hej ska ta ner en bärande vägg och hittade ett program som beräknade limträbalk som jag först tankt använda men sticker ner för mycket. Så har letat runt i timmar efter hur jag räknar om limträbalk till h-balk.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/ (länk till sidan räknat på dimensionering av limträbalk.


Är en 1 planshus
2 pelare
öppningsmått 380cm
höjd 240cm
taklutning 27 grader
hus bred 600cm
snözon 1,5
tegelpannor


vad motsvara 140x315 gl30c i heb balk
 
HEB 160.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
hej och tack för svaret vart hitta du denna information
 
Det är grundläggande hållfasthetslära. Det måste man räkna ut själv. Man jämför produkten av yttröghetsmoment och elasticitetsmodul (brukar förkortas IxE eller IE) för de olika materialen. Om du har räknat fram IE för en 140x315 limträbalk, kan du dividera med elasticitetsmodulen för stål. Resultatet blir ett motsvarande yttröghetsmoment för stålbalken. Sedan är det bara att gå in i en ståltabell och hitta den HEB profil som minst har detta värde.
 
  • Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
kan man inte sätta två mindre limträbalkar bredvid varanda skulle tex 2 styck 90x270 gl30c motsvara en 140x315 limträbalk ?
 
S svante33 skrev:
kan man inte sätta två mindre limträbalkar bredvid varanda skulle tex 2 styck 90x270 gl30c motsvara en 140x315 limträbalk ?
Varför?

Stålbalken är ju nästan gratis..
 
En 90x270 kan ersättas av en 165x225. De har samma yttröghetsmoment.
 
okej har kollat lite på nätet billigaste jag hittat för heb 160 6m var 5300 + frakt
 
eller hur menar du med att stålbalken nästan är grattis ?
 
S svante33 skrev:
eller hur menar du med att stålbalken nästan är grattis ?
En så pass liten bit kan du säkert få köpa ganska billigt av ett företag som använder sådana i sin produktion..
 
HEB 160 väger 42,6 kg/m. Räknar man med 25 kr/kg inkl moms så är 5300 kr ett bra pris.
 
  • Gilla
Aloupeus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.