prototypen prototypen skrev:
Och spika med klockspik och blybrickor, jag säger då bara det......museum

Det gör inte så mycket om det läcker in i skarvarna, undertaket / kondenstaket tar hand om det.
Naturligtvis ska det vara takspån som undertak.

Protte
Ska jag klara budget så blir det tyvärr sådant jag får dra in på. Kanske åker vi någon tur till Gysinge Byggvård, men då får plånboken stanna hemma.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag håller med. Det är en av de snabbaste sätten att få en fasad att se gammal ut.
Tack för tipset. Men är blir det röd slamfärg. Har redan 4 byggnader med den kulören på tomten. 5 med pumphuset :D
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Åsa Lund
Nissens Nissens skrev:
Läkt??
Lock menar du kanske?
Lockläkt kan jag sträcka mig till att kalla det ;) 25x50 mm bräda över skarvarna
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Köper du virket på Byggmax kommer det inte vara rakt :)

Vad ska du ha för ytbehandling? Perfekt jämnstruka brädor ser ju väldigt modernt/nytt ut, och då kvittar det lite hur mycket man ansträngt sig med panelen.....
Hej,
Vi köpte faktiskt allt virke till förra bygget på byggmax. Inga problem med kvalitén. Lite för rakt för mig t.o.m. som vill ha lite krokigt :crysmile: Men det var såklart buntat och utkört. Handlar man på varuhuset så blir det ju en helt annan sak.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
På gäststugan på landet har vi rillad pannplåt i aluzink (avsedd för läkt) som ligger på råsponttak, papp och sen läkt. Jag är inte ett dugg bekymrad över läckage i mitt fall. Det är ju samma underlag som för takpannor som läcker betydligt mer förhållandevis.
Nä. Mitt tak är jag inte orolig för. Kan enkelkupigt tegel funka i +50 år med alla glipor det medför, så ska nog pannplåt gå bra också. Bara man har bra skikt under såklart.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
På gäststugan på landet har vi rillad pannplåt i aluzink (avsedd för läkt) som ligger på råsponttak, papp och sen läkt. Jag är inte ett dugg bekymrad över läckage i mitt fall. Det är ju samma underlag som för takpannor som läcker betydligt mer förhållandevis.
Problemet i mitt fall var att jag inte har ett undertak utan att plåten var behandlad med kondensskydd. Vilket inte skulle vara några ”problem” enligt återförsäljaren.
Jag kan säga att han hade fel, grovt fel.
Takplåt SKA ha vattenlås enligt bygg-AMA med den byggmetoden, alternativt så ska skarven falsas men den metoden är inte tillämpbar på pannplåt.

Att jämföra med tegel blir lite galet då vattnet inte letar sig in på samma sätt mellan två tegelbitar som det gör mellan två löst sammanpressade plåtar.

Men nu ska jag inte skriva nåt mer om pannplåten, då tråden inte handlade om det enbart.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
9 9999 skrev:
Det är den här typen av tak jag tänkte använda. Har sådan på en tillbyggnad till gamla parstugan. Svart. Det jag gillar med den är att det är en gammal profil som förr gjordes på Domnarvet, som nu sålt pressen till en liten firma. Och så gillar jag att den inte försöker efterlikna varken pannor eller falsad plåt.
Ja, det är en snygg profil! Har liknade själv på boningshuset. Fast slät i mitten.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
H hackatall skrev:
Problemet i mitt fall var att jag inte har ett undertak utan att plåten var behandlad med kondensskydd. Vilket inte skulle vara några ”problem” enligt återförsäljaren.
Jag kan säga att han hade fel, grovt fel.
Takplåt SKA ha vattenlås enligt bygg-AMA med den byggmetoden, alternativt så ska skarven falsas men den metoden är inte tillämpbar på pannplåt.

Att jämföra med tegel blir lite galet då vattnet inte letar sig in på samma sätt mellan två tegelbitar som det gör mellan två löst sammanpressade plåtar.

Men nu ska jag inte skriva nåt mer om pannplåten, då tråden inte handlade om det enbart.
Du ska ha stort tack för dina inlägg. Just sådant man bl.a. är ute efter. Att inte behöva trampa på exakt varenda mina på minfältet alldeles själv. Vissa minor har andra redan trampat på :crysmile:
 
9 9999 skrev:
Ska jag klara budget så blir det tyvärr sådant jag får dra in på. Kanske åker vi någon tur till Gysinge Byggvård, men då får plånboken stanna hemma.

Klippspik dyker upp på Tradera mfl. då och då, håll utkik någon dag i veckan så kan du få vad som behövs inom budget.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd! Jag håller på att renovera vår gamla lada. Det jag hittills gjort och skall göra är...

