsläppande stående plank, dels att det finns igensatta dörrhål, fönstermängd efter en tid när det inte fanns elektriskt ljus, ett sentida vidbyggt traktorskjul, en övergiven gödselplatta osv., osv. Det är inte saker man enkelt kopierar utan att det ser ut som fusk.

Vad jag tror på att göra är att våga bjuda in lite asymmetri. Visst, man kan ha olika panelbredder, men jag tror på att gå längre än så. Finns det en nytta i att ha en hög garageport? Bygg då ena hög, men inte båda. Har marken en naturlig lutning? Följ då den istället för att platta till allt (betongplattan invändigt kan förstås vara plan även om man utvändigt försöker följa naturens konturer).

Att ha lite väl uttänkta fönsterfoder, knutbrädor eller vindskivor kan som andra skrivit vara ett annat sätt.

Ni kommer aldrig att få en ny byggnad att se ut som om den är gammal för vana ögon, men ni kan säkert få till något som inte sticker ut som helt nytt i kontrast till det gamla torpet heller.
Så är det säkert. Det gäller just precis att hitta dendär gränsen där man lyckats få till det så att det inte känns nytt, men samtidigt absolut inte tillgjort. Olika höjder är bra. Vi har försökt placera dörrar och fönster på platser som stämmer med behoven, och samtidigtmedvetet undvikit symmetri. Man vill just att det ska kännas som att allt har kommit till vartefter, och väldigt behovsstyrt. Kul!
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
H Hassel1949 skrev:
Hej, kul tråd att läsa.
Har själv fixat en mindre byggnad med liknande ambitioner.
Plattan avslutade jag med granit kantsten och en klurig lösning med bl.a. sulblock av Leca för att minimera köldbryggan. Ovanför granit stenarna en kraftig vattbräda av snedkluven 2"x4" med urfräsning på undersidan för att förhindra droppvattnet att rinna inåt. Ytbehandlade med rödtjära.
Stor slagport/garagedörr gjordes av golvbräder 34x145 som fogades ihop med infrästa kilformade tvärslåar som inte sitter vågrätt. (Se liknande bild nedan) Utanpå detta en horisontellt monterad specialbeställd enkelfasspont med "droppnäsform" i underkant. Panelen spikade med smidd spik som klinkades på insidan. Gångjärn, vanliga smidda från gammal lada men med gängstång som går genom väggen och bultats med taggbrickor. Två mindre portar/dörrar - en 80cm och en 70+40cm bred - med överljus skapar mer liv i fasaden.
En mindre del av långsida och ena gaveln är av slammad Leca som ska färgas med Hydraulit.
Taket är pannplåt från Ekonomistål i Kil men tillverkat i fulla taklängder med Domnarvets gamla maskin i Malung.
Plåten ligger på "läkt" av tryckimpregnerat 28x 120 = extra bred för att förhindra knäckmärken när man kliver omkring (tex skottar snö) på taket.
Undersida takfot pärlspont med sågad yta 22 x 120.
Takstolstassar och gaveltassar profilerade 90 x 170 som bultats i rafterna som vilar på hammarband och åsar av limträ.
Tyvärr blev det brädgåedens locklist - skulle varit 15x45 med sågad yta.
Hela byggnaden faluröd men vattbrädor o vindskivor rödtjära.
.
[bild]
Haha. Där var det verkligen många likheter med våra planer. Hela vägen till plåten från Domnarvet, se mitt ursprungliga inlägg, eller om det var mitt andra i tråden. :)
Men har du bilder? Vill mycket gärna se en massa bilder, både på helheten och detaljer. ;)
 
Slamfärg röd är given. Enligt Gysinge mfl så var den ursprungligen ljusare i färgen än den som säljs idag.
Men jag gillar mörkare ton, så jag funderar på att blanda i kimrök (kolpulver). Någon som testat?
Edit: alltså liiite kimrök för nååågot mörkare ton. Testmåla först såklart osv.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Här är några tankar från mig, vissa är säkert upptagna redan. Faluröd lockläktspanel, underbrädorna kan du mycket väl köpa på brädgården, ta olika dimensioner om du känner för det. Jag använde 25×50 tegelläkt som lockläckt på min vedbod. Det som säljs som lockläkt är gärna lite för bearbetat. Kör allt i falurött. Vita knutar, vindskivor och foder hör manngårdsbyggnaden till. Spröjsade fönster i avvikande färg, kromoxidgrön eller gulockra kan vara snyggt. Sätt fönstren i liv med panelen, insjunkna "ögonhålor" är ett nyare påfund. Undvik färdiga dörrar, bygg gärna egna slagdörrar av spontat virke enklast möjliga, måla i samma färg som fönstren. Taket kan vara lertegel eller plåt med gammal profil. Även takpapp med trekantslister under de lodräta skarvarna funkar.
Åk på bilutflykter längs med grusvägarna så lär du få inspiration till vad som byggdes i dina trakter.
 
