Vår spisfläkt, den som jag tror är till för att se till att ugnsluckan inte blir varm, stannar inte utan går kontinuerligt. Från och till har detta varit ett problem som lösts ibland när jag dragit igång ugnen och sen stängt av den och ibland när jag dragit ur kontakten över natten. Nu spelar det ingen roll vad jag gör. Dag 3 och den snurrar fortfarande trots att jag haft den strömlös större delen av tiden för ljudet är sjukt störande, och även använt både ugn och spishäll.

Allt fungerar för övrigt normalt.
Gissar att det är kanske ett överhettningsskydd som är trasigt, någon som vet vad jag ska byta?

Denna passar enligt Electrolux men vet inte om den styr fläkten jag är ute efter?
https://shop.electrolux.se/matlagni...ill-overhettningsskydd-for-ugn/p/140044190019

Prodnr: 94794107005

Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
Den typen av ÖHS bryter bara spänningen till ugn och startar nog inte en fläkt. Det sitter nog ett relä eller kontakt kanske i elektroniken som bränt ihop och då spelar det ingen roll om du drar stickproppen. Fläkten startar direkt när spänningen kommer tillbaka
 
Japp det är överhettningsskyddet som gått när fläkten aldrig slutar gå.
Jag brukar byta båda överhettningsskydden när man ändå håller på, och dom sitter nästan bredvid varandra. Så skulle slå till på en 140018026116 lika gärna också. :)
 
axelito axelito skrev:
Japp det är överhettningsskyddet som gått när fläkten aldrig slutar gå
???? I min värd så bryter ett ÖHS all spänning, slår denna till vid för hög värme då och startar fläkten, blir liksom lite baklänges , men kanske inte fel med luft att kyla med.
 
A
Du har den gamla modellen då det fanns en klixon på 140C för att reglera kylfläkten sedermera tog polackerna bort denna och kör bara över ugnsväljaren.
Om inte det är kortis till jord i en kabel från fläkten vilket har hänt så är det troligen klixonen
 
Jag tackar för snabb hjälp!! Så skönt att inte behöva byta ut en för övrigt fullt fungerande spis. Ni är grymma!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.