Hej,
Hoppas allt är bra med er. min f*bannade Karl har satt upp ett FTX system i vårt hus, och det är så fruktansvärt kallt här inne. De få gånger mitt gnäll om detta helvetes system fungerar, och han därmed stänger av de är huset varmt. Så all skuld är alltså på detta dyra förbaskade system. Vad är fel på skiten? Jag är så trött på o frysa o gå med sockar och tofflor och filtar dygnet runt, att jag snart slår sönder det om det inte slutar kyla ner huset så här mycket. Om någon vet vad som är fel med skiten, vänligen meddela mig innan släggan åker fram.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Några frågor.
Är läge värmeväxling påslagen?
Vilka temperaturer har ni till och från aggregatet? Bör gå att se med kontrollenheten.
Är rören isolerade?
Vi fick behagligare klimat inne efter att vi installerat ftx.
 
Värmeväxlingen är påslagen, rören är isolerade. Vad vi har för temperaturer vet jag tyvärr inte. Vi har ju även en luftvärmepump som ständigt står på 25-28 grader för att det är så jädrans kallt så fort de där ftx systemet är på
 
Vi har installerat ett ftx-system i syfte att skapa ett bättre inomhusklimat där luften är prioriterad. Värmen ska primärt komma från en annan källa.
 
Vi har luftvärmepump
 
Börja med att läsa av vilka temperaturer ni har på tilluft, frånluft, avluft och uteluft, det bör synas på en display någonstans om det är ett modernt aggregat. Stoppa gärna in en termometer i ett tilluftsdon och kolla vad den visar också.
 
Hej, En FTX kan man koppla fel på rören så att den inte värmeväxlare alls eller så har man ej aktiverat eftervärmaren för tilluft eller köpt en utan detta , då räcker inte värmeväxlingen när det är många minus ute och man får blånäsa
 
Har ni injusterat anläggningen så att alla luftflöden stämmer? Om ni mäter temperatur i ett tilluftsdon vad ligger temperaturen på?

Är det elvärme eller vattenburenvärme?

Om du kan kolla i DUC vad det är för temperaturer på tilluften, frånluften, avluften samt uteluften
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.