Håller på och hjälper min pappa att få bättre värme i huset men är dåligt insatt i fjärrvärme. Jag behöver lufta elementen men vill inte ge mig på det innan jag vet hur man fyller på vatten i systemet.
Är det manometern högst upp till höger som visar trycket?
Lyckas inte förstå var man fyller på mer vatten för att få upp trycket?
 
  • Fjärrvärmecentral med manometer, timräknare och justeringsventiler i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmecentral med rör, pump, ventiler och manometer som visar trycket, fråga om påfyllning av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, ventiler och en tryckmanometer där trycket visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I bild 2 kommer ett tunt kopparrör nere ifrån med varmvatten ( kan vara kallvatten) in underifrån på en ventil med en smal ratt, det bör vara påfyllning av radiator kretsen.
 
Tack för svar men tror inte det är rätt ratt. Om jag minns rätt så står det avtappning och röret går till golvbrunnen. Ska dit och titta noggrannare imorgon vad det finns för kranar.

L Leif i Skåne skrev:
I bild 2 kommer ett tunt kopparrör nere ifrån med varmvatten ( kan vara kallvatten) in underifrån på en ventil med en smal ratt, det bör vara påfyllning av radiator kretsen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hos oss står det påfyllning på en kran, så kolla noga alla kranar. Tryckmätaren borde sitta vid expansionkärlet, den röda tanken till vänster.
 
Går det att öppna dörren till fjv-centralen?
 
H henche skrev:
Går det att öppna dörren till fjv-centralen?
ska titta imorgon om det går.
 
S
brukar vara röd o grön markering på manometern för max o min , reglage brukar sitta nära manometer , bara att testa :D
 
Det var den blå kranen som syns mitt i bilden. Inte så lätt när den är dold när man tittar framifrån.
 
  • Rörsystem med en blå kran centralt placerad, omgiven av andra ventiler och en röd pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Det var den blå kranen som syns mitt i bilden. Inte så lätt när den är dold när man tittar framifrån.
D DE73 skrev:
Det var den blå kranen som syns mitt i bilden. Inte så lätt när den är dold när man tittar framifrån.
Trycket ska ligga på 1 enligt min beskrivning för fjärrvärmen. Stäng av pumpen när du luftar. I min ställer jag enkelt upp tempen från förinställda värdet. Har jag på noll ligger tempen på 20, ställer jag den på +1 Så lägger sig tempen på 22.
 
T Tompafix skrev:
Trycket ska ligga på 1 enligt min beskrivning för fjärrvärmen. Stäng av pumpen när du luftar. I min ställer jag enkelt upp tempen från förinställda värdet. Har jag på noll ligger tempen på 20, ställer jag den på +1 Så lägger sig tempen på 22.
Huset har två våningar med centralen i källaren så 1 bar kanske är rimligt.
Hur gör man för att stänga av pumpen?
 
D DE73 skrev:
Huset har två våningar med centralen i källaren så 1 bar kanske är rimligt.
Hur gör man för att stänga av pumpen?
Bryter strömmen :D
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
Tycker att temperaturen i varmvattenberedaren verkar för varmt. Enligt mätaren är det 80 grader men strax över 60 grader borde väll vara tillräckligt?
Det kanske finns lite pengar att spara genom att sänka temperaturen?
Kan det vara ratten längst till vänster som det står temp på för att justera?
Tycker även att vattnet från kranarna är väldigt varmt (ska fixa en termometer och mäta)
Ska vara 55-60 grader om jag förstått rätt.
Är det någon annan ratt för att justera det?
 
  • Varmvattenberedare och rörledningar med mätare som visar 80 grader och rattar för temperaturjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer på varmvattenberedare visar 80 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Åherre vilken klenod. Fått ordning på den?
Ta in offert på en ny innan den där havererar, kan va svårt att hitta rätt reservdelar till den
 
  • Gilla
  • Wow
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Den fungerar fortfarande bra.
Såg att temperaturen i varmvattenberedaren är över 70 grader. Borde gå att spara lite pengar genom att minska värmen. Någon som vet hur men gör för för att dra ned värmen?
 
Med fjärrvärme så betalar man (normalt) bara för den energi som man plockar ut ur fjärrvärmen.
Så egentligen kvittar det om fjärrvärmereturen är 30⁰ eller 70⁰, det är nämligen difftemperaturen multiplicerat med flödet som blir avgiven energimängd.

Däremot så har vissa Fjv-bolag straffavgift om returtemperaturen är hög samtidigt som flödet är högt.

Om det är "för varmt" i rummet där fjv-centralen står så är det lönande att sänka temperaturen i fjv-centralen.

Det är följande enhet som reglerar fjv-flödet, lägre flöde ger lägre temperatur i fjv-centralen.
Värmesystem med rör och cirkulationspump nära värmepanna. Märkning "FJÄRRVÄRME RETUR" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termostatern som benämns "VV-beredare" är inte bara VVB-temperaturen utan det är temperaturen i tanken som är för värmesystemet, skulle kunna benämnas som panntemperaturen.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.