Ha, jag klarade av att bara kolla på verktygen imorse... Konstaterade att jag köpte så många bitssatser, tänger etc. från Lidl som jag inte ens packat upp... Dock kliade det lite när jag såg micrometer och passaren men jag klarade mig. Tror det är första gången...

Imorgon ska jag prova att besöka systembolaget...
 
  • Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Imorgon ska jag prova att besöka systembolaget...
:surprised: Har dom också börjat sälja verktyg? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
VidarH och 9 till
  • Laddar…
ullberg
@Mikael_L - spännande med mikrometern, jag såg den i bladet och tänkte att precis där går min gräns för vad jag (inte) köper på Lidl, men som mätnörd kanske du har mätblock eller en mikrometerreferens som du kan använda för att testa om den håller måttet (pun intended).

Bara exempelbilden (är det en låsbricka de mäter lite på snedden?) får mig att undra men blir gärna motbevisad att detta är ett klipp för 80 sek...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Någon som testat bitsen?

[bild]
Köpte deras bitssats med blandad 25mm/50mm förra året som är extremt snarlika, de har hållt bra och jag är nöjd! Köpte lite PH2/T25 50mm (det som fanns kvar) :rofl:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
F** Lidl har mig, lurat mig, äger mig.
Kikar man noga syns lite verktyg längst ner i kassen!
[bild]

Det här blev dagens resultat:
[bild]

Jag är ju egentligen mätnörd, så en mikrometer av okänt ursprung med osäkra prestanda för 80 spänn från Lidl borde jag inte ens överväga. :surprised:
Men vaf, jag slog till, då har jag i alla fall nåt att mäta med ifall behovet uppstår, vem vet.. den ligger kanske oanvänd i lådan fram till min död, och då skulle det vara bortkastat med en för dryga tusenlappen.
Haha, gick förbi von Lidl i kväll också och köpte mikrometern. Har inte vågat öppna den än. Har ju haft ambitionen att bara Mitutoyo får komma in i garaget.....:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
alothman och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Haha, gick förbi von Lidl i kväll också och köpte mikrometern. Har inte vågat öppna den än. Har ju haft ambitionen att bara Mitutoyo får komma in i garaget.....:cool:
Får ha den i köket :)
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vette tusan om det inte fungerar också.
I slutet av förra veckan slank jag in lite snabbt på Lidl bara för att kolla om det fanns något intressant bland verktyg och liknande. Vilket det inte gjorde, men jag kom alltså ut från lidl med lite andra varor istället.
Japp, det hade absolut inte hänt annars...
Lidl har ganska goda "Margarita" pizzor i 3 pack för liten peng
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Efter att ha hittat först reklambladet i brevlådan och sedan denna tråd och läst vad @Vardagsrum skrev om skruvdragaren så blev det en jogg till Lidl. Kom hem med den, lilla vattenpasset, ett par tänger och maskeringstejp. Bra att ha.

Skruvdragaren är tänkt som present till sonen 7 år - får se om det blir så :D Jag har i alla fall packat upp och torrkört den lite i smyg och visst känns det som en gedigen pjäs. Lite väl gedigen nästan, jag hade väntat mig en mindre och lättare maskin.

Gjorde en snabb jämförelse mot min standard 18 V Bosch. Den är till och med längre än Boschen. Och framförallt är greppet väsentligt tjockare, passar mig bra men inte optimalt för en 7-åring.

Min våg visar:
Parkside PBSA 12 D4 - 1017 gram (2 Ah)
Bosch PSR 18 LI-2 - 1380 gram (2,5 Ah)
Två skruvdragare på en hylla, en Parkside och en Bosch, bredvid varandra för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men tar vi bort chucken börjar det hända grejer. Nu känns den klart smidigare. Och lättare - 862 gram. Men det tjocka greppet kvarstår såklart. Jag kanske blir tvungen att behålla den (y)
Två skruvdragare på ett bord, en Parkside utan chuck och en Bosch med batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Har dom också börjat sälja verktyg? :thinking:
Måste ju prova om jag bara kan kolla på sortimentet eller om det blir en massa spontaninköp som vanligt ... Dock brukar det jag köper på bolaget bli förbrukat snabbare än de verktygen jag köpt på Lidl genom åren.
 
Blev en tur till Lidl även för mig. Inköp från Lidl inkluderar ett multiverktygsborrset, maskingtejp och en vinkelhake med nivå och måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Har dom också börjat sälja verktyg? :thinking:
Sveriges mest välbesökta järnhandel. Vad väntar du på? ;)
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
A
Frustrator Frustrator skrev:
Får ha den i köket :)
Skiva falukorv :crysmile:
 
Mikael_L
ullberg ullberg skrev:
@Mikael_L - spännande med mikrometern, jag såg den i bladet och tänkte att precis där går min gräns för vad jag (inte) köper på Lidl, men som mätnörd kanske du har mätblock eller en mikrometerreferens som du kan använda för att testa om den håller måttet (pun intended).

Bara exempelbilden (är det en låsbricka de mäter lite på snedden?) får mig att undra men blir gärna motbevisad att detta är ett klipp för 80 sek...
Tja, som mätnörd menar jag så där i allmänhet gillar att mäta, och mäta rätt, tänker på mätfel osv. Tycker också att det rätt ofta är bra med att mäta före man tar nästa steg.
Och då gillar jag ju mätpryttlar också, som gärna får vara bra.

För mekanisk mätning så har jag inte speciellt mycket prylar, jag har lite olika måttband, något som åtminstone har mätklass angivet. Ett skjutmått som jag tror är hyggligt (men inget känt, inget Mitutoyo direkt) har jag också.
Jag saknar alla sådana där coola mätklockor osv, men jag har å andra sidan inga behov heller. Egentligen har jag nog inte behov av någon mikrometer heller.

Så nej, jag har alltså inga mätblock eller referenser att kontrollera mikrometern med.
Själva principen för skjutmått och mikrometer med sina nonieskalor är smart, konceptet ger 10 och 100-faldig ökning av mätprecisionen utan att kraven på grundprecision ökar. Det är en avläsningsteknisk lösning.
Så lyckas tillverkaren bara med att skruvens stigning är korrekt och att mm-skalan är korrekt så kommer den ökande avläsningsprecisionen gratis sen.

På Lidl så öppnade jag en kartong, kolla in exemplaret ifråga, rullade ut trumman flera varv och kollade så att mm-linjen hela tiden kom på rätt ställe jämfört med markeringarna på trumman (hade detta inte stämt så hade jag absolut inte köpt), sen kollade jag så att mätkolven och spindel linjerade bra med varandra (vilket inte var så perfekt på första exemplaret) och slutligen skruvade jag spindel och kolv lätt mot varandra och kollade noga med en lampa bakom att de ytorna var parallella.
Sen fick den slinka ner i korgen.

Har man ett bra skjutmått kan man kolla så att mm-skalan på skalhylsan stämmer, och sen kolla så att varje varv på mikrometern kommer exakt en halv mm framåt på skalan. Då stämmer allt.
 
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Har dom också börjat sälja verktyg? :thinking:
De har en massa vätskor som får krokiga byggen att se helt raka ut! Även byggaren kan bli rak!
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De har en massa vätskor som får krokiga byggen att se helt raka ut! Även byggaren kan bli rak!
Bryggaren..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.