Jag håller på med renovering av en gammal parytterdörr som kommer från en mangårdsbyggnad som revs på 40-talet, och flyttades sen till ett annat hus som nu är mitt sommarhus under renovering.

Nu behöver jag lite hjälp av forumet för att dessa fina gamla dörrar ska återfå sin forna glans.

Dessa dörrar öppnas inåt och kittfalsen sitter på insidan. Jag har funderat på om de kanske blivit vända när de flyttades just för att inåtgående passar bättre där de sitter nu, men det är inte troligt då utsidan är mer utsmyckad med finare speglar och lister.

Så till frågorna...

1. En dörrspegel är sprucken och ska limmas. Klarar jag mig med trälim ute D3 eller bör jag använda PU D4? Är lite tveksam till att lyckas pressa samman spegeln tillräckligt om PU-limmet skummar, kanterna är ju ganska tunna.

2. Det finns några mindre utsmyckningsdetaljer som spruckit och behöver limmas men där det är svårt att pressa. Vilket lim ska jag köra med här?

3. I glasöppningen längs kanterna finns det ingen vanlig sned kittfals. Här är istället ilagt små träbitar (se bild nedan) och kittet dragit ovanpå rätvinkligt mot kanten. Vad har dessa träbitar för funktion? Är det enbart utfyllnad eller är det för att spröjsen inte ska flytta sig i ramen och klämma glasen?

4. Det fanns inget sättkitt, men visst borde det väl läggas i vid glasning? Eller kan det bero på att kittfalsen sitter på insidan?

5. Vad fyller jag i små skavanker, springor och hål med? Dörren ska målas med linoljefärg så linoljekitt är kanske bästa alternativet?

Gammal parytterdörr med skadade trädetaljer och glasöppning, lutad mot vägg i renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal parytterdörr med patina och synliga sprickor ligger på ett golv, speglar och lister i behov av renovering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal parytterdörr med en övre solid panel och ett nedre fönster med spröjsade rutor som ligger på ett bord under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nahaufnahme der Ecke einer alten verglasten Tür mit Holzrahmen und kleinen nummerierten Etiketten auf den Scheiben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Vilka fantastiskt fina dörrar!
Vanligast att ytterdörrar öppnade inåt förr.
Är inte springorna större än man ser på bilderna skulle jag spackla istället för att limma. Vet att detta är att ”svära i kyrkan” men jag använde plastiskt trä (eller egentligen vanligt tvåkomponents polyesterspackel typ Plastic Padding på mina gamla spegelytterdörrar. Fungerar utomordentligt bra som underlag för linoljefärg och håller väldigt bra. Dessutom förstör man inget om en mera ”seriös” renovering skulle bli aktuell senare. Skulle bara spackla de djupare sprickorna, tycker att det ska synas att dörrarna har varit med ett tag även när de målats. Där lim behövdes använde jag vanligt trälim ute.
Trät ser väldigt torrt ut. Jag har mycket bra erfarenhet av kinesisk tungolja som grund före spackling och målning. Ska vara bra kvalitet t. ex från Claessons trätjära. Blandas med 50% balsamterpentin (finns också färdigblandad). Om du använder, stryk bara en gång, oljan bildar film om den inte sugs in i trät, fungerar då sämre som underlag för linoljefärg.
Jag skulle måla med Schellack i kittfalsen och använda sättkitt.
 
hscn hscn skrev:
Vilka fantastiskt fina dörrar!
Vanligast att ytterdörrar öppnade inåt förr.
Är inte springorna större än man ser på bilderna skulle jag spackla istället för att limma. Vet att detta är att ”svära i kyrkan” men jag använde plastiskt trä (eller egentligen vanligt tvåkomponents polyesterspackel typ Plastic Padding på mina gamla spegelytterdörrar. Fungerar utomordentligt bra som underlag för linoljefärg och håller väldigt bra. Dessutom förstör man inget om en mera ”seriös” renovering skulle bli aktuell senare. Skulle bara spackla de djupare sprickorna, tycker att det ska synas att dörrarna har varit med ett tag även när de målats. Där lim behövdes använde jag vanligt trälim ute.
Trät ser väldigt torrt ut. Jag har mycket bra erfarenhet av kinesisk tungolja som grund före spackling och målning. Ska vara bra kvalitet t. ex från Claessons trätjära. Blandas med 50% balsamterpentin (finns också färdigblandad). Om du använder, stryk bara en gång, oljan bildar film om den inte sugs in i trät, fungerar då sämre som underlag för linoljefärg.
Jag skulle måla med Schellack i kittfalsen och använda sättkitt.
Hej HSCN,
Undrar varför linoljespackel inte skulle fungera lika bra i sprickorna på spegeln?
Är det mindre elastiskt än plastic padding?
Har precis läst att en av de bästa renoverarna i Amerika använder plastic padding. Han säger att det länge har varit hans lilla hemlighet.
Tacksam för svar :surprised:
 
Linoljespackel fungerar bra på ytliga defekter men är inte särskilt bra till djupare sprickor. Tar lång tid innan det torkar, krymper också en hel del under torkprocessen vid tjockare lager.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Jag delar uppfattningen om linoljespackel. Prövade det på mina fönster, men jag tycker att det kladdar så det är svårt att slipa med bra resultat.
För tjockare sprickor täljde jag till träflisor som jag tryckte dit, därmed blev det inte så tjocka lager spackel och det verkar hålla än så länge.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.