Tomture61
Bor i ett hus med FLVP så har undertryck i huset . Har monterat tilluft till kaminen + att det är ett helt ok drag i skorstenen .
Men vid nytt inlägg av ved luktar det rök i halva huset .
Öppnar alltid fönstret när jag tänder och lägger in mer ved .
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tomture61
Undrar om en rökgasfläkt kan lösa min inrykning , kanske kan anslutas till en Wifi styrd brytare .
 
Är det en modernare kamin med stor lucka så ryker det gärna in om man öppnar och lägger på ved för tidigt, väntar man tills allt brunnit ut så ska det inte lukta
 
Tomture61
Vill gärna köra 2 st brasor efter varandra , har 600 kg täljstenskamin som ska värmas upp .
Om 2:a inlägget görs när det enbart är glöd kvar , utan flammor , så börjar det ryka om det första vedträt .
Så innan jag har lagt in 2-3 vedträn har jag fått rök i rummet , hmm
 
Förstår, brukar hinna kasta in ett par pinnar utan att det ryker en massa, men har ingen mekanisk frånluft heller.

Finns på vissa modernare frånluftsystem lägen som reducerar hastigheten en förinställd tidsperiod, kan ju också minska problemen så du slipper öppna fönstret.
Sen kika så inte tilluftventilerna är igendammade så det kommer in för lite luft den vägen.
 
Tomture61
Finns inget enkelt sätt att ändra frånluften på min frånluftsvärmepump , måste in bakom frontpanel + en fastskruvad panel .
Går iofs att stänga av den helt :thinking:
Inluftsventiler rengörs 1 ggr / år .
Fönstret jag öppnar är i samma rum som kaminen .
När kaminluckan är i upptändningsläget finns drag åt rätt håll , antar att det upphör när luckan öppnas mer .
 
Då är det nog rökgasfläkt som gäller ifall man vill ha mer drag.
 
Tomture61
V vinylskiva skrev:
Då är det nog rökgasfläkt som gäller ifall man vill ha mer drag.
Frågan är om en rökgasfläkt har påverkan på draget när den är avstängd.
Vill enbart köra den vid vedpåfyllning :thinking:
 
Dom modeller jag träffat på behöver vara igång konstant, annars bromsar dom för mycket, brukar vara kopplade med en vridpott så man kan ha lågfart i normaldrift och sen snurra upp mer när det ska öppnas.

https://soliduct.se/rokgasflakt-zrs-180.htm
 
Tomture61
V vinylskiva skrev:
Dom modeller jag träffat på behöver vara igång konstant, annars bromsar dom för mycket, brukar vara kopplade med en vridpott så man kan ha lågfart i normaldrift och sen snurra upp mer när det ska öppnas.

[länk]
Precis en sån jag kollat på (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.