Vår ena huvudsäkring har gått två gånger idag, tre gånger senaste veckan. Varför gör den det istället för att jordfelsbrytaren går? Senaste gången det gick låg alla till sängs och inte mycket förbrukades.

Vi har en LVVP sen 7-8 år tillbaka som är det som drar mest ström i huset. Den + kyl/frys och en enkel akvariepump är det enda som går dygnet runt. Den värmer inte speciellt bra den senaste tiden, trots bara -6 ute idag så hade vi bara 18 grader inne och så kallt brukar vi inte ha. Siffrorna på kontrollpanelen ser dock normala ut.

Vad kan vara boven?
 
Säkring och jordfelsbrytare är två helt olika saker. Säkringen löser ut vid överlast och jordfelsbrytaren vid fel.
Vad har ni för storlek på säkringarna? Vilka prylar ligger på den fasen som löser ut?
Om värmen krånglar så kanske kompressorn i värmepumpen har slagit av på grund av något fel så det bara är elpatronen som håller huset varmt?
 
useless useless skrev:
Säkring och jordfelsbrytare är två helt olika saker. Säkringen löser ut vid överlast och jordfelsbrytaren vid fel.
Vad har ni för storlek på säkringarna? Vilka prylar ligger på den fasen som löser ut?
16A huvudsäkringar.
Värmepumpen sitter på 3x16A, kyl/frys, akvariepump, annars mest belysning.
 
Har du elbil på laddning?

Kan det vara så att värmepumpen drar igång tillsatsvärme, så att både kompressorn och elpatroner är igång samtidigt? Om värmepumpen börjar bli dålig så kanske effektiviteten har gått ned, så tillsatsvärme behövs.

Att jordfelsbrytaren inte löser ut, betyder bara att du inte har något isolationsfel. Något drar för mycket ström så att säkringen löser ut.
 
H hempularen skrev:
Har du elbil på laddning?

Kan det vara så att värmepumpen drar igång tillsatsvärme, så att både kompressorn och elpatroner är igång samtidigt? Om värmepumpen börjar bli dålig så kanske effektiviteten har gått ned, så tillsatsvärme behövs.

Att jordfelsbrytaren inte löser ut, betyder bara att du inte har något isolationsfel. Något drar för mycket ström så att säkringen löser ut.
Ingen elbil. Har ingen elpatron till värmepumpen heller.
 
E
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
16A huvudsäkringar.
Värmepumpen sitter på 3x16A, kyl/frys, akvariepump, annars mest belysning.
Kylan. Samt kanske även dålig kontakt i mätarskåpet. Tillkalla elektriker för utredning, i värsta fall uppsäkring, vilket inte bör behövas om du klarat tidigare kalla vintrar.

Kan såklart även vara något begynnande fel i anläggningen, har du fler centralen?
 
Jag trodde att det finns tillskottsvärme i alla LuftvattenVP. Är du säker på att det inte finns i din VP?

Eller har du någon annan extra uppvärmning? Jag menar en Luftvatten VP, slutar ju helt att fungera om det blir rejält kallt, man brukar behöva något som går in då.
 
H hempularen skrev:
Jag trodde att det finns tillskottsvärme i alla LuftvattenVP. Är du säker på att det inte finns i din VP?

Eller har du någon annan extra uppvärmning? Jag menar en Luftvatten VP, slutar ju helt att fungera om det blir rejält kallt, man brukar behöva något som går in då.
Ja det finns ingen tillskottsvärme i denna, finns ingen innedel alls. Däremot har vi en vattenmantlad kamin för extrema behov.

E El-Löken66 skrev:
Kylan. Samt kanske även dålig kontakt i mätarskåpet. Tillkalla elektriker för utredning, i värsta fall uppsäkring, vilket inte bör behövas om du klarat tidigare kalla vintrar.