- Använt gamla 6 tum reglar till att ersätta dåliga balkar (det var hål i taket så mycket var dåligt)
- Satt nya 10x10cm takbalkar/takstolar. På dessa skall jag lägga fibercementplattor från Cembrit för att de ska efterlikna eternitskivorna på en annan del av ladan.
- På sågen jag brukar handla från sa han att det ska vara blandad bredd på panelplank (man såg till att utnyttja hela stocken förr) och helst lite tjockare (25-27) och inte finsågat. Att sätta finsågad 22mm och samma bredd som ytterpanel ger ett modernt intryck. Rödfärgen (som jag ska ha) fastnar inte lika bra och det ser "nytt" ut.
- Jag kommer nog behöva byta ut en del syll, och det ska tydligen vara 6 tum ek för att tåla lite mer.
- Golvet inne i ladan blir 28mm spontad gran som han hade på sågen.

I övrigt kommer jag läsa denna tråd och förhoppningsvis lära mig ett och annat :)
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
S SimonZ skrev:
Kul tråd! Jag håller på att renovera vår gamla lada. Det jag hittills gjort och skall göra är...

- Använt gamla 6 tum reglar till att ersätta dåliga balkar (det var hål i taket så mycket var dåligt)
- Satt nya 10x10cm takbalkar/takstolar. På dessa skall jag lägga fibercementplattor från Cembrit för att de ska efterlikna eternitskivorna på en annan del av ladan.
- På sågen jag brukar handla från sa han att det ska vara blandad bredd på panelplank (man såg till att utnyttja hela stocken förr) och helst lite tjockare (25-27) och inte finsågat. Att sätta finsågad 22mm och samma bredd som ytterpanel ger ett modernt intryck. Rödfärgen (som jag ska ha) fastnar inte lika bra och det ser "nytt" ut.
- Jag kommer nog behöva byta ut en del syll, och det ska tydligen vara 6 tum ek för att tåla lite mer.
- Golvet inne i ladan blir 28mm spontad gran som han hade på sågen.

I övrigt kommer jag läsa denna tråd och förhoppningsvis lära mig ett och annat :)
Du har ju det projekt jag önskar att jag hade! Dvs fixa gammal lada istället för att bygga ny som ser gammal ut. Hur jag än gör så kommer det bli som att komma till en veteranbilsträff med en PT Cruiser. Haha. Man får göra vad man kan och hoppas folk inte kommer för nära.

Men mycket bra tips. Om jag förstår dig rätt så har du inte bytt panel. Vore intressant att höra vad det kostar med brädor från lokal såg, jämfört med Byggmax 125 kr/m2 (195x22, 5,2m/m2).
Spännande att byta syll på en lada förresten! Lär ju bli blånagel om man inte hinner undan med fingrarna. Haha.
Finns bilder?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Förlåt, men kom att tänka på det här klippet:
Ska höra med Ramirent vad de har för lasergrejer, när ladan är klar.
 
9 9999 skrev:
Du har ju det projekt jag önskar att jag hade! Dvs fixa gammal lada istället för att bygga ny som ser gammal ut. Hur jag än gör så kommer det bli som att komma till en veteranbilsträff med en PT Cruiser. Haha. Man får göra vad man kan och hoppas folk inte kommer för nära.

Men mycket bra tips. Om jag förstår dig rätt så har du inte bytt panel. Vore intressant att höra vad det kostar med brädor från lokal såg, jämfört med Byggmax 125 kr/m2 (195x22, 5,2m/m2).
Spännande att byta syll på en lada förresten! Lär ju bli blånagel om man inte hinner undan med fingrarna. Haha.
Finns bilder?
Nej jag har inte bytt panel än, men var hos sågen igår. Han tar 12kr/m för brädorna (25mm grovsågat, dvs ganska "flisigt", bra för falu rödfärg). Min lada är 17m, så om det är i snitt 9 tum (han har 7-10) så behöver jag ca 200m på den sidan jag primärt behöver laga vilket blir ca 2400:- om jag räknar rätt.

Edit: Ang syllen. Ja jag har inte bestämt hur jag ska göra än :) Men det ligger inga takplattor på den sidan och inget undertak/svall heller, bara en presenning direkt på takstolar så det kan funka med domkrafter. Det hade jag när jag satte stolpar, en ryggås och takstolarna på plats. Funkade bra.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Åsa Lund
  • Gilla
Danne12345 och 1 till
  • Laddar…
Bodde en gång i ett område där vissa hus var sedan före sekelskiftet och andra nybyggda men i gammal stil för att smälta in.

Det som för mig gjorde mycket sett till de gamla husens utseende var att panelen var olika bredd. Samtidigt bor jag nu i ett hus som är äldre än så, men där panelen har jämn bredd, så det kan ju vara olika. Men lägg lite energi på att inte välja trä som ligger på hyllan på brädgården, utan hyvla och fixa till brädorna själva så att de får rätt karaktär. Gå i kvarter med gamla trähus och kika på detaljerna som offerbrädor, figursågade takstolstassar och annat som skulle kunna fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.