Köpte en utanpåliggande brytare och sen har jag en led lampa.

Vill ju inte koppla fel men jag kan inget om dessa scheman

Hur ska jag koppla?

Baksidan av en LED-lampa, en omonterad utanpåliggande brytare och en avklippt sladd på ett lakan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utanpåliggande brytare med kopplingsschema visas närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad mer kan du inte? Vilka är förutsättningarna?

Bilden visar en lampa som kräver skyddsjordning i rum med skyddsjordade uttag. Den sladd som sitter där nu på bild är bara för provbänk eller?

Lampa och strömbrytare är avsedda för fast montering med installationsledningar, dvs ett behörighetskrävande arbete. Det framgår inte vad jobbet innebär i ditt fall, t.ex om det finns en färdig "infrastruktur" för att montera strömbrytare och lampa i form av ledningar och dosor. De lampsladdar du har på bild hör inte hemma här.

Så du behöver återkomma med en bättre formulerad fråga.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad mer kan du inte? Vilka är förutsättningarna?

Bilden visar en lampa som kräver skyddsjordning i rum med skyddsjordade uttag. Den sladd som sitter där nu på bild är bara för provbänk eller?

Lampa och strömbrytare är avsedda för fast montering med installationsledningar, dvs ett behörighetskrävande arbete. Det framgår inte vad jobbet innebär i ditt fall, t.ex om det finns en färdig "infrastruktur" för att montera strömbrytare och lampa i form av ledningar och dosor. De lampsladdar du har på bild hör inte hemma här.

Så du behöver återkomma med en bättre formulerad fråga.

I början hade lampan bara en vanlig stick-kontakt som jag klippte av som bilden visar, och den fungerade som den skulle. Sen åkte jag till Jula och köpte en utanpåliggande strömbrytare för jag vill kunna tända lampan med en knapp, så stickproppen ska in i ett vanlig jordat uttag.

Ok, ser nu att den jag köpte var en trappströmbrytare enligt julas kommentarer. Antar att det inte går som önskat då?
 
Vad är det för produkt du har köpt? Länk?
 
harry73 harry73 skrev:
Du behöver en sån brytare om den ska sitta på en sladd med stickpropp
[länk]
Löste det, kjell.com hade en guide, fungerar nu.
 
  • Elektrisk installation av taklampa med synliga ledningar och öppen strömbrytare på textilunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Att det funkar gör det inte rätt
 
harry73
Kan du inte visa en bild över den färdiga installationen?
 
harry73 harry73 skrev:
Kan du inte visa en bild över den färdiga installationen?
Absolut

Känns som att jag kopierade den lilla brytaren som satt på lampan innan, är det fel så får jag koppla bort. Vad kan hända om det är fel? Den har suttit i nu en dag och lampan går tända.

Vet att det är en ful lösning men det är för en liten klädkammare. :)
Ny strömbrytare ovanför gammal oanvänd eluttag, slarvig installation med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med öppet lock och synliga kopplingar av blå och brun tråd mot vägg av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Det finns säkert de som fler fel än jag, men den gamla knappen hade dragavlastning, så om du dra i sladden, belastar du inte kontakterna i knappen, och riskerar du inte att dra ut den strömförande sladden ur knappen och få en stöt pga det.

Dessutom har du nu gjord en fast installation med stickpropp och med lampsladd som inte får användas i fast installation.

Och det borde inte vara mycket ner jobb och mycket svårare att I alla fall göra det lite bättre och lite mer enligt reglerna.
 
MrJay
Tack för ett gott skratt! :D(y)
 
tommib
Hade lampan den där lilla brytaren monterad på en sladd med två ledare från början? Det verkar helt fel.
Installationen är felaktig och dessutom ful. Om du inte tänker göra det bättre än sådär, varför hade du inte bara kvar sladdströmbrytaren och klamrade sladden? Nu har du skapat en osäker situation.

Det du har gjort är dessutom olagligt. Om du ska göra något så bör du åtminstone göra det ordentligt. Det är inte svårt och du kan få råd härifrån om du vill.
 
Lampan är avsedd att kopplas med skyddsjord. Du har inte jordat lampan. Det är ett grovt fel. Ett enkelt isolationsfel i lampan kommer att göra lampan strömförande. Vilket är direkt livsfarligt.
Du har (troligen) ingen dragavlastning på lampsladdarna som du kopplat in. Vid lite vårdslös hantering av kontakten så kommer sladden att lossna i brytaren. Både risk att en strömförande ledare exponeras, och risk för brand om den lossnar ”bara lite”.
Du har använt en kabeltyp för fel ändamål, lite av ett formellt fel, men det ger någon form av ökad risk, säkerhetskraven finns av någon anledning, inte för att jävlas.
Du har gjort de flesta fel som går att göra, och du utsätter dig själv och andra för livsfara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.