Jaget Jaget skrev:
För att få brädorna att se gamla ut, om du inte ska måla med färg, är att måla med järnvitriol. Det får brädorna att se gråa ut.
Jag håller med. Det är en av de snabbaste sätten att få en fasad att se gammal ut.
 
Kul idé, skall bli intressant att följa. mitt tips är undvik pannplåt, om du menar sån som liknar tegelpannor (takpanneplåt). Man ser att det är plåt. Bättre att gå på en plåt som ser gammal ut, som skulle kunna legat där sen en renovering på 50-talet. Tänker på en variant som ibland (lite förväxlande) också kallas pannplåt. Det kanske är en sån du menar. Trapetskorrugeringen går hela vägen uppifrån och ner.
..och skippa inte rännor! Det skadar väggen och allt jobb du verkar lägga på att få den att se autentisk ut. Du spar mycket jobb och pengar på underhåll genom att sätta rännor...
 
  • Gilla
Sebastian med huset
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Kul idé, skall bli intressant att följa. mitt tips är undvik pannplåt, om du menar sån som liknar tegelpannor (takpanneplåt). Man ser att det är plåt. Bättre att gå på en plåt som ser gammal ut, som skulle kunna legat där sen en renovering på 50-talet. Tänker på en variant som ibland (lite förväxlande) också kallas pannplåt. Det kanske är en sån du menar. Trapetskorrugeringen går hela vägen uppifrån och ner.
..och skippa inte rännor! Det skadar väggen och allt jobb du verkar lägga på att få den att se autentisk ut. Du spar mycket jobb och pengar på underhåll genom att sätta rännor...
Det är den här typen av tak jag tänkte använda. Har sådan på en tillbyggnad till gamla parstugan. Svart. Det jag gillar med den är att det är en gammal profil som förr gjordes på Domnarvet, som nu sålt pressen till en liten firma. Och så gillar jag att den inte försöker efterlikna varken pannor eller falsad plåt.
 
  • Svart plåttak med traditionell profil, ritning med måttangivelser överst och detaljvy av taknock och plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal trästuga med svart profilerad plåttak och enkelträdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trästuga med svart plåttak med gammal profil vid vattnet, båt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Köper du virket på Byggmax kommer det inte vara rakt :)

Vad ska du ha för ytbehandling? Perfekt jämnstruka brädor ser ju väldigt modernt/nytt ut, och då kvittar det lite hur mycket man ansträngt sig med panelen.....
 
Vill utfärda en liten varning för pannplåten, den har inget vattenlås i det längsgående överlappet. Det gör att regnvattnet sugs upp i skarven kapillärt och det regnar in.

återförsäljaren vill gärna påskina att detta inte är ett problem bara skruvläkten är på c-c 400mm. Detta är bara ljug och lögn, kapillärkraften struntar i hur tätt det är med reglar.

Från en som snart ska byta ut 200 kvadratmeter med pannplåt....
 
9 9999 skrev:
Det är den här typen av tak jag tänkte använda. Har sådan på en tillbyggnad till gamla parstugan. Svart. Det jag gillar med den är att det är en gammal profil som förr gjordes på Domnarvet, som nu sålt pressen till en liten firma. Och så gillar jag att den inte försöker efterlikna varken pannor eller falsad plåt.
Och spika med klockspik och blybrickor, jag säger då bara det......museum

Det gör inte så mycket om det läcker in i skarvarna, undertaket / kondenstaket tar hand om det.
Naturligtvis ska det vara takspån som undertak.

Protte
 
H hackatall skrev:
Vill utfärda en liten varning för pannplåten, den har inget vattenlås i det längsgående överlappet. Det gör att regnvattnet sugs upp i skarven kapillärt och det regnar in.

återförsäljaren vill gärna påskina att detta inte är ett problem bara skruvläkten är på c-c 400mm. Detta är bara ljug och lögn, kapillärkraften struntar i hur tätt det är med reglar.

Från en som snart ska byta ut 200 kvadratmeter med pannplåt....
Trist:cry: vi har haft vår plåt i 2 år nu. Papp under enligt konstens alla regler, så det vore ju orimligt att se läckage redan även om vatten letade sig in. Speciellt eftersom vi har takvinkel på ca 35 grader där. Än mindre risk borde det ju vara på framtida ladan med 45 grader. Hur länge har du haft din plåt?
 
H hackatall skrev:
Vill utfärda en liten varning för pannplåten, den har inget vattenlås i det längsgående överlappet. Det gör att regnvattnet sugs upp i skarven kapillärt och det regnar in.

återförsäljaren vill gärna påskina att detta inte är ett problem bara skruvläkten är på c-c 400mm. Detta är bara ljug och lögn, kapillärkraften struntar i hur tätt det är med reglar.

Från en som snart ska byta ut 200 kvadratmeter med pannplåt....
Vad har du för taklutning?
 
Nissens
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det brukar väl bara vara panel på lador, inga läkt?
Ska bli spännande att följa hur ni gör!
Läkt??
Lock menar du kanske?
 
9 9999 skrev:
Trist:cry: vi har haft vår plåt i 2 år nu. Papp under enligt konstens alla regler, så det vore ju orimligt att se läckage redan även om vatten letade sig in. Speciellt eftersom vi har takvinkel på ca 35 grader där. Än mindre risk borde det ju vara på framtida ladan med 45 grader. Hur länge har du haft din plåt?
På gäststugan på landet har vi rillad pannplåt i aluzink (avsedd för läkt) som ligger på råsponttak, papp och sen läkt. Jag är inte ett dugg bekymrad över läckage i mitt fall. Det är ju samma underlag som för takpannor som läcker betydligt mer förhållandevis.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Har 4" och 5" panel utan läkt eller lock på vår loge och vedbod. Är bara brädorna uppsatta så tätt det går så snöar det inte in. Bredare brädor kanske rör sig mer och skapar större springor, men normalt är det ju på våren det är torrt, och då normalt snöfritt, iaf i södra delen av landet.

Ska hela bygget bli varmgarage?
 
J jonaserik skrev:
Sågverken som sågar plank och brädor ratar dom yttre brädorna ( vanträ ) Dom är inte räta och raka utan bara plana på ena sidan , ser lite krokiga ut och är lite stamrunda på det som blir utsida.
Inget sågverk ratar vankant. Det blir bara kvalitet därefter. Vankant blir en sjua, även kallat vrak eller urlägg. Vi (Sverige) exporterar massor av vrak.
 
F Fluxor skrev:
Vankant blir en sjua, även kallat vrak eller urlägg..
Kan inte klasserna på sågvirke, men sett en del på mindre sågar som bara ligger i en hög, duger bra i pannan eller spisen. Så någon nytta blir det nog.
 
J jonaserik skrev:
Kan inte klasserna på sågvirke, men sett en del på mindre sågar som bara ligger i en hög, duger bra i pannan eller spisen. Så någon nytta blir det nog.
På en bonnsåg kanske, men sågad trävara är alltid mer värdefull än spån/flis, annars skulle alla sälja det istället.
 
9 9999 skrev:
:love: Snyggt! Har varit svårt att hitta exempel. Tack! Får jag fråga varför ni valde spontat över dropplisten?
Vi har så på vår stuga och ville följa traditionen helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.