  • Gilla
SimonZ och 3 till
  • Laddar…
Skall det se gammalt ut tycker jag begagnat tegel är det absolut viktigaste.

I denna tråden har @haavard bilder av ett garage i gamal stil, som jag tycker blev mycket bra. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-garage-pa-plintgrund.210859/

Sedan är ju förståss frågan på vilket sätt du vill att det skall se gamalt ut. Vill du att det skall smälta in så en normal person på håll tänker det ser gammalt ut? Eller vill du det skall se gammalt ut också för någon som står nära och kan sina lador? Jag skulle nöja mig med det tidigare!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
9 9999 skrev:
Vi har ett gammalt torp i Stockholms skärgård och tänkte nu bygga till en klassisk svensk lada.
Budgeten är mycket tajt. Hade vi mer pengar så skulle vi byggt en större lada helt enkelt :geek:
Men hur gör man för att få ladan att se gammal ut utifrån? Har ni något exempel på någon som lyckats med detta konststycke?

några punkter är redan fastslagna:
-Gjuten platta.
-Måtten 9x18m, typ 9-10m till nock. Takvinkel 45.
- Kortänden kommer att få två stora svarta pardörrar som blir 2 garageinfarter. 3,5x3,5m. Byggda på plats såklart. Hakgångjärn osv.
övrigt är fritt.
Fönster köper vi begagnade utan karm. Små, och få.
Plattan tänkte jag gömma med kapillärbrytande grus nästan upp till panelen. Så får nässlor och ogräs gömma gruset i sin tur.
En idé jag har är att blanda lockläktpanelens brädor med 2-3 olika bredder, slumpvis. Och sedan ha en droppnäslist i höljd med takstolarnas underarm, och sedan se till att panelen ovan listen inte linjerar med den under.
Men det blir fortfarande 4 m långa spikraka länder:sweat:. Tror ni att man vågar sätta lockläkten lite snett t.ex. Bara 1cm, varannan till höger och varannan till vänster. Eller kommer det att se komiskt ut?
Hoppa över hängrännor, men det är kanske för dumt?
Pannplåt på taket?
Kanske måste åka till Grönan och kolla hur Pettson och Findus gjort för att få nytt att se gammalt ut. :D
Hej!

Här har du tips på mindre sågverk i Uppland.: http://smasagarnaiuppland.com/ Det är en bra idé att blanda bredder på bräderna. När man sågar i denna typ av sågverk så får man ofta också en ruffligare - inte så slät yta. Måla sedan med slamfärg. När jag byggde ne mindre utbyggnad på en gammal lada så köpte jag färgpulver från Falurödfärg och blandade i ca: 1/10del svart i den röda. det gav en brun färg som nästan lirade med den gamla ladans färg som blivit märkt av årens lopp. Lycka till!
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Här är några tankar från mig, vissa är säkert upptagna redan. Faluröd lockläktspanel, underbrädorna kan du mycket väl köpa på brädgården, ta olika dimensioner om du känner för det. Jag använde 25×50 tegelläkt som lockläckt på min vedbod. Det som säljs som lockläkt är gärna lite för bearbetat. Kör allt i falurött. Vita knutar, vindskivor och foder hör manngårdsbyggnaden till. Spröjsade fönster i avvikande färg, kromoxidgrön eller gulockra kan vara snyggt. Sätt fönstren i liv med panelen, insjunkna "ögonhålor" är ett nyare påfund. Undvik färdiga dörrar, bygg gärna egna slagdörrar av spontat virke enklast möjliga, måla i samma färg som fönstren. Taket kan vara lertegel eller plåt med gammal profil. Även takpapp med trekantslister under de lodräta skarvarna funkar.
Åk på bilutflykter längs med grusvägarna så lär du få inspiration till vad som byggdes i dina trakter.
Precis. Det enda vita blir nog foder kring små fönster här och där. Övrigt rött.
 
O OleB skrev:
Skall det se gammalt ut tycker jag begagnat tegel är det absolut viktigaste.

I denna tråden har @haavard bilder av ett garage i gamal stil, som jag tycker blev mycket bra. [länk]

Sedan är ju förståss frågan på vilket sätt du vill att det skall se gamalt ut. Vill du att det skall smälta in så en normal person på håll tänker det ser gammalt ut? Eller vill du det skall se gammalt ut också för någon som står nära och kan sina lador? Jag skulle nöja mig med det tidigare!
Jo. Det får bli på håll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.