Jag bilar bort flytspackel i ett badrum, och nu stötte jag på golvvärme (antar jag). Det skulle inte finnas i rummet enligt tidigare ägare, men det finns i angränsande rum så vi har tänkt att det är lite konstigt. Kan jag testa om den är inkopplad med en multimeter? Det ser ut som om det bara är en kabel (kanske det ska va?).
 
  • Blå elkabel upptäckt i betonggolv under borttaget flytspackel, potentiellt golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den såg jäkla grov ut för att vara eldriven golvvärme :thinking: men mät och se om den är strömförande, kan ju vara nå gammalt som inte används längre
 
Den är något grövre än "vanliga trådar" som finns i resten av eldragningen (alltså blå, brun, gulgrön som går till uttag och så). Kan jag mäta om den är strömförande om det bara är en tråd? Vad ska jag isf mäta mot?
 
A arasmus skrev:
Den är något grövre än "vanliga trådar" som finns i resten av eldragningen (alltså blå, brun, gulgrön som går till uttag och så). Kan jag mäta om den är strömförande om det bara är en tråd? Vad ska jag isf mäta mot?
Ahh nä tänkte om du hade lyckats blotta kabel, men då vågar jag inte säga hur du ska gå vidare :)
 
Alltså, den är blottad. Men vanligtvis mäter man mellan två faser eller mellan fas och nolla. Tror jag :) Här har jag bara en kabel. Detta kanske borde flyttas till el..
 
Flyttad till el
/moderator
 
Ser väl ut som en T blå, värmekabel.

Om det är en sådan, så är den "serieresistiv", med två trådar. Det är då en motståndstråd som värmer, och en returledare i kabeln. Jag tror att det finns reparationskit, så man kan skarva och isolera reparationen.
 
Tack för svar! Jag vill inte laga, jag vill bli av med skiten utan att dö av en stöt :)
 
Men om det finns ”känd” golvvärme i rummet bredvid. Så är detta troligen samma slinga.
 
Då får du leta reda på vart termostaten (eller någon dosa där kabeln är skarvad) sitter och koppla ur slingan där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.