Hej
Jag undrar om, vid strömavbrott, man kan koppla värmekabel till en batteri genom en 12v/220v spänningsomvandlare och hur länge ett batteri på cirka 50 Ah skulle hålla.
Giuseppe
 
Hur länge batteriet håller beror på kabelns effekt. Är kabeln på ca 100W så drar den ca 10A från batteriet och man kan i teorin köra 5 timmar, men i praktiken kortare eftersom man inte vill och ska ladda ur batteriet helt. Exakt hur länge är svårt att säga. Det beror på batteriet och vid vilken spänning omvandlaren slår ifrån.
 
  • Gilla
Giuseppe65
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur länge batteriet håller beror på kabelns effekt. Är kabeln på ca 100W så drar den ca 10A från batteriet och man kan i teorin köra 5 timmar, men i praktiken kortare eftersom man inte vill och ska ladda ur batteriet helt. Exakt hur länge är svårt att säga. Det beror på batteriet och vid vilken spänning omvandlaren slår ifrån.
Tack så mycket!!!!
 
12v × 50Ah = 600Wh
Så om värmekabeln är på 600W kan den klara 1h
 
  • Gilla
Giuseppe65
  • Laddar…
M Martin"bosse" skrev:
12v × 50Ah = 600Wh
Så om värmekabeln är på 600W kan den klara 1h
Det var inte mycket.
Låt oss säga att det finns en utetemperatur på cirka minus 10 grader. Hur lång tid tar det innan vattenledningar kan skadas i händelse av strömavbrott
 
Inte helt sant. Ett batteris kapacitet sjunker vid ökande belastning
Ett 60Ah batteri ger säkert om det är fullladdat, vilket oftast är osannolikt, 1A i 60 timmar.
Men inte 60A i 1 timme..kanske i bästa fall i 40-45min...
 
  • Gilla
Giuseppe65
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Inte helt sant. Ett batteris kapacitet sjunker vid ökande belastning
Ett 60Ah batteri ger säkert om det är fullladdat, vilket oftast är osannolikt, 1A i 60 timmar.
Men inte 60A i 1 timme..kanske i bästa fall i 40-45min...
Så, den bästa àr att ha en elverk pè cirka 1kw?
 
Giuseppe65 Giuseppe65 skrev:
Så, den bästa àr att ha en elverk pè cirka 1kw?
Elverk upp till 2.2kVA är relativt billiga som beggade. Däröver brukar det bli dyrt...
Småelverk 700-900VA är också billiga beggade, men rätt begränsade i användningsonrådet.
På mitt lokala Fejan finns det 2.2K för runt tusenlappen...
 
  • Gilla
Giuseppe65
  • Laddar…
Giuseppe65 Giuseppe65 skrev:
Det var inte mycket.
Låt oss säga att det finns en utetemperatur på cirka minus 10 grader. Hur lång tid tar det innan vattenledningar kan skadas i händelse av strömavbrott
Det går inte att svara på... Är vattenledningen inomhus? Dragen i yttervägg? Hur mycket isolering är det? etc...
 
  • Gilla
Giuseppe65
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Elverk upp till 2.2kVA är relativt billiga som beggade. Däröver brukar det bli dyrt...
Småelverk 700-900VA är också billiga beggade, men rätt begränsade i användningsonrådet.
På mitt lokala Fejan finns det 2.2K för runt tusenlappen...
Ja, det verkar som den bästa lösningen.
 
Har inte formelsamlingen framför mig men om inte minnet sviker mig så
230v 100w
På 12v blir det
12v 5w
Dvs i vilket fall som helst så kan man koppla batteriet direkt på värmekabeln i brist på något annat
 
A Alexn72 skrev:
Har inte formelsamlingen framför mig men om inte minnet sviker mig så
230v 100w
På 12v blir det
12v 5w
Dvs i vilket fall som helst så kan man koppla batteriet direkt på värmekabeln i brist på något annat
Det där begrep jag inget av.........
 
A Alexn72 skrev:
Har inte formelsamlingen framför mig men om inte minnet sviker mig så
230v 100w
På 12v blir det
12v 5w
Dvs i vilket fall som helst så kan man koppla batteriet direkt på värmekabeln i brist på något annat
Du kanske skall ta fram formelsamlingen?
 
Giuseppe65 Giuseppe65 skrev:
Hej
Jag undrar om, vid strömavbrott, man kan koppla värmekabel till en batteri genom en 12v/220v spänningsomvandlare och hur länge ett batteri på cirka 50 Ah skulle hålla.
Giuseppe
Hur lång kabel behöver du?
 
A Alexn72 skrev:
Har inte formelsamlingen framför mig men om inte minnet sviker mig så
230v 100w
På 12v blir det
12v 5w
Om jag räknar rätt så har kabeln motståndet 530 ohm (230^2/100). Kopplar du den till 12 V så blir effekten 0,3 W (12^2/530).
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.