Hej!
Jag undrar hur mycket värme ni andra kan få ut av eran Thermia diplomat 8 i enbart värmepumpläge?

Min kör med eltillskott nästan hela tiden för att få framledning på 45 grader och kurva - 5 på +5. Slår jag tillsatsvärmen av faller den till typ 37-38.

Vid minus 10 ute måste jag ha ca 45 grader på elementen för att ha 21 inne.

Hus på 2 våningar på totalt 150 m2.

Brine ut - 4
Brine in - 1

Hur mycket kan ni få ut i enbart värmepumpläge?
 
Jag har en Thermia Diplomat 10 som jag enbart kör på värmepumpsläge, och den klarar ledigt att värma hus med källare och övervåning, ca 250 m2 fullt uppvärmt, samt också mitt garage via 25 m kulvert uppvärmt till 12 grader.
Mitt borrhål är 210 meter, du kanske har ett gammalt grunt eller nytt grunt borrhål?
 
Det låter nog rätt normalt med de siffror du har och -1 grad in, har ungefär samma.
Har en mindre Villa 55 och runt -8 börjar den skjuta till elpatron.
Ser det du det som något problem? Hur många tillskottstimmar har du generellt per år och förbrukad el i kWh, har du räknat på det för du har väl två steg på din elpatron?
Kollade vår förbrukning av tillskott, från15/1 - idag 8/2, det blir 24 dagar och där det varit minusgrader en del nätter nedåt 15-16 grader med innetemp 21-22 grader så har det förbrukats 30 timmar tillskotsel, vilket blir 30* 6kW = 180kWh.
Men tar vi längre period 4/10 2019 - 15/1 2021 så var förbrukningen 15 timmar (90 kWh) och inkluderat legionellakörning,
 
mikethebik mikethebik skrev:
Jag har en Thermia Diplomat 10 som jag enbart kör på värmepumpsläge, och den klarar ledigt att värma hus med källare och övervåning, ca 250 m2 fullt uppvärmt, samt också mitt garage via 25 m kulvert uppvärmt till 12 grader.
Mitt borrhål är 210 meter, du kanske har ett gammalt grunt eller nytt grunt borrhål?
Skulle du kunna ta bild av dina inställningar och mejla till mig (thomas@thomaspersson.com)? Jag är mest intresserad av de två menyn "kurva" och "temperatur". Skulle vara mycket tacksam.
 
A AndersS skrev:
Det låter nog rätt normalt med de siffror du har och -1 grad in, har ungefär samma.
Har en mindre Villa 55 och runt -8 börjar den skjuta till elpatron.
Ser det du det som något problem? Hur många tillskottstimmar har du generellt per år och förbrukad el i kWh, har du räknat på det för du har väl två steg på din elpatron?
Kollade vår förbrukning av tillskott, från15/1 - idag 8/2, det blir 24 dagar och där det varit minusgrader en del nätter nedåt 15-16 grader med innetemp 21-22 grader så har det förbrukats 30 timmar tillskotsel, vilket blir 30* 6kW = 180kWh.
Men tar vi längre period 4/10 2019 - 15/1 2021 så var förbrukningen 15 timmar (90 kWh) och inkluderat legionellakörning,
Det blir mycket mera än 30 timmar och jag tycker bara det är mycket. Vilken fram- och returedningstemperatur kan du få vid typ - 10 ute och enbart värmepumpläge?

Jag tycker bara att den går ovanligt mycket på tillskottsel. Har inte haft den så länge och därför lite koll på hur mycket tillskottsel den drar. Söker därför lite information om det är vanligt beteende eller om det är som det ska vara. Men ska försöka logga lite över några dagar.
 
Mina inställningar är ungefär såhär. Något ni spontant reagerar på?
 
  • Digital display visar temperaturinställningar för uppvärmningssystem med värden och procent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DrPersson skrev:
Det blir mycket mera än 30 timmar och jag tycker bara det är mycket. Vilken fram- och returedningstemperatur kan du få vid typ - 10 ute och enbart värmepumpläge?

Jag tycker bara att den går ovanligt mycket på tillskottsel. Har inte haft den så länge och därför lite koll på hur mycket tillskottsel den drar. Söker därför lite information om det är vanligt beteende eller om det är som det ska vara. Men ska försöka logga lite över några dagar.
Vet inte vad den ger vid -10 då elpatron går in och inget jag brytt mig om utifrån att det är normalt. Den går ju inte hela tiden utan trycker upp den till "förväntad" tempnivå, stänger sedan av elpatron och kopplar in igen när framledningstemperaturen inte kan hållas på rätt nivå. Trimmade in maskin själv efter installation och även värmesystemet där jag tog bort termostater och justera med ventiler/rattar så det blev rätt genomströmning i element och golvslingor.
Du har logg i maskinen så du kan se hur många tillskottstimmar el den använt sedan installation, leta upp den så kan du se och räkna på det.
 
A AndersS skrev:
Vet inte vad den ger vid -10 då elpatron går in och inget jag brytt mig om utifrån att det är normalt. Den går ju inte hela tiden utan trycker upp den till "förväntad" tempnivå, stänger sedan av elpatron och kopplar in igen när framledningstemperaturen inte kan hållas på rätt nivå.
Du har logg i maskinen så du kan se hur många tillskottstimmar el den använt sedan installation, leta upp den så kan du se och räkna på det.
Hej!
Jag vet det finns räknare men pumpen stod där då jag flyttade in - men kan ju själv räkna per dygn så jag vet exakt vad som går åt. Kan ju haft otur att elpatronen har varit på bara när jag har kollat. Men tack för svar.
 
D DrPersson skrev:
Mina inställningar är ungefär såhär. Något ni spontant reagerar på?
Körde den med elpatron när du tog bilden?
 
J jostsweden skrev:
Körde den med elpatron när du tog bilden?
Ja. Helt omöjligt att få värmen upp på enbart värmepump vid -17 ute.
 
Ja -17 är tufft. Jag har en Diplomat optimum 8. Den klarar sig hyffsat ner till -14, behöver köra elpatron emellanåt särskilt efter duschning. Utan att ha stenkoll så klarar den sig utan tillsats upp till framledning 48 gr. Har ofta -2 in och -5 ut.
 
Digital display med temperaturavläsningar för ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital värmepumpskontroll med temperaturinställningar och värmevärdens meny på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jostsweden skrev:
[bild] [bild]
Har du bra radiatorer sedan du kan köra 39 på kurvan? Jag måste stå på 45 för att det ska fungera.
 
Dom är nya sen ca 8 år, samma år som bergvärmen installerades. Får du 21 gr i huset när elpatronen går in eller räcker det inte ändå?
 
J jostsweden skrev:
Dom är nya sen ca 8 år, samma år som bergvärmen installerades. Får du 21 gr i huset när elpatronen går in eller räcker det inte ändå?
Jo med el-tillsats går det bra. Enbart värmepump går inte. Då kommer innetempen max till 18.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.