minst 5mm skikttjocklek känns ju lite jobbigt...
 
Det är nog enklare att få ett bra resultat med Grovspackel först, torkar på några timmar. Oftast brukar det vara torrt när man kommit runt rummet. Sedan vanligt väggspackel efter en grov slipning. Grovspackel är underskattat och relativt billig
 
F freddan83 skrev:
minst 5mm skikttjocklek känns ju lite jobbigt...
Ja det gör det. Min tanke var att det kanske fanns en annan variant som hade finare korn.
 
Bjsc Bjsc skrev:
Det är nog enklare att få ett bra resultat med Grovspackel först, torkar på några timmar. Oftast brukar det vara torrt när man kommit runt rummet. Sedan vanligt väggspackel efter en grov slipning. Grovspackel är underskattat och relativt billig
Ok det låter som att grovspackel sen ett finare spackel lite som vägen framåt. Brukar du använda spackel på hink eller blanda själv? Något tips?

Själv har jag använt probau medium-spackel på hink. I mina ögon ett helt ok spackel, dock sjunker det rätt mycket när det torkar.
 
Köp vanlig medelspackel av god kvalitet sockla två gånger om du inte är van att spackla. Gipsbruk kommer du ändå behöva spackla på och min erfarenhet är att det krävs två varv på gipsbruk för att få det fint
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Köp vanlig medelspackel av god kvalitet sockla två gånger om du inte är van att spackla. Gipsbruk kommer du ändå behöva spackla på och min erfarenhet är att det krävs två varv på gipsbruk för att få det fint
Ok tack för input!
 
S Soffpotatisen skrev:
Ok det låter som att grovspackel sen ett finare spackel lite som vägen framåt. Brukar du använda spackel på hink eller blanda själv? Något tips?

Själv har jag använt probau medium-spackel på hink. I mina ögon ett helt ok spackel, dock sjunker det rätt mycket när det torkar.
Byggmax färdig grov är smidigast
upp till 40 m2
om du har bruk hemma använd det först
 
Bjsc Bjsc skrev:
Byggmax färdig grov är smidigast
upp till 40 m2
om du har bruk hemma använd det först
Grovspackel från byggmax sjunker knappt någonting upp till 5 mm
 
Bjsc Bjsc skrev:
Grovspackel från byggmax sjunker knappt någonting upp till 5 mm
Ok tack, perfekt tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.