Hej! Har en Bosch EHP 6.0 luft luft installerad 2018.
Jag hittar ej fläktläge på den. Dvs att bara köra fläkt och ej värme/kyla. Anledning är att kamin är på ingång och vill då kunna sprida värmen med fläktfunktion. Kan det vara så att det helt enkelt inte finns den funktionen?
 
De flesta LLVP har fläktläge däremot har inte alla Kaminläge.

Läget ändras med MODE/FUNC på fjärren och bör innehålla följande möjliga lägen: Kyla, Värme, Auto, Avfuktning, Fläkt

Dessutom kan: Underhållsvärme och kaminläge finnas.

Fläktläge = enbart fläkt i olika hastigheter, ingen värme eller kyla (temperatur) kan ställas in. När brasan har brunnit ut t ex kl 01.00 på natten startar inte kompressorn och ingen värme avges och det blir kallt i huset

Kaminläge = Värme (temperatur) kan ställas in och när denna uppnås pga att man t ex eldar (eller har fest) går inte kompressorn på vp utan endast fläkten på inomhusenheten.

Elförbrukningen kan då sjunka från max t ex 1000W till 25W.
 
Tack för svar!
Ja jag överväger att flytta på nuvarande luft/luft till annan plats och ersätta med Diakin XR 40 som har kaminläge. Skulle passa riktigt bra och driftkostnader lär ju gå ner ordentligt. Har en luft/vatten idag som primärkälla, men efter att sett den förbruka sanslösa 197 kw på ett dygn( massa elpatron)så har jag nu satt ner rumstemperatur på den till 15 g och kör 21 på Bosch luft luft. Funkar riktigt bra och eftersom huset är så pass öppet så cirkulerar värmen bra
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Tack för svar!
Ja jag överväger att flytta på nuvarande luft/luft till annan plats och ersätta med Diakin XR 40 som har kaminläge. Skulle passa riktigt bra och driftkostnader lär ju gå ner ordentligt. Har en luft/vatten idag som primärkälla, men efter att sett den förbruka sanslösa 197 kw på ett dygn( massa elpatron)så har jag nu satt ner rumstemperatur på den till 15 g och kör 21 på Bosch luft luft. Funkar riktigt bra och eftersom huset är så pass öppet så cirkulerar värmen bra
Om det fungerar med din bosch så är stora gåtan varför den ska flyttas och lägga ut 20000:- på en ny :cool:

Är det inte bättre att lägga dom pengarna som insats på en ny luft/vatten ???
 
Luft vatten thermia installerades 2018 för strax över 200.000 så nej tack..

Nej, men vi bor i ett väldigt speciellt hus.
Det är luft som åker i kanaler i väggar och tak i huset. Finns inga radiatorer. Läs om Functurahus på nätet.

Flytten sker inte enbart i det syftet, utan då ett annat utrymme annars skulle behöva tillförskaffas portabel AC..
 
200000:- och sen inte fungerar bra skulle göra mig rätt sur
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nej det är rätt galet..Nu har det ju iof varit kallt men den har dragit massor med timmar på elpatron o verkar jobba hårt för att klara inställda 21 grader...
 
Det måste väl ha gjorts någon form av energiberäkning som visar vad man som köpare kan förvänta sig att den ska förbruka så det finns någon vits med köpet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.