Kan såklart även vara något begynnande fel i anläggningen, har du fler centralen?
Hur kan värmepumpen dra mer energi bara för att det är kallare? Borde väl dra samma fast under längre tid? Den är ju specad för att fungera på 3x16A.
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Hur kan värmepumpen dra mer energi bara för att det är kallare?
verkningsgraden för värmepumpar sjunker med sjunkande yttertemperatur, och eftersom uppvärmningsbehovet samtidigt stiger så kompenseras detta normalt med att allt mer eltillskott skyfflas in i värmesystemet -- finns det inget eltillskott installerat går nog värmepumpen/kompressorn på max i sin kamp för att hålla värmen uppe och strömförbrukningen för den blir maximal, det borde dock inte räcka för att lösa huvudsäkringar mitt i natten om inga andra stora förbrukare är igång samtidigt (disk-/tvättmaskin, torktumlare, motor-/kupévärmare...)

det har ju varit osedvanligt kallt i Östergötland(?) på sistone, har ni haft +18 inne tidigare vintrar också? eller har det kommit med den nuvarande kylan?

vad är det för märke/modell på värmepumpen?
 
harka harka skrev:
verkningsgraden för värmepumpar sjunker med sjunkande yttertemperatur, och eftersom uppvärmningsbehovet samtidigt stiger så kompenseras detta normalt med att allt mer eltillskott skyfflas in i värmesystemet -- finns det inget eltillskott installerat går nog värmepumpen/kompressorn på max i sin kamp för att hålla värmen uppe och strömförbrukningen för den blir maximal, det borde dock inte räcka för att lösa huvudsäkringar mitt i natten om inga andra stora förbrukare är igång samtidigt (disk-/tvättmaskin, torktumlare, motor-/kupévärmare...)

det har ju varit osedvanligt kallt i Östergötland(?) på sistone, har ni haft +18 inne tidigare vintrar också? eller har det kommit med den nuvarande kylan?

vad är det för märke/modell på värmepumpen?
Vi har sällan över 20 grader inne när det är minusgrader ute. Det är ingen höjdarpump precis, billig snabblösning.
Det är en HPW AW10-DPNHE.
 
enligt spec så drar värmepumpen vid driftfallet -7° ute och önskat +45° på radiatorvatten: 3.4 kW vilket är nästan 15 ampere

om kompressorn bara belastar en fas så ligger det nära säkringens 16A....

jag antar att det också finns en separat varmvattenberedare -- den drar väl ytterligare några ampere per fas när den slår till (både vid uppvärmning av kallvatten och vid varmhållning)

slutsats: det är kallt ute, värmepumpen kämpar på och om den bara belastar en fas så tål den huvudsäkringen inte mycket mera utsvävningar än så
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Enligt det elschema jag hittar så ska det sitta en 3-faskompressor i den. Då borde det inte vara något problem. Men informationen är knapphändig och lite svår att tyda...
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
jag håller med om allt du skriver...

manualen verkar tyda på att det finns någon form av genomströmningsvärmare i värmekretsen, men jag ser ingen närmare beskrivning eller spec av den, liksom en värmare för avfrostning

det känns som att blåsta huvudsäkringar i hus med värmepumpar trendar rätt starkt på forumet nu -- jag förutspår att det går över om en vecka...
 
harka harka skrev:
jag håller med om allt du skriver...

manualen verkar tyda på att det finns någon form av genomströmningsvärmare i värmekretsen, men jag ser ingen närmare beskrivning eller spec av den, liksom en värmare för avfrostning

det känns som att blåsta huvudsäkringar i hus med värmepumpar trendar rätt starkt på forumet nu -- jag förutspår att det går över om en vecka...
Jag missade att vår 300 liters el-vvb går på samma huvudsäkring. Kanske kan vara boven om den går samtidigt. Har kopplat den till en annan huvudsäkring nu för att testa.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Pumpen värmer väldigt dåligt, kan det vara för lite gas i? Hur kan den försvinna ut? Har för mig att mätaren har varit mycket högre förut.
 
  • Tryckmätare på pump med läsningar för olika gaser, indikerar möjligt lågt tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikationsetikett på en luft-till-vatten-värmepump med modell och teknisk data